Boozt/Booztlet vedättää asiakkaitaan - ei suostu tilaukseni palautukseen
Onko kellään mulle käynyt samoin? Tilasin muutamalla sadalla erilaisia kodin tarvikkeita Booztletistä. Osa oli sellaisia, joita en lopulta halunnut, koska materiaali ei ollut mieleinen. Booztlet ei kuitenkaan suostunut palautukseen ja syy oli se, että tuotteet on heidän mielestään kuvauksen mukaisia (eivät edes olleet). Olin siinä ymmärryksessä, että oli syy mikä tahansa, käyttämättömät tuotteet saa palauttaa. Yritin vain olla hyvä asiakas ja auttaa heitä kertomalla palautukseni syyn. Toimitusehdoissaan väittävät antavan 14 päivän vaihto- ja palautusoikeuden.
Otin kuluttajaneuvontaan yhteyttä ja he sanoivat, etteivät voi auttaa, koska firma ei ole viime aikoina vastannut heidän yhteydenottoihin ja vinkkasivat olemaan Euroopan kuluttajaneuvonnan Suomen osastoon yhteydessä. Olen sinne seuraavaksi yhteydessä. Kuulostaa törkeältä toiminnalta ja en voi olla ainut, jolle on käynyt näin!
Kommentit (33)
EU:n alueella pitää kaikella etämyynnillä olla palautusoikeus. Palautuspostikulut saattaa joutua maksamaan itse, mutta kuitenkin palautusoikeus pitää olla kaikkeen sellaiseen tavaraan, mitä ei ole ostohetkellä livenä nähnyt. (Poikkeuksena avatut hygieniatuotteet yms.)
Sitä minäkin! Siksi olen todella hämmentynyt, että ykskantaan vaan kieltäytyvät palautuksesta. Ei ole ikinä tullut tällaista ennen vastaan. Ja sekin outoa, että voivat vaan olla vastaamatta kuluttajaviranomaiselle. Ihan mielenkiinnosta pitää katsoa tämä homma loppuun. Mediaankin olen varmaan yhteydessä, joten olisi kiva kuulla, jos muille käynyt sama.
Olen palauttanut sinne kerran tuotteita koska tuli rahatilanteeseen äkillinen muutos ja kerran reklamoinut rikkinäisen tuotteen. Rikkinäisestä tarjottiin 30% alennusta, mutta kieltäydyin tästä ja pyysin kaupan purkua. Suostuivat tähän ja sain rahat takaisin. Normipalautuksessa ei ollut mitään epäselvää, rahat tulivat takaisin.
Yrititkö siis itse reklamoida vai palautitko tuotteet alkuperäiskunnossa?
Nuo ovat kaksi eri asiaa: tuote ei ole mieleinen ja tuote ei vastaa kuvausta. Palautusta ei tarvitse perustella mitenkään, jos ei pidä tuotteesta. Yrititkö siis palauttaa etämyyntipalautusajan ulkopuolella, vai mitä jätät kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Olen palauttanut sinne kerran tuotteita koska tuli rahatilanteeseen äkillinen muutos ja kerran reklamoinut rikkinäisen tuotteen. Rikkinäisestä tarjottiin 30% alennusta, mutta kieltäydyin tästä ja pyysin kaupan purkua. Suostuivat tähän ja sain rahat takaisin. Normipalautuksessa ei ollut mitään epäselvää, rahat tulivat takaisin.
Aloitin tämän prosessin reklamoinnilla, koska materiaali ei ollut kuvauksen mukainen. Vastauksessaan sanoivat sitten, että vaihto ei ole mahdollista, eikä palautuskaan. Ilman siis mitään selityksiä siitä, miksi palautuskaan ei ole mahdollista. Kun sitten ihmettelin tätä ja pyysin perusteluja, aspahenkilö vain kuittasi, että sulkevat tämän keissin ja eivät enää jatkossa vastaa, jos haluan jatkaa asian puimista (jep, käyttivät tätä sanaa) ja piilokettuiluna vielä toivottivat koko aspan väeltä minulle terveisiä 8)
Tässä keskustelujen välissä ehti 14 päivää mennä umpeen ja en voinut enää tehdä palautusta sivujen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat kaksi eri asiaa: tuote ei ole mieleinen ja tuote ei vastaa kuvausta. Palautusta ei tarvitse perustella mitenkään, jos ei pidä tuotteesta. Yrititkö siis palauttaa etämyyntipalautusajan ulkopuolella, vai mitä jätät kertomatta?
En jätä mitään kertomatta. Tämä meni juuri näin kuin kuvasin ja itsekin olen ihmeissäni, että näin voi tapahtua. Eli reklamoin heti kun tilaus tuli, vastasivat että eivät hyväksy reklamaatiota mutta eivät myöskään palautusta, mikä yllätti täysin. Jos olisin itse tehnyt jonkin virheen, en tästä jaksaisi somessa huudella tai tehdä valitusta kuluttajaviranomaiselle.
"Virheeni" oli se, että ensin reklamoin, enkä suorilta käsin vaan tehnyt palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tämän prosessin reklamoinnilla, koska materiaali ei ollut kuvauksen mukainen. Vastauksessaan sanoivat sitten, että vaihto ei ole mahdollista, eikä palautuskaan. Ilman siis mitään selityksiä siitä, miksi palautuskaan ei ole mahdollista. Kun sitten ihmettelin tätä ja pyysin perusteluja, aspahenkilö vain kuittasi, että sulkevat tämän keissin ja eivät enää jatkossa vastaa, jos haluan jatkaa asian puimista (jep, käyttivät tätä sanaa) ja piilokettuiluna vielä toi
Niin eli reklamoit ja pyysit vaihtoa/palautusta huonolla reklamaatioperusteella. Jos olisit hoitanut homman niin, että teet etämyyntilain mukaisen asiakaspalautuksen niin asia olisi ollut sillä selvä. Miksi reklamoit? Olitko käyttänyt tuotetta jo?
Mikä tuotteen materiaalissa oli mielestäsi vikana?
Minulla oli riitatilanne Booztin kanssa. Väittivät että palautus oli myöhässä eivätkä ota palautusta vastaan. Viikkokausia väänsin "asiakaspalveluhenkilön" asiasta. Lopulta kuljetusyhtiö todisti että palautus ei ollut myöhässä, Boozt joutui ottamaan palautuksen vastaan enkä joutunut maksamaan mitään. Tämän jälkeen lopetin koko asiakkuudeen.
Palautin tuotteen viikossa tuli rahat tilille, mitään ongelmaa ei ollut.
Itsellä on toiminut ongelmitta :), aina.
Olit ehtinyt käyttää sitä? Ei silloin voi palauttaa.
Tilasin siis useita eri asioita yhdestä tanskalaisesta astiasarjasta ja yhden kulhon otin käyttöön, koska halusin testata sitä. Huomasin nimittäin heti, että tuotteiden pohjat oli lasittamattomia ja mietin, että haittaakohan se käytössä. Tuotekuvauksessa sanottiin että tuote on lasitettu. Käytössä sitten huomasin, että lasittamattomasta pohjasta menee kylmä ruoka ns. läpi eli pohja vettyy ja kastelee pöytäliinan/käsille tulee kosteutta, jos kulhoa pitää kädessä. Tästä siis reklamoin ja olisin palauttanut käyttämättömät ja paketissa olevat tuotteet takaisin ja käytetyn kulhon olisin pitänyt tietty. Tämä ei käynyt heille. Heidän mukaansa tuote vastaa kuvausta ja tällainen lasittamaton pohja on ihan yleistä (ei minusta ole).
Sinänsä tosiaan sillä ei pitäisi olla väliä mikä minun palautuksen syy on, sillä oletin että käyttämättömät tuotteet voi palauttaa. Tämän kokemuksen pohjalta tulee fiilis, että jos Booztilta tilaa jotain, tuotteet on pakko pitää, oli mikä oli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli riitatilanne Booztin kanssa. Väittivät että palautus oli myöhässä eivätkä ota palautusta vastaan. Viikkokausia väänsin "asiakaspalveluhenkilön" asiasta. Lopulta kuljetusyhtiö todisti että palautus ei ollut myöhässä, Boozt joutui ottamaan palautuksen vastaan enkä joutunut maksamaan mitään. Tämän jälkeen lopetin koko asiakkuudeen.
Onpa mälsä tilanne ollut! Onneksi kuljetusyhtiö todisti sun puolesta. Mäkään en tämän kokemuksen pohjalta aio heiltä ostaa enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on toiminut ongelmitta :), aina.
Kyselinkin niiden perään, joilla ei ole toiminut :) Uskon, että monilla varmasti toimiikin, eihän firma pyörisi, jos pääsääntöisesti ei toimisi. Mutta ehkä he hilaavat firman liikevaihtoa ylöspäin sillä, että osan kanssa palautukseen ei suostuta ja luottavat siihen, että porukka ei jaksa tehdä asialle mitään. Se että eivät enää kommunikoi Kuluttajaviranomaisen kanssa kertoo, että jotain ongelmia siellä on.
Pakkauksen mukana tulee se palautustarra, jos ei halua tuotetta, niin takaisin pakettiin, tarra kylkeen ja palautukseen.
Palautus on maksullista, niin kerrotaan. Rikkinäisen tuotteen ovat minulle hyvittäneet ja palautus onnistui hyvin. Taisi mennä viikko, kun rahat olivat tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Pakkauksen mukana tulee se palautustarra, jos ei halua tuotetta, niin takaisin pakettiin, tarra kylkeen ja palautukseen.
Kuten sanoin aiemmin, niin näin olisi pitänyt tehdä nyt kun näin miten tässä prosessissa kävi. Halusin vain ensin reklamoida heille, sillä tuote ei ollut sitä mitä kuvauksessa sanottiin. Ja sitten tämä menikin täysin yllättäen siihen, että en voinut palauttaa tuotteita.
Miksi mahdollistaa reklamointi, jos ainoa vaihtoehto on aina vaan suoraan tehdä palautus?
Olen tilannut tuolta todella paljon ja palauttanutkin tuotteita. Ikinä ei ole tarvinnut reklamoida mitään. Riittää kun kirjaa palautukset tuotteille ja valitsee palautuksille syyn. En oikein ymmärrä mitä kautta se palautus on sinulta kielletty, kun koko juttu hoidetaan lomakkeen kautta?
Totta kai verkkokaupasta ostetuilla tuotteilla on palautusoikeus, eikä palautuksen syytä tarvitse edes kertoa. Jos syyn kertoo, niin sekään ei ole mikään este palauttamiseen. Jos sinun mielestäsi tuote ei vastaa kuvausta, niin asia on sitten niin. Siellä verkkokaupassa saavat olla mitä mieltä tahansa.