Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 62v. Työelämä ja vanhemman hoitaminen ovat uuvuttaneet minut täysin.

Vierailija
23.10.2025 |

Olen hoitotyössä ja työelämä on erittäin rankkaa (varmasti muillakin). Hoidan myös monisairasta isääni lähes päivittäin. Voimat alkavat olla vähissä. 

Mitä ihmettä keksikin, että jaksaisin tätä? 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta hoitaa monisairasta isääsi oman hyvinvointisi kustannuksella. Lopeta heti tuollainen. Aseta omat rajasi. 

Onko teillä muita sisaruksia, ja saisiko isäsi kunnalta apua? 

Kunnat eivät nykyisin hoida vanhuksia 

Kotisairaanhoito on.

Muu on ostettava muualta.  Pitää pyytää kartoitus vanhustyöltä. Myös sairaalan/tk sosiaalityöntekijä voi auttaa. 

Ei ole. Hyvinvointialueet hoitaa. 

Hyvinvointialueen alla on sosiaalityö, vanhustyö, terveydenhoito.  Eli kotihoitoa saa joka hvalta

No et tajua puhekieltä. Tyttäreni oli kunnan sosiaalitoimistossa jossa lapsi, aikuis, vanhussosiaalityö.  Hän istuu edelleen samassa huoneessa, tekee samat työt ja hänellä samat alaiset .  Nyt vain palkan maksaa hyvinvointialue.

Vierailija
62/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisikö sille isälle saamaan mitenkään apua esim. kunnalta, niin ettei sinun tarvisi niin paljon hoitaa?

Kotihoito isälle kerran, pari päivässä. Sinä hoidat sitten vaikka kaupassakäynnit tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisikö sille isälle saamaan mitenkään apua esim. kunnalta, niin ettei sinun tarvisi niin paljon hoitaa?

Ei ole ilmaista touhua. Onko sulla fyffee?

On se niille, joilla ei ole tuloja. 

Vierailija
64/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen kun olen riippumaton vanhus. Kaikki sisarukseni on pärjännyt yli 90 ilman apuja.

Nyt itse 80,  muutan pian vielä  50 km kauemmas lapsistani, kotikaupunkiini yksiöön ja oma asunto myyty.   Nytkin on välimatkaa 200 km.    Heidän ei tarvitse valittaa hoitamisestani.   Vain jos jotain sattuu että joku slaagi tulee.  Sittenkin vaan tyhjäävät asunnon ja hoitavat raha-asiat.

Olisi hirveää olla taakka josta 50-60 buotiaat rutisee koko ajan.

Vierailija
65/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tarkastuttaa ferritiini, kilpirauhasarvot ja d-vitamiini sekä tehdä keliakiatesti, ap. Julkisella noita pitää VAATIA kovaan sävyyn että saa. 

- Täti60

Voi luoja, täti 60 vuotiaana ei tajua että koko päivä työ ja siihen päälle muut vaatimukset uuvuttaa ihmisen, tuskin 62 vuotiaalla enää kuukautiset syö rautaa. 

Vierailija
66/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun auttaisivatkin, mutta avun tarve on esim.lääkäriin vienti, kaupassa käynti, pankkiasiat, kotiaskareet, lääkkeiden laitot dosettiin...

No eikö noihin saa apua? 

Vierailija
67/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta hoitaa monisairasta isääsi oman hyvinvointisi kustannuksella. Lopeta heti tuollainen. Aseta omat rajasi. 

Onko teillä muita sisaruksia, ja saisiko isäsi kunnalta apua? 

Kunnat eivät nykyisin hoida vanhuksia 

Kotisairaanhoito on.

Muu on ostettava muualta.  Pitää pyytää kartoitus vanhustyöltä. Myös sairaalan/tk sosiaalityöntekijä voi auttaa. 

Ei ole. Hyvinvointialueet hoitaa. 

Hyvinvointialueen alla on sosiaalityö, vanhustyö, terveydenhoito.  Eli kotihoitoa saa joka hvalta

Miksi jankutat kunnasta?  Puhekielessä moni sanoo edelleen kunta.  Ei niin montaa vuotta ole kun vanhustyökin oli kunnan,  nyt vain sama palveelu hyvinvointialueen numeroissa.

Vierailija
68/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa sitä vain olisi rohkeutta sanoa ei ja katkaista välit kokonaan kun tietää tällaisen johtavan ja jo johtaneen omaan peruuttamattomaan tuhoutumiseen. Olen ap:tä sellaiset 20 vuotta nuorempi, mutta niin vaan olen joutunut vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani kotiorjaksi. Oma tilanteenikin on paljon ap:tä huonompi, sillä olen työtön, joudun asumaan vanhempani luona, kärsin mielenterveysongelmista ja olen autisminkirjolla. En ole koskaan päässyt muuttamaan omilleni.

Ei se välien katkaisukaan ole kevyt ratkaisu. Jos suhde ei ole kunnossa, se rasittaa, vaikka yhteyttä ei pitäisikään. Voi olla jopa kuormittavampikin ajan päälle, jos huoli kasvaa. 

Voisi olla parasta, jos pystyisit muuttamaan omillesi, ja pitäisit yhteyttä vanhempaasi vain rajatusti, esimerkiksi pari tuntia kerrallaan pari kertaa kuukaudessa. Pyydä sosiaalityöntekijältä apua, ehkä voit saada apua asunnon hankintaan ja Kelasta asumistukea vuokran maksamiseen. 

Vierailija
69/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole omaishoitaja, niin ilmoita, vaadi ja ole tiukkana isäsi kunnan ikäihmisten palveluista vastaavien suuntaan, että sinä et enää jaksa ja piste.

Niin kauan, kun iäkkäiden ihmisten lapset hoitavat vanhempiaan, ei kunta tee mitään.

Vaadi isällesi palveluntarpeen kartoitus. Sano, että sinä et pysty. Älä jousta  äläkä sano että "kyllä minä voin...". Koska sinä et voi etkä jaksa ja se on fakta

Vierailija
70/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi jättäisin vähäksi aikaa kotiaskareet tekemättä, kaupassakäynnit hoitamatta ja lääkkeet jakamatta dosettiin, ja jättäisin pari laskua maksamatta niin että niistä ehtii tulla muistutus, mutta eivät vielä mene perintään tai luottotietoihin asti. Sitten tekisin huoli-ilmoituksen.

Siihen on pakko reagoida, eli tekevät isällesi arviointikäynnin. On tärkeää että arvioijat voivat havaita, että ulkopuoliselle avulle on tarve. Mutta niin kauan kuin sinä teet kaiken, arvioinnin tulos on, että ei ole tarvetta ulkopuoliselle avulle, tytär hoitaa. 

Anna tärkeät lääkkeet isällesi vaikka päiväkohtaisina annoksina mutta jätä dosetti tyhjäksi, niin huomaavat, ettei isäsi sitä pysty itse jakamaan. Pyykki- ja tiskivuoret yms. ei haittaa, jos niitä vähän aikaa on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi