Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 62v. Työelämä ja vanhemman hoitaminen ovat uuvuttaneet minut täysin.

Vierailija
23.10.2025 |

Olen hoitotyössä ja työelämä on erittäin rankkaa (varmasti muillakin). Hoidan myös monisairasta isääni lähes päivittäin. Voimat alkavat olla vähissä. 

Mitä ihmettä keksikin, että jaksaisin tätä? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisikö sille isälle saamaan mitenkään apua esim. kunnalta, niin ettei sinun tarvisi niin paljon hoitaa?

Ei ole ilmaista touhua. Onko sulla fyffee?

Vierailija
42/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta hoitaa monisairasta isääsi oman hyvinvointisi kustannuksella. Lopeta heti tuollainen. Aseta omat rajasi. 

Onko teillä muita sisaruksia, ja saisiko isäsi kunnalta apua?

Meihin aika moneen on kasvatettu sellainen kuin velvollisuus, vaikka järki sanoisi ei ole velvollisuutta, ainakin minä koen jonkun asteisen velvollisuuden.

Olen  samanlaisessa asemassa apn kanssa, minulla on samanikäisiä ystäviä, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa, osa on onnekseen päässeet jo eläkkeelle, jolloin jaksaa vähän paremmin, osa  tekee huoli ilmoituksia vanhemmistaan, että tämän ex-hyvinvointivaltio ottaisi edes vähän taakkaa meiltä.

Minulla kävi "onni", vanhempani kaatui niin pahasti että oli tehohoidossa viikon ja siitä kuukauden kuluttua kotioiduttuaan oli selvää, myös hva:een päätyäjille, että tarvitsee kotihoido

Parhaiten tuota velvollisuutta voi toteuttaa, jos ei ole itse liian uupunut. Sen takia on tärkeää pitää huolta myös omasta jaksamisestaan. Omaisen rooli on minusta hyvä pitää vanhukselle eräänlaisena asianajajana, joka toimii vanhuksen rinnalla ja ajaa vanhuksen etua. Itsekin tekisin mieluummin huoli-ilmoituksen kuin alkaisin hoitaa säännöllisesti kauppa-asioita tai kotiaskareita, joihin voimat ei riittäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta hoitaa monisairasta isääsi oman hyvinvointisi kustannuksella. Lopeta heti tuollainen. Aseta omat rajasi. 

Kunnat eivät nykyisin hoida vanhuksia 

Kotisairaanhoito on.

Muu on ostettava muualta.  Pitää pyytää kartoitus vanhustyöltä. Myös sairaalan/tk sosiaalityöntekijä voi auttaa. 

Kartoitus on hyvä tehdä, palvelutarpeen arvio. Mutta tosiaankaan ei tuo kuulu kotisairaanhoitoon.

Kotihoito on eri asia, ja se voi hoitaa lääkkeiden jaon dosetteihin ja kauppatilaukset, tai ateriapalvelun, jos ei vanhus enää itse kykene kokkaamaan. Mutta muut kotiaskareet ja siivoukset pitää tilata muualta

Asiaa, juuri näin. Oletko, ap, pyytänyt palvelutarpeennarviointia? 

T Kotihoidon työntekijä 

Vierailija
44/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisikö sille isälle saamaan mitenkään apua esim. kunnalta, niin ettei sinun tarvisi niin paljon hoitaa?

Oikea kysymys: onko isälläsi fyffee? Nimittäin palvelujen hinta määräytyy isän maksukyvyn mukaan. 

Vierailija
45/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksun suuruun perustuu tuloihin. 

Vierailija
46/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae varhennettua eläkettä jos voit sitä saada!

Olen vm. -62, varhennetulla eläkkeellä, teen välillä keikkatöitä ja hoidan iäkkäitä vanhempiani. Nyt taas jaksaa. 

Tämä 👍

Ei ikinä! Kun luopuu työpaikasta, eläkettä ei kerry. Nykyään ei enää saa muuta varhennettua eläkettä kuin OVE:a, joka pienentää lopullista eläkettä ja on niin pieni, että sillä ei elä. 

Vierailija
47/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko jättää työtäsi ja ruveta omaishoitajaksi? Ansiot eivät ole isot, tiedän  - kannattaisiko selvittää sitä asiaa? Ja ajatella jotenkin niinpäin, että isäsi hoito olisi päätyösi. Lisäksi juuri näin jonkun chat- tms. työpaikkahaun, jossa etsittiin lääkäreitä ja sairaanhoitajia chatiin. Siisti etätyö/puhelintyö/istumatyö, voisit tehdä omaishoidon ohella jos lisäansiota kaipaat Nyt selkeästikin ne pitkät päivät poissa kotoa eivät enää sovi tähän kuvioon. Olen itsekin ainut lapsi ja pelkään noita asioita, viitisen vuotta sinua nuorempi. Entäpä tuo varhennettu eläke -ajatus? Kysele vaikka Kelalta chatissa tai pyydä Kelan soittoaika?

Jos haluaa omaishoidontukea, hoidettavan pitää olla syötettävässä kunnossa. Aika harva on. Se ei riitä, että on vaikka jalat pois pelistä.

Vierailija
48/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No keksipä vaikka näin: Älä hoida isääsi lähes päivittäin. Aseta rajat. Käytä isäsi asioihin esimerkiksi kerran viikossa pari tuntia. Siinä ajassa ehtii hoitaa pankkiasiat ja pitää seuraa.

Kaiken muun isäsi joutaa ostaa ulkopuolelta. Pyydä vanhustyön arviointikäynti, niin voivat tehdä palveluntarpeen arvion. Usein se menee niin, että vanhus kieltää tarvitsevansa mitään, koska haluaa näyttää pärjäävältä, luottaa että kaikki hoituu kun omainen tekee ilmaiseksi, eikä vanhus halua maksaa avusta. Mutta sitten kun et tee, ja hommat eivät hoidu, niin kuukauden-parin päästä voi arvioida uudelleen. 

Tämä olisi järkevää, että pari kertaa viikossa ennalta sovitusti kävisi auttamassa, pesisi pyykit ja toisi kauppaostokset sekä maksaisi nettipankissa laskut. Jos on sellainen vanhus että tarvitsee päivittäin apua, niin sitten muut keinot käyttöön.

Vierailija
49/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tarkastuttaa ferritiini, kilpirauhasarvot ja d-vitamiini sekä tehdä keliakiatesti, ap. Julkisella noita pitää VAATIA kovaan sävyyn että saa. 

- Täti60

Jos meidän terveysasemalla alkaa kovaan sävyyn vaatia, niin saa vain hankalan asiakkaan maineen. Huomasin tämän, kun joskus noin 15 vuotta sitten vaadin apua iäkkäälle sukulaiselleni. 

Mutta: kun iäkäs sukulainen ei itse osannut ottaa lääkkeitään, niin kaupungin puolelta saatiin kotihoitaja käymään ja hoitamaan se asia.

Vierailija
50/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun auttaisivatkin, mutta avun tarve on esim.lääkäriin vienti, kaupassa käynti, pankkiasiat, kotiaskareet, lääkkeiden laitot dosettiin...

Noihin voi saada avustajan, jos on monisairas. Pankkiasiat ja myös lääkkeiden laiton dosettiin kerran viikossa vielä ymmärrän, kun olet hoitoalan ammattilainenkin. Mutta älä tee mitään kotiaskareita. Jos isäsi ei selviä kotitöistä ja kauppa-asioista, niin hänen pitää ottaa kotiapua ja maksaa siitä. Lääkäriin pääsee todella kätevästi taksilla. 

Vanhukset eivät saa avustajia. 

Omaishoitajina ainakin saa olla. Appi oli omaishoitaja ikävuosina 84-89.

Vierailija
51/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko jättää työtäsi ja ruveta omaishoitajaksi? Ansiot eivät ole isot, tiedän  - kannattaisiko selvittää sitä asiaa? Ja ajatella jotenkin niinpäin, että isäsi hoito olisi päätyösi. Lisäksi juuri näin jonkun chat- tms. työpaikkahaun, jossa etsittiin lääkäreitä ja sairaanhoitajia chatiin. Siisti etätyö/puhelintyö/istumatyö, voisit tehdä omaishoidon ohella jos lisäansiota kaipaat Nyt selkeästikin ne pitkät päivät poissa kotoa eivät enää sovi tähän kuvioon. Olen itsekin ainut lapsi ja pelkään noita asioita, viitisen vuotta sinua nuorempi. Entäpä tuo varhennettu eläke -ajatus? Kysele vaikka Kelalta chatissa tai pyydä Kelan soittoaika?

Jos haluaa omaishoidontukea, hoidettavan pitää olla syötettävässä kunnossa. Aika harva on. Se ei riitä, että on vaikka jalat pois pelistä.

Jos harkitsee omaishoidontukea, niin ei ainakaan kananta laskea sen varaan, että voisi saada töyttömyyskorvausta ja omaishoidontukea. Ehkä se vähän aikaa onnistuu, kun on ansiosidonnainen, mutta ei pitkään. Ensi vuoden alussa on tulossa yleistuki, joka korvaa työttömyyspäivärahan ja työmarkkinatuen. Omaishoidontuki pienentää yleistukea. Myös varhaiseläke pienentää yleistukea. 

Vierailija
52/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikoinaan pyysin ja sain työstä palkatonta vapaata, yht. n. vuoden.

Myöhemmin olin samoin yht. n. vuoden vuorotteluvapaalla. 

Vierailija
53/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kysyä kotipalvelua , sitten voi myös saada ruokapalvelun ja apteekkipalvelut.

Vierailija
54/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnat eivät nykyisin hoida vanhuksia 

Kotisairaanhoito on.

Muu on ostettava muualta.  Pitää pyytää kartoitus vanhustyöltä. Myös sairaalan/tk sosiaalityöntekijä voi auttaa. 

Ei ole. Hyvinvointialueet hoitaa. 

Hyvinvointialueen alla on sosiaalityö, vanhustyö, terveydenhoito.  Eli kotihoitoa saa joka hvalta tai ostaa yksityiseltä.

Sanoilla saivarte

Millä tavalla se on saivartelua, jos kertoo että on turha soitella kuntaan, sieltä kun sitä apua on turha etsiä? 

Vierailija
55/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin molempien vanhempieni asioita tiettyyn pisteeseen asti. Se tarkoittaa, että kävin heidän kanssaan lääkärissä kuuntelemassa diagnoosit ja hoitosuunnitelmat ja asioin apteekissa ja joskus kaupassakin. Lääkärikäyntejä varten käytin lomapäiviä tai liukumia.

Kaupasta voi tilata ruokaa myös suoraan kotiin ja hyödyntää ateriapalveluja. Siivoojan voi tilata erikseen. Kotihoitajat hoitivat suihkussa käynnit.

Vierailija
56/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aikoinaan pyysin ja sain työstä palkatonta vapaata, yht. n. vuoden.

Myöhemmin olin samoin yht. n. vuoden vuorotteluvapaalla. 

Vuorotteluvapaata ei ole enää olemassa. Virkavapaata saa kyllä, mutta silloin pitäisi elääkin jollakin. 

Vierailija
57/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae varhennettua eläkettä jos voit sitä saada!

Olen vm. -62, varhennetulla eläkkeellä, teen välillä keikkatöitä ja hoidan iäkkäitä vanhempiani. Nyt taas jaksaa. 

Hyvä sinulle, jos olet onnistunut aikoinaan pääsemään varhaiseläkkeelle, mutta ei sitä enää nykyään myönnetä.

Nykyään voi saada osittaista varhennettua eläkettä, eli OVE:a. Se on maksimissaan 50 % tähän asti kertyneestä eläkkeestä vähennettynä varhaistuskertoimella, joten ei sillä elä. Keskimäärin OVE on noin 700-800 €/kk bruttona. 

Jotkut tekevät niin, että tekevät keikkatöitä nostavat soviteltua työttömyystukea ja OVE:a, jolloin ne yhteensä riittävät jonkinlaiseen siedettävään elämään. Mutta ensi vuonna tulee työttömyystuen tilalle yleistuki, ja OVE vähentää yleistukea, joten sekin mahdollisuus loppuu. 

Eläkettä ei myöskään kerry lisää, jos ei ole töissä. Varhaiseläkeläiselle on luvassa pieni vanhuuseläke ja köyhä vanhuus. 

Vierailija
58/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä olisi järkevää, että pari kertaa viikossa ennalta sovitusti kävisi auttamassa, pesisi pyykit ja toisi kauppaostokset sekä maksaisi nettipankissa laskut. Jos on sellainen vanhus että tarvitsee päivittäin apua, niin sitten muut keinot käyttöön."

En kyllä pesisi isäni pyykkejä tai kauppaostoksia. Saisi ottaa kotiapua ja tilata kauppakassipalvelun.

Sitä paitsi pari kertaa viikossa sitoo aivan liikaa. Mieti nyt. Kuka nuo hoitaisi jos vaikka sairastuisit tai lähtisit lomamatkalle?

Vierailija
59/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pyykit tai ruuanlaitto niin rasita, vaan se suhde. Olen itse ajautumassa tähän , ja näin sen äitini ja isoäitini kohdalla noin 20 v sitten. Rakkaus ja riippuvuus on "liiallista" ja toiveet ja odotukset rajattomat. Sitä odottaa itseltään liikaa ja vanhempi taas vaipuu vähän itsesääliin ja sellaiseen "minua kuuluukin palvella" koska olen vanha, sairas, yksinäinen. Monisyinen kuvio kaikkiaan, josta ei halua pelastaa itseään vaikka hyvin voisi ja tietää miten se tehdään (yksinkertaisesti ottamalla omaa aikaa). Sitä elää vähän masentuneena ja ennakoivan surun vallassa, ja koittaa antaa jotain mitä on lopulta mahdotonta antaa. En kestä ajatusta että rakas vanhempani olisi kivuissaan, peloissaan, yksin, ja koitan hoitaa tuon kaiken pois. Vaikka me jokainen kohtaamme luopumisen tuskan lopulta yksin.  

Vierailija
60/70 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa sitä vain olisi rohkeutta sanoa ei ja katkaista välit kokonaan kun tietää tällaisen johtavan ja jo johtaneen omaan peruuttamattomaan tuhoutumiseen. Olen ap:tä sellaiset 20 vuotta nuorempi, mutta niin vaan olen joutunut vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani kotiorjaksi. Oma tilanteenikin on paljon ap:tä huonompi, sillä olen työtön, joudun asumaan vanhempani luona, kärsin mielenterveysongelmista ja olen autisminkirjolla. En ole koskaan päässyt muuttamaan omilleni. En pysty huolehtimaan edes itsestäni ja tarvitsisin itsekin apua, jota en saa ja vihaan vanhempaani, mutta niin vaan pidetään täysin selvänä asiana, että tosiaan olisin se kotiorja. Olen siis oikeasti yrittänyt hakea apua mm. sossusta, mutta en ole sitä saanut. En voi häipyä kun ei ole rahaa, eikä paikkaa, mihin mennä. Tuloni työmarkkinatuki 595 euroa ei riitä mihinkään. En oikeasti enää välitä siitä, että vanhempani ei pärjää yksin. Tilanteeni ja jo vuosia kestänyt ahdinkoni ei kiinnosta ketään. Pakenen istumaan pimeään vessaan ja puhun vanhempani kanssa niin vähän kuin mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä