Siis kuka muka tekee vielä ruskeaa jauhelihakastiketta ja keitin perunoita
Kommentit (71)
Älkää tuomitko, mutta miten tuo kastike oikeaoppisesti tehdään? Haluaisin valmistaa myös itsekin 😁
Just päivällä tein hirvenlihasta jauhelihakastiketta. Ja keitin kuoriperunat.
Ja hirvenlihaa on pakastin täynnä. Nam..
Tein eilen tarjousjauhelihasta pannupihvien tapaiset, kastikkeeksi Blå bandin pussikastike. Hyvää tuli.
Oli mun lapsuuden lempiruokaa, välillä muistan tehdä. oon vaan vähän huono tekemään ruskeaa kastiketta kun harvoin teen, aina ei ihan onnistu. Syön silti.
siis suuret ihmisjoukot syö edelleen jauhelihakastiketta ja perunoita
Mitä ihmeellistä tässä muka on jauhelihakastikkeesta on moneksi, jokainen voi tehdä oman makunsa mukaisen kastikkeen omilla lisukkeillaan ja jopa italialaisilla on oma versionsa tästä ruokalajista
Saispa vielä kunnon läskisoosia, äiti eläessään teki kun pyysin, oli vaan vaikeaa kun siat kasvatetaan liian läskittömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää tuomitko, mutta miten tuo kastike oikeaoppisesti tehdään? Haluaisin valmistaa myös itsekin 😁
Ei ole yhtä oikeaoppista tapaa tehdä ruskeaa kastiketta. Jokainen tekee sen omalla tyylillään ja omilla lisukkeillaan.
Itse silppuan pannulle aina ensimmäisenä sipulin aidolla voi nokareella höystettynä, kuullotan sen ja lisään juurekset, sen jälkeen jauhelihan, jonka ruskistan pannulla ja lopuksi maustan, paistuneen jauhelihan joukkoon sekoitan pari ruokalusikallista puolikarkeita vehnäjauhoja, pyörittelen niitä kunnes ne ovat imeneet itseensä kaiken rasvan pannulta ja ovat värjääntyneitä ja lisään veden aluksi pieni tippa kerrallaan
Lopuksi siihen kastikkeeseen voi vielä lisätä mausteeksi mitä tykkää, vaikka tomaattipyreetä tai ketsuppia, jos sellaisesta tykkää
Jotkut tykkäävät suurustaa sen kastikkeen jauhoista erikseen ja lisätä sen paistetun jauhelihan joukkoon. Kukin tekee kastikkeensa oman mielensä mukaan
Juuri äsken tein. Tuli tosi hyvää ja jäi huomiseksikin. Se, joka osaa, tekee. Oli lisukkeena makaroni-makkarasalaattia, graavilohta ja ihania kylmiä silakkarullia aluksi. Juotiin pirskahtelevaa rose-viiniä ja vettä. Nami, nami, hyvää.