Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko selfieillä mitään muuta tarkoitusta kuin kerätä huomiota ja tykkäyksiä?

Vierailija
22.10.2025 |

Onko siitä mitään muuta hyötyä kuin narsismin kasvatus? Ymmärrän ryhmäselfiet ja tällaiset, ymmärrän jopa satunnaiset selfiet dokumentointi mielessä, että miltä näytin vuonna 2018 mutta en ihmisiä joidenka instagram on täynnä pelkästään omaa päätä.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan, mutta hyvin tyypillistähän se ihmisille on, että halutaan vähän huomiota ja kommenttia, että näytät hyvältä. En siis puhuisi narsismista.

On se jonkinlaista sosiaalinarsismia

Normaalia ja inhimillistä. Ihminen on vähän narsisti.

Narsistiksi ei synnytä vaan narsistiksi kasvetaan. Laiminlyönti on ainaki yks hyvä 

Vierailija
42/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on. Eihän kaikkia selfieitä edes julkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni piristys kun saa kivan kommentin tai tykkäyksiä. Näin siis terveellä ihmisellä. Itse ajattelen, että tehköön ihmiset mitä lystäävät, somessa tai oikeassa elämässä kunhan eivät aiheuta muille ihmisille, eläimille tai itselleen pahaa.

Ehkä jokin muu validointi olisi terveellisempää. Tervekin ihminen voi sairastua henkisesti tuosta jatkuvasta tykkäysten tarpeesta, niin vähän sillä on loppujen lopuksi tekemistä oikean elämän kanssa.

Ei se ole jatkuvaa tykkäysten tarvetta terveellä ihmisellä.

Vierailija
44/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan, mutta hyvin tyypillistähän se ihmisille on, että halutaan vähän huomiota ja kommenttia, että näytät hyvältä. En siis puhuisi narsismista.

On se jonkinlaista sosiaalinarsismia

Normaalia ja inhimillistä. Ihminen on vähän narsisti.

Narsistiksi ei synnytä vaan narsistiksi kasvetaan. Laiminlyönti on ainaki yks hyvä 

Kaikista ei tule narsistia vaikka kasvaisivat millaisissa oloissa. Joistain tulee vaikka kaikki olisi kasvatuksesta lähtien ollut ihanteellista. Sille on geneettinen alttius. Keskivertoihmisellä taitaa olla sen verran narsismia luontaisesti, että oikein huono lapsuus nostaa sen liian korkealle.

Vierailija
45/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni piristys kun saa kivan kommentin tai tykkäyksiä. Näin siis terveellä ihmisellä. Itse ajattelen, että tehköön ihmiset mitä lystäävät, somessa tai oikeassa elämässä kunhan eivät aiheuta muille ihmisille, eläimille tai itselleen pahaa.

Ehkä jokin muu validointi olisi terveellisempää. Tervekin ihminen voi sairastua henkisesti tuosta jatkuvasta tykkäysten tarpeesta, niin vähän sillä on loppujen lopuksi tekemistä oikean elämän kanssa.

Ei se ole jatkuvaa tykkäysten tarvetta terveellä ihmisellä.

Se voi ajautua siihen, tarkoitin.

Vierailija
46/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei

Itse asiassa korjaan omaa kommenttiani hieman.

Toinen tarkoitus voi  olla löytää yhtä.omahyväinen ja itsekeskeinen kumppani - tässä yhteydessä tosin "kumppanin" tilalla pitäisi ehkä käyttää sanaa "koriste".

Vierailija
47/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka lähettää aina vain naamaselfieitä, ilmeisesti kertoakseen päivästään. Erilaisia ilmeitä ja mullisteluja. Ennen kirjoiteltiin viestejä kuulumisista. Nyt on vaikeaa mitenkään reagoida noihin, mitä niille edes pitää tehdä? 

Tätä olen ihmetellyt myös. Tiedostavatko tätä tekevät itsekään miksi tekevät näin? Mikä syy tähän on?

Vierailija
48/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka lähettää aina vain naamaselfieitä, ilmeisesti kertoakseen päivästään. Erilaisia ilmeitä ja mullisteluja. Ennen kirjoiteltiin viestejä kuulumisista. Nyt on vaikeaa mitenkään reagoida noihin, mitä niille edes pitää tehdä? 

Tätä olen ihmetellyt myös. Tiedostavatko tätä tekevät itsekään miksi tekevät näin? Mikä syy tähän on?

Yleinen tapa nuorilla, osalla varmaan jäänyt päälle nuoruudesta. Eivät välttämättä mieti sen enempää miksi niin tekevät.

Vierailija
49/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itserakkaalta se ainakin vaikuttaa, jos postaa oman naamansa. Mitä useammin, sitä itserakkaampi.

Mitä muutakaan se voisi olla kuin oman naamataulunsa ihailemista ja kehujen keräämistä myös muilta...? Jos on pätevämpi selitys, sen kuin kerrotte.

En silti sano, etteikö saisi omasta naamastaan tykätä. Lähinnä se, jos julkaisee toistuvasti näitä naamakuvia, antaa kuvan itserakkaudesta.

Vierailija
50/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen tapa nuorilla, osalla varmaan jäänyt päälle nuoruudesta. Eivät välttämättä mieti sen enempää miksi niin tekevät.

Selfiekulttuurista se juontaa, mutta en ymmärrä miksi viesteihin se on tullut tavaksi. Ei jakseta kirjoittaa?

Vierailija
51/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itserakkaalta se ainakin vaikuttaa, jos postaa oman naamansa. Mitä useammin, sitä itserakkaampi.

Mitä muutakaan se voisi olla kuin oman naamataulunsa ihailemista ja kehujen keräämistä myös muilta...? Jos on pätevämpi selitys, sen kuin kerrotte.

En silti sano, etteikö saisi omasta naamastaan tykätä. Lähinnä se, jos julkaisee toistuvasti näitä naamakuvia, antaa kuvan itserakkaudesta.

Ei sen itserakkaammalta kuin ihmiset yleensäkin ovat. Ihmiset ovat mitä ovat.

Vierailija
52/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selfiekulttuurista se juontaa, mutta en ymmärrä miksi viesteihin se on tullut tavaksi. Ei jakseta kirjoittaa?

Snapchat-sovelluksesta.

Vierailija
53/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai suuresta epävarmuudesta. Esim. narsisteilla on sisällään niin huono itsetunto, että siksi koko persoonallisuus on muodostunut tämän ohuen ulkokuoren varaan.

Vierailija
54/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität keski-ikäisten selfiet? Yleistä heilläkin ja heidän (meidän) nuoruudessa ei todellakaan tehty sitä. 😄

Vierailija
55/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Snapchat-sovelluksesta.

Sieltäkin varmasti juontaa. Ylipäätään kommunikoidaan enemmän kuvilla ja videoilla tänä päivänä, kirjoittaminen jäänyt vähemmälle. Ennen luettiin blogeja, nykyään ei tarvitse.

Vierailija
56/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän ihmiset tekevät paljon asioita jotka ovat itsekkäitä tai huomionhakuisia. Ihan jo yhtenä esimerkkinä lihansyönti. En tajua narsismi-sanan jatkuvaa viljelyä.

Et taida tajuta sen tarkoitustakaan.

Tajuan. Sen käyttö on jo psykologian artikkeleissa mennyt överiksi. Jos tuota lihansyöntiä mietit niin luepa uudestaan. Se menee tuohon itsekäs -kategoriaan.

Ei narsismi tarkoita itsekkyyttä...

Vierailija
57/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän ihmiset tekevät paljon asioita jotka ovat itsekkäitä tai huomionhakuisia. Ihan jo yhtenä esimerkkinä lihansyönti. En tajua narsismi-sanan jatkuvaa viljelyä.

Tajuan. Sen käyttö on jo psykologian artikkeleissa mennyt överiksi. Jos tuota lihansyöntiä mietit niin luepa uudestaan. Se menee tuohon itsekäs -kategoriaan.

Narsisti on juurikin itsekäs. Mutta itsekäs ei ole välttämättä narsisti.

Vierailija
58/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän tehnyt naamastaan oman emojigallerian?😂

Olisi tosiaan aika rasittavaa saada aina joku naamakuva kunnon viestin sijaan. Ehkä voisit sanoa hänelle jotain sellaista, että sinulla alkaa muisti täyttyä, kannattaa varmaan lähettää viesti kuvan sijaan, koska olet joutunut kuvia jo nyt poistamaan.

Vierailija
59/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan itsekkyyteen johtaa jos sitä on paljon. Niinhän siellä häiriö kriteereissäkin puhutaan empatiakyvyttömyydestä.

Vierailija
60/73 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiakyvyttömyys tarkoittaa tunnekylmyyttä muita kohtaan. Kyvyttömyyttä tai haluttomuutta asettua toisen asemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi