Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin seulonnassa

Vierailija
23.10.2025 |

Ja sanotaan mitä sanotaan, aika luksusta elää hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa on ilmaiset syöpäseulonnat. Mun ikäiselle eli viisikymppiselle on papa-koe 5 vuoden välein, mammografia 2 vuoden välein. 

Ja ennen kuin joku mies valittaa eturauhassyöpäseulontojen puutteesta, sitä ei seulota, koska se on "kiltti syöpä", se ei yleensä ole tappava, hoitona usein "vain" lääkitys. Toki sitä voi alkaa joku ajamaan, että miehille seulonnat myös. Eihän se minulta pois ole. Ehkä miesten seuraavaksi yleisin, keuhkosyöpää ennemminkin voisi seuloa? Keuhkosyöpä löydetään usein liian myöhään.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun saataisiin säännöllisesti munasarjasyöpätutkimukset. Siinäpä kamala syöpä, kun oireet alkaa on jo yleensä liian myöhäistä.

Tässä nyt oli mielenkiintoinen seulonta. Sitä pitäisi nimittäin tehdä 3 kuukauden välein, että siitä olisi mitään hyötyä. 

Tuosta miesten seurannasta joku oli jäljillä. Eturauhassyöpäseulontaa on tutkittu paljonkin, mutta tosiaan siellä tulisi niin monelle vääriä positiivisia, (ei kylläkään syövän vuoksi, mitä joku väitti.) ettei siinä ole järkeä. Saataisiin vain miehet säikähtämään ilman huolta. Kaiken lisäksi, ne jotka kuolevat tähän syöpään, kuolisi todennäköisesti kuitenkin. On siis tutkittu, ettei yhtään miestä tällä tavalla saa "pelastettua." Ei kyse ole siis haluttomuudesta. 

Vierailija
42/42 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää ihmeessä näissä seulonnoissa. Itseltä löytyi 40 v seulontapapassa solumuutos, joka kehittyi vuodessa syövän esiasteeksi, joka oli pakko poistaa kirurgisesti. Menossa nyt seurantakäynnille. Jopa kolmasosa syövän esiasteista uusiutuu. Jos niitä ei todeta ajoissa ja hoideta pois, on tuloksena syöpä. Yhtäkään seulontaa ei kannata skipata.

Samoin mammografia. Menkää. Itse olen joutunut niissä ravaamaan viimeisen 8 v aikana useampaan otteeseen. Patteja, joita osaa ei edes tunne itse. Onneksi olleet ainakin toistaiseksi vain harmittomia nesterakkuloita, mutta niihinkin liittyy riski. Ja tosiaan itse ei kaikkia ei ole pystynyt itse havaitsemaan. Olisi voinut olla myös syöpäkasvain. Lääkärini sanoi, että jokaisen 40 v täyttäneen kannattaisi omakustanteisesti käydä mammografiassa + rintojen ultraäänessä, vaikka seulonta alkaa vasta 50 v:na.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi