Miksi lääkärit saa käyttää töissä nimeään mutta hoitajat ei?
Silloin kun vielä oli sairaanhoitopiirit, lääkäreitä ja hoitajia kutsuttiin tasapuolisesti heidän nimillään. Nyt meidän hyvinvointialueella lääkärit on omilla nimillään maija meikäläisiä, mutta hoitajat on jostain syystä vain hoitajia. Näin ollen nykyään potilas tietää, kenen lääkärin kanssa on asioinut, mutta ei tiedä, ketkä hoitajat ovat häntä hoitaneet. Sitten kun johonkin asiaan pitää palata niin yritetään kuvailla, että verenpaineen mittasi se silmälaseja käyttävä hoitaja, ja kainalosauvan toi se pitempi mutta ei kaikkein pisin mieshoitaja. Ja kun silmälaseja käyttäviä hoitajia on monia, pitäisi muistaa tarkempi kellonaika, että kukahan silloin sattuikaan olemaan vuorossa.
Jos itse esimerkiksi parturikampaajana minun pitäisi suorittaa yliopistotutkinto, ennen kuin saan tehdä töitä omalla nimelläni, voi olla että vaihtaisin alaa.
Kommentit (60)
Eikö ne sitten esittele itseään kun tulevat sua hoitamaan? Meillä ainakin kuulee kun hoitajilla vaihtuu vuorot,niin uusi hoitaja sanoi potilaalle nimensä ja kertoo olevansa iltahoitaja.
He laittavat töihin tullessa lääkärin takin päälle ja tarkistavat kuka mää oon, sama toimii myös poliiseilla, poliisi tarkistaa myös selkä puolella olevasta tekstistä mikä mun tehtävä on tässä yhteiskunnassa! Sitten tarvitaan enää se toinen joka osaa kirjoittaa...
Kyllä sinun henkilötiedoista selviää kuka sinua on hoitanut. Ja "nimettömyys" koskee kaikkia aloja, missä pitää huomioida turvallisuusasiat. Jos joudut tekemisiin poliisin kanssa, et saa tietää nimeä, kuin vasta kun muodostuu asiakassuhde.
Meillä toimii hyvin sanonta: mä en tiiä mistään mitään,mä oon vaan töissä täällä.
Ettei puuh lääh sedät ala stalkkaamaan.
Siinä ei varsinkaan nykyisen somen aikakautena ole mitään tavoiteltavaa, että asiakkaat saa tietää sun nimen. Työskentelen sellaisessa virassa, jossa saattaa suututtaa rikollisia ja/tai muuten vain häiriintyneitä ihmisiä. Olen piilottanut koko somepresenssini ja oikeassa elämässäkin joutuu jatkuvasti miettimään turvallisuusasioista, esim. uskaltaako lähteä metsään lenkille. Pelottaa että he saavat somesta tietää missä asun jne. Et varmaan ihmettele, että jos voisin, mieluummin työskentelisi pelkällä etunimellä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole ihan turvallisuussyistä. Ja koskee myös lääkäreitä esim. päivystyksessä.
Meillä ainakin on moni hoitaja laittanu sukunimensä piiloon,koska potilaat joskus uhkaa tulla kotioven taakse kun ei palvelu miellytä. Mä peitin sukunimeni henkilökortista,koska mulla on vaan yks nimi kaima ettei kukaan tuu kotioven taakse. Olen päivystyksen laitoshuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinun henkilötiedoista selviää kuka sinua on hoitanut. Ja "nimettömyys" koskee kaikkia aloja, missä pitää huomioida turvallisuusasiat. Jos joudut tekemisiin poliisin kanssa, et saa tietää nimeä, kuin vasta kun muodostuu asiakassuhde.
Jaa. Virkapukuihin nimi on usein ommeltukin esille. Jos katsoo ihan vaikka kotimaisia tosi-tv-sarjoja tai pysähtyy puhallusratsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole ihan turvallisuussyistä. Ja koskee myös lääkäreitä esim. päivystyksessä.
Mites sitten ne parturikampaajat? Moni työskentelee yksin omassa putiikissa ilman turvaa tuovaa työyhteisöä, aamusta iltaan, ja nimi lukee kadulle loistavassa valomainoksessa. Tai ainakin nettisivuilla joista nykyään ajatkin varataan.
Psykiatrista hoitoa kun on heikennetty, näkyy yhä huonostivoivampi asiakaskunta myös alan työturvallisuudessa. Turvallisuuskysymys näkyykö sukunimi missään.
Ajatellaanpa että kiinteistönvälittäjä olisi pelkkä kiinteistönvälittäjä. Ei esittäytyisi nimellään netissä eikä asiakkaille jotka käy näytöllä. Kuka ostaisi asunnon?
Tästä ei oikeasti ole huolta, kiinteistövälittäjille laki ei mahdollista nimetöntä toimintaa. Mutta jo ajatuksenakin aika mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpa että kiinteistönvälittäjä olisi pelkkä kiinteistönvälittäjä. Ei esittäytyisi nimellään netissä eikä asiakkaille jotka käy näytöllä. Kuka ostaisi asunnon?
Tästä ei oikeasti ole huolta, kiinteistövälittäjille laki ei mahdollista nimetöntä toimintaa. Mutta jo ajatuksenakin aika mahdoton.
Kiinteistönvälittäjä harvemmin tekee päätöksiä joka saa ihmiset murhanhimoisiksi. Terveydenhuollossa sen sijaan sitä tapahtuu ihan kaikkialla. Itselläni esim. neuvolan puolella oli asiakastapaus jonka vuoksi jouduin salaamaan aivan kaikki henkilötietoni ja muuttamaan somet pimeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä että esim. kiinteistönvälittäjä on hieman eri asiakaskunnan kanssa tekemisissä, kuin esim. päivystyksessä työskentelevä?
Julkisen puolen terveydenhuolto on julkista toimintaa, eikä sitä voi hoitaa anonyyminä. Jostain syystä alalle on joihinkin paikkoihin vaan pesiytynyt tapa että hoitajat yrittävät itse salata nimensä, kun lääkärit taas avoimesti sen kertovat.
Missä näin tapahtuu? Yliopistollisessa sairaalassa meillä näkyy psykiatrialla koko nimi ja titteli.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen puolen terveydenhuolto on julkista toimintaa, eikä sitä voi hoitaa anonyyminä. Jostain syystä alalle on joihinkin paikkoihin vaan pesiytynyt tapa että hoitajat yrittävät itse salata nimensä, kun lääkärit taas avoimesti sen kertovat.
Miksi sinun pitää saada tietää jonkun hoitajan nimi? :D
Mitä harvakseltaan olen joutunut terveydenhuoltoa käyttämään, en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi tietää mikä jonkun hoitajan nimi on. Ehkä sekin vaikuttaa, kun en ole niitä, jotka heti muna pystyssä menisivät kaivamaan somea ja Tinderiä, jos joku etäisesti naista muistuttava sattuu koskemaan.
Hoitajan nimen saa kyllä helposti selville kun tilaa kirjaukset nähtävile. Pitää vain osata pyytää oiket asiakirjat.
Vierailija kirjoitti:
Kuten kampaajat. Ei nekään kerro kuin etunimen. Salakähmäiseksi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten ne parturikampaajat? Moni työskentelee yksin omassa putiikissa ilman turvaa tuovaa työyhteisöä, aamusta iltaan, ja nimi lukee kadulle loistavassa valomainoksessa. Tai ainakin nettisivuilla joista nykyään ajatkin varataan.
Parturikampaaja on yksityisyrittäjä, eikä voi verrata viranhaltijaan, joka kuuluu työlainsäädännön piiriin.
Yksityisyrittäjä voi valita asiakkaansa, tehdä mitä haluaa, lopettaa palvelun jne. Parturikampaaja voi käyttää vaikka nimimerkkiä tai Pertsa kutsua itseään Liisaksi.
Eivät ole verrannollisia millään tavalla.