Miksi lääkärit saa käyttää töissä nimeään mutta hoitajat ei?
Silloin kun vielä oli sairaanhoitopiirit, lääkäreitä ja hoitajia kutsuttiin tasapuolisesti heidän nimillään. Nyt meidän hyvinvointialueella lääkärit on omilla nimillään maija meikäläisiä, mutta hoitajat on jostain syystä vain hoitajia. Näin ollen nykyään potilas tietää, kenen lääkärin kanssa on asioinut, mutta ei tiedä, ketkä hoitajat ovat häntä hoitaneet. Sitten kun johonkin asiaan pitää palata niin yritetään kuvailla, että verenpaineen mittasi se silmälaseja käyttävä hoitaja, ja kainalosauvan toi se pitempi mutta ei kaikkein pisin mieshoitaja. Ja kun silmälaseja käyttäviä hoitajia on monia, pitäisi muistaa tarkempi kellonaika, että kukahan silloin sattuikaan olemaan vuorossa.
Jos itse esimerkiksi parturikampaajana minun pitäisi suorittaa yliopistotutkinto, ennen kuin saan tehdä töitä omalla nimelläni, voi olla että vaihtaisin alaa.
Kommentit (60)
Mun tautiani hoitavat hoitajat esittäytyvät etunimellään (sairanhoitaja Minna), lääkärit aina sukunimellään. Mutta jos näinä aikoina haluan lääkärin mielipiteen, niin hoitaja kirjoittaa ne kokemukseni tutkimuspäivänä ylös, ja etälääkäri vastaa niihin sitten kirjeellä diagnoosilla ja muilla hoito-ohjeilla..
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa ja hänen tulee käyttää nimikylttiä tunnistaakseen itsensä potilaalle ja muille henkilökunnan jäsenille. Nimikyltti selventää hoitajan ammattia, nimeä ja tehtävää, mikä parantaa potilaan kokemusta ja helpottaa asiointia.
Nimikyltti ei vaikuta. Itse työnnän siivousvaunuja,niin usein multa pyydetään särkylääkettä. Ei auta rinnuksilla isokaan kyltti et olen laitoshuoltaja Maija Meikäläinen. Tuskin auttaisi neon valotkaan selventääkseen yhtään mitään tai helpottaakseen asiointia.
Apteekista vastasi viimeksi puhelimeen farmaseutti. Ennen hänellä oli nimi. Minulla muisti pelaa, osaan yhdistää puhelimeen vastaavan tutun äänen aiemmin kuulemaani nimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa ja hänen tulee käyttää nimikylttiä tunnistaakseen itsensä potilaalle ja muille henkilökunnan jäsenille. Nimikyltti selventää hoitajan ammattia, nimeä ja tehtävää, mikä parantaa potilaan kokemusta ja helpottaa asiointia.
Nimikyltti ei vaikuta. Itse työnnän siivousvaunuja,niin usein multa pyydetään särkylääkettä. Ei auta rinnuksilla isokaan kyltti et olen laitoshuoltaja Maija Meikäläinen. Tuskin auttaisi neon valotkaan selventääkseen yhtään mitään tai helpottaakseen asiointia.
Kollega täällä. Meillä taas on rukattu työnkuva niin että aika menee lähinnä keittiöhommissa, joten on helppo todeta, että "olen keittiöstä, en ota kantaa lääkkeisiin". Potilaille me sinisissä heiluvat smurffit epäilemättä näytetään kaikki samalta, ei se haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Myöskään pankin puhelinpalvelussa ei sanota kuin etunimi.
No tuo on jo palvelua. Meillä pankki vastaa verkkopankkiviesteihinkin enää: Ystävällisin terveisin, tämän pankin tämä konttori.
Miksi trumpilla kasvaa kyr...otsasta ja putlerilla sarvi kovasti sitä ihmettelen?
Esim. opettajat hoitavat työtään etu- ja sukunimellään. Voi aiheuttaa häirintää somen kautta yms.
Vierailija kirjoitti:
Esim. opettajat hoitavat työtään etu- ja sukunimellään. Voi aiheuttaa häirintää somen kautta yms.
Julkista työtä opettajan työkin. Olen joskus miettinyt, vieläkö kouluissa opetetaan ihmisiä esittelemään itsensä. Käsipäivää ja sanomaan etu- ja sukunimensä. Kun jopa työhaastatteluissa tyylikkäästi pukeutuvat muuten asialliset nuoret voivat nykyään esitellä itsensä tyyliin Juppe moro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole ihan turvallisuussyistä. Ja koskee myös lääkäreitä esim. päivystyksessä.
Meillä ainakin on moni hoitaja laittanu sukunimensä piiloon,koska potilaat joskus uhkaa tulla kotioven taakse kun ei palvelu miellytä. Mä peitin sukunimeni henkilökortista,koska mulla on vaan yks nimi kaima ettei kukaan tuu kotioven taakse. Olen päivystyksen laitoshuoltaja.
No jos ne hoitajat ovat antaneet sitä palvelua, niin kyllähän ne silloin osallistuvat potilaan hoitoon. Ja silloin nimi on lain mukaan kerrottava. Lakia kun pitää noudattaa vaikka omasta mielestä olisihyvä syy olla noudattamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole ihan turvallisuussyistä. Ja koskee myös lääkäreitä esim. päivystyksessä.
Meillä ainakin on moni hoitaja laittanu sukunimensä piiloon,koska potilaat joskus uhkaa tulla kotioven taakse kun ei palvelu miellytä. Mä peitin sukunimeni henkilökortista,koska mulla on vaan yks nimi kaima ettei kukaan tuu kotioven taakse. Olen päivystyksen laitoshuoltaja.
No jos ne hoitajat ovat antaneet sitä palvelua, niin kyllähän ne silloin osallistuvat potilaan hoitoon. Ja silloin nimi on lain mukaan kerrottava. Lakia kun pitää noudattaa vaikka omasta mielestä olisihyvä syy olla noudattamatta.
No laista viis jos potilas huutaa,raivoaa ja uhkaa, sille ei tartte nimeä sanoa. Ainakaan koko nimeä. Jos sulle joku tulee raivoamaan sun työpaikalle,kerrot varmaan ilomielin koko nimesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laista viis jos potilas huutaa,raivoaa ja uhkaa, sille ei tartte nimeä sanoa. Ainakaan koko nimeä. Jos sulle joku tulee raivoamaan sun työ
Minulla ainakin on omakannassa sellainen kohta kuin kriittiset tiedot vai oliko se riskitiedot. Se kohta on tyhjä. Mutta jos siinä lukisi jotain huomionarvoista, sitten mielestäni hoitohenkilökunnalla voisi olla perusteltu syy hoitaa nimettömänä. Jos ei ole odotettavissa riskiä niin silloin mielestäni pitäisi hoitaa ihan julkisuuslain mukaan nimet esillä.
Meillä ohjeistuksen mukaan pitäisi olla koko nimi näkyvissä. Tämä on aika riskialtista asiakaskunnan huomioon ottaen, mutta ohjeistus on tämä. Mitään someprofiilia ei tässä työssä kannata olla, ainakaan omalla nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Melko turha pohdinta, Omakannasta voit lukea kenen kanssa asioit !
Niin, jos asioita haluaa jälkeenpäin penkoa. Mutta ihan käytännön arkielämässä on paljon selkeämpää asioida Minnan ja Markun ja Marjan kanssa kuin hoitajan ja hoitajan ja hoitajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laista viis jos potilas huutaa,raivoaa ja uhkaa, sille ei tartte nimeä sanoa. Ainakaan koko nimeä. Jos sulle joku tulee raivoamaan sun työ
Tietenkin kerron, jos olen osallistunut hänen hoitoonsa. Olen terveydenhoitaja ja laki koskee siten minua. Minulla ei ole yhtään kokonimikaimaa.
"Minulla ainakin on omakannassa sellainen kohta kuin kriittiset tiedot vai oliko se riskitiedot. Se kohta on tyhjä. Mutta jos siinä lukisi jotain huomionarvoista, sitten mielestäni hoitohenkilökunnalla voisi olla perusteltu syy hoitaa nimettömänä. Jos ei ole odotettavissa riskiä niin silloin mielestäni pitäisi hoitaa ihan julkisuuslain mukaan nimet esillä."
Perusteltu syy pitäisi perustua lakiin. Tuo ei perustu.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla ainakin on omakannassa sellainen kohta kuin kriittiset tiedot vai oliko se riskitiedot. Se kohta on tyhjä. Mutta jos siinä lukisi jotain huomionarvoista, sitten mielestäni hoitohenkilökunnalla voisi olla perusteltu syy hoitaa nimettömänä. Jos ei ole odotettavissa riskiä niin silloin mielestäni pitäisi hoitaa ihan julkisuuslain mukaan nimet esillä."
Perusteltu syy pitäisi perustua lakiin. Tuo ei perustu.
Milloin laki on muuttunut sellaiseksi, että hoitotyötä, joka ymmärtääkseni on luvanvarainen ammatti, saisi muka tehdä nimettömänä? Näkisin että johtamisessa on silloin puutteita jos samassa yksikössä yksi toimii omalla nimellä ja toinen nimettömänä. Puhumattakaan että jokainen siellä saisi mielensä mukaan valita.
Oma turvallisuus ensin,ymmärrän ettei normaalit kansalaiset ymmärrä miten sekopäistä porukkaa nykyään liikkuu ja siihen päälle some.En ole hoitaja.
Tuskin on kuin ajan kysymys. Kelahan tähän lähti jo että päätöksen tekijät tunnistetaan ensisijaisesti yksilöintinumerolla.