Jouluryhmä FBssä pelkkää Temua täynnä
Tulen tänne purnaamaan, kun jouluintoilijana harmittaa, että Facebookin jouluryhmä on muuttunut pelkän Temuromun esittelypaikaksi.
Jotenkin siitä ilmeestä näkee, mikä on Temusta tai vastaavasta. On tyynyliinaa, pussilakanaa, kynnysmattoa, joulukorttia... mikään ei omasta mielestä voisi olla vähemmän jouluista.
Onko muita saman henkisiä joita asia harmittaa
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temussahan on vaikka mitä kivaa jouluista ja muutakin nättiä ja tarpeellista. Aika moni kauppojen joulujuttu on joka tapauksessa peräisin Kiinasta.
Kiina ei tässä ole se ongelma, vaan EU:n turvallisuussäännöt. Temusta tilatut tuotteet ei ole tutkittuja ja hyväksyttyjä.
Mitenhän se maailma EU:n ulkopuolella pyörii ja ihmiset pysyy hengissä, kun ei ole EU:n turvallisuussäännöt voimassa. Jos uskallat matkustaa EU:n ulkopuoliseen maahan, niin älä missään nimessä tuo tuliaisia EU:n ulkopuolelta!
Oon miettinyt näitä sesonkituotteita, että mistä niille joka vuosi löytyy ostajia? Nakataanko ne vanhat koristeet sesongin lopuksi pois vai miten se menee? Itse ostin joitain joulukoristeita silloin kun muutin omaan asuntoon 20 vuotta sitten ja samat koristeet ovat edelleen mukana ja lisää ei ole tullut.
Taas päivittäinen temubotin propagandaketju 🥱🥱🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temussahan on vaikka mitä kivaa jouluista ja muutakin nättiä ja tarpeellista. Aika moni kauppojen joulujuttu on joka tapauksessa peräisin Kiinasta.
Kiina ei tässä ole se ongelma, vaan EU:n turvallisuussäännöt. Temusta tilatut tuotteet ei ole tutkittuja ja hyväksyttyjä.
Justiinsa on uutisoitu jostain Barbie-repusta, jota K-kaupat ovat myyneet kesästä alkaen ja joka sisältää ftalaattia. Sellaista tutkimista ja vastuullisuutta suomalaisissa kaupoissa taas kerran.
? Juuri tutkimusten ja seurannan avullahan tuokin pitoisuus selvisi. Jos ei olisi tutkittu, sitä myytäisiin ja käytettäisiin edelleen surutta. Niin käy monen temutuotteen kanssa.
Sitä reppua on moni pikkutyttö ehtinyt käyttämään jo elokuusta saakka. Onkohan kaikki edes huomanneet tuota uutista ja paha mieli tulee lapselle kun kiva reppu viedään pois, vaikka piti olla suomalaisesta kaupasta ostettuna turvallinen. Vain hyvin pieni prosentti suomikauppojen vaarallisista tuotteista jää edes ikinä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se maailma EU:n ulkopuolella pyörii ja ihmiset pysyy hengissä, kun ei ole EU:n turvallisuussäännöt voimassa. Jos uskallat matkustaa EU:n ulkopuoliseen maahan, niin älä missään nimessä tuo tuliaisia EU:n ulkopuolelta!
No eiväthän ne oikein pysykään, kun katsoo vaikkapa odotettavissa olevaa elinikää. Monta tekijää tietty.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt näitä sesonkituotteita, että mistä niille joka vuosi löytyy ostajia? Nakataanko ne vanhat koristeet sesongin lopuksi pois vai miten se menee? Itse ostin joitain joulukoristeita silloin kun muutin omaan asuntoon 20 vuotta sitten ja samat koristeet ovat edelleen mukana ja lisää ei ole tullut.
Minä ainakin ostan ja askartelen joka vuosi lisää. En heitä mitään pois. Joulukuuseen mahtuu aika paljon tavaraa ja tykkään välivuosittain vaihdella koristeiden värisävyä. Rakastan joulukoristeita <3
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisistakin kaupoista hävitetään valtavia tavaravuoria jatkuvasti pois, mutta ei tätä ikinä kuluttajille paljasteta. Valtava tavararalli pyörii kaupoissa ja silti syyllistäminen kohdistuu kuluttajan muutaman kympin temuostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Temu-tuotteen erottaa kuvista, kun meillä on Rustat ja Tokmannit ja Normalit ym? Siis tarkoitan kuvaa, jonka joku on itse ottanut kodissaan, jossa on vaikka joulutekstiilejä tai koristeita?
Ap vastaa: se tyyli on sellainen "tekoälyllä luotu". Jotain poroja ja joulupukkeja printattuna joka paikkaan, sellaista imelää, halpaa ja teollista.
Omasta mielestä jouluista on esimerkiksi aidot havut, kynttilät, jouluiset maisemat, piparit, leivonnaiset... nuo Temun roinat on niin kaukana omasta jouluestetiikasta kuin vaan voi olla.
Siis on kaikenlaista tosi halvan näköistä tonttulakin muotoista huppua tuolin päälle sun muuta. Ihan hirveää roinaa omaan makuun, tuossa jouluryhmässä on näitä paljon.
Minä en voi sietää tonttuja - missään muodossa. Olivatpa aitoja kotimaisia tai tekoäly-kiinapaskaa. Myös joulukortit, joissa näkyy tonttuja, lentävät roskiin saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Jouluvalot eivät ole kestäneet 20 vuotta, varsinkaan ulkovalosarjat. Monta kertaa on pitänyt uusia kynttelikköjä, valonauhoja ja ihan tavallisetkin joulukynttilät palavat loppuun jossakin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiväthän ne oikein pysykään, kun katsoo vaikkapa odotettavissa olevaa elinikää. Monta tekijää tietty.
Vuonna 2021 kiinalaisten odotettu elinikä oli 78 vuotta. Aika hyvinhän tuolla tuntuu hengissä pysyvän, ei juuri Suomesta poikkea.
Temu sitä, temu tätä, temu paha. Kauanko joku jaksaa jauhaa tästä, mitään vaikutusta sillä ei ihmisten ostokäyttäytymiseen ole, vaikka kuinka peukaloisi kommenttien ääniä.
Siirry saatana juhannus ryhmään. Sekin on kohta.
Temukulkuset kilisevät jo toiveikkaasti? Joulutemupukki ovella?
Vierailija kirjoitti:
Temuttakaa te köyhät. Minä ostan edelleen tuotteeni oikeista nettikaupoista. Enkä tue kiinalaisia sotarahastoja.
Samoista kiinalaisista hikipajoista "oikeiden nettikauppojenkin" (mitä nämä ovat?) tuotteet tulevat. Mutta koe sinä toki ylemmyydentuntoa, kun maksat rihkamastasi viisinkertaisen hinnan vain siksi, että.joku muu on tuonut sen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa on uutisoitu jostain Barbie-repusta, jota K-kaupat ovat myyneet kesästä alkaen ja joka sisältää ftalaattia. Sellaista tutkimista ja vastuullisuutta suomalaisissa kaupoissa taas kerran.
? Juuri tutkimusten ja seurannan avullahan tuokin pitoisuus selvisi. Jos ei olisi tutkittu, sitä myytäisiin ja käytettäisiin edelleen surutta. Niin käy monen temutuotteen kanssa.
Sitä reppua on mo
Ei tuo ole silti peruste tilata Kiinasta sitä skeidaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olipa temu tai mikä tahansa muu niin yhtään kotimaista joululahjaa tai tuotetta en osta. Kaikki tulee suoraan ulkomailta.
Minä voisin ostaa, jos kotimaisia tuotteita olisi tarjolla järkevään hintaan, mutta hyvin vähän nykyään on aidosti suomalaisia tuotteita. Se, että tuotevalmistaja on joskus aloittanut toimintansa Suomessa, ei tee tuotteesta kotimaista, jos se valmistetaan ulkomailla.
Huvittaa ihmiset, jotka ovat olevinaan niin paljon muita parempia ostaessaan jotain Iittalaa (valmistetaan Kiinassa) tai Marimekkoa (valmistetaan Kiinassa ja osin Euroopassa), kun elävät raukat edelleen 50-lukua, jolloin noilla oli tehtaat Suomessa. Ei ole ollut enää vuosikymmeniin. Suomessa ei valmista enää kuin jotkut yhden ihmisen nyrkkipajat ja niihinkin materiaalit tulevat 99-prosenttisesti ulkomailta, koska suomalaisia vaihtoehtoja ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyrin tekemään tämän vuoden joulusisustushankinnat kotimaan markkinoilta. Suht edullisesti löytyy, kun jaksaa nähdä vähän vaivaa.
Miksi tarvitset joka vuosi uuden joulusisustuksen?
Eikö olisi mukavampaa käyttää niitä samoja koristeita vuodesta toiseen, jolloin niistä muodostuu perinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sekään turkkiin matkustanut saksalaisperhe pysynyt elossa, ihan koska tuholaismyrkyn käyttötarkoituksia ei noudatettu. Hotellihuoneessa siis olo sitä tuholaismyrkkyä ja se aiheutti kuolemat.
Mistä luulet, että valtaosa kauppojen jouluhörhötyksistä on tilattu?