Uudellamaalla työnantajilla on valtava pula osaajista vaikka työttömyys vain kasvaa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Sanna ja tytöt järkkäili hommat silleen että palkalla ei elä. Töihin ei kannata mennä alle 3000e/kk palkalla, 4000e/kk brutolla verot hyppäävät niin että kannattaa vielä vähemmän.
Öööh, odota kokoomus-yrittäjä vielä alle 2 vuotta niin oppositio kutsuu ja siellä kabineteissanne saatte kahvin kera viinereitä ahmia ihan tosissaan kun tämä nyky-hallituksen kurjuus on ohitse.
Eikös siellä Uudellamaalla ole niitä moniosaajia niin, että konkurssi uhkaa Helsinkiä, Vantaata ja Espoota?
Mikä siis voi olla ongelma?
Ei saa olla liian nirso kun palkkaa ihmisiä. Tämä on ihan täysin itse aiheutettu ongelma työnantajien osalta. Kun yli 40 vuotiaat koetaan ongelma jätteenä...
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä Uudellamaalla ole niitä moniosaajia niin, että konkurssi uhkaa Helsinkiä, Vantaata ja Espoota?
Mikä siis voi olla ongelma?
Suomessa on nykyisellään noin viisi miljoonaa suomalaista ja noin 700 000 suomalaisen veronmaksajan elättämää ulkomaalaista. SIKSI Suomi on tässä tilanteessa!
Vuonna 1990 Suomen valtiolla oli ulkomaanvelkaa 9,6 miljardia.
Vuonna 2025 Suomen valtion ulkomaanvelka nousee viimeisimmän budjetin mukaan yli 181 miljardiin!
Suomella ole enää aikoihin ollut varaa maksaa edes tuon velan korkomenoja, vaan nekin on katettu ottamalla uutta velkaa!
78% Suomen valtion ulkomaanvelasta on aiheutunut keh.avusta ja m.muutosta, vaikka jo presidentti Koivisto varoitti kattamasta niitä velkarahalla!
Noin 80% sossumasseista menee Suomessa ulkomaalaisille huijareille, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä maassamme!
Katso ja kauhistu: Väestökello https://www.xn--vestkello-v2a5r.fi/
Katso tuolta oman paikkakuntasi tilanne!
On ilmeistä, ettei näin voi enää jatkua.
Mä toimin asiantuntijana rakennusalalla hyvin kapean sektorin hommassa, mikä on kuitenkin sellainen ettei sertifikaatin omaavia tekijöitä Suomessa ole kuin kymmenkunta. Kuitenkin todella suuressa osassa isoja (yli 100m€) projekteja meitä tarvitaan. Valtaosa ei ymmärtäisi työtehtäväni merkitystä, vaikka selittäisin.
Vuositulot noin 60-70 000€ brutto, töitä teen karkeasti ottaen noin 20h/vko ja sekin sisältää jonkin verran höntsäilyä. Eikä työ itsessään ole mitään rakettitiedettä.
Jos näitä hommia tekisi joka toinen heppu, niin palkka olisi varmaan sen 13€/h
Markkinatalous toimii tässäkin, erikoistuminen on toisaalta uhka, toisaalta mahdollisuus.
Tällä hetkellä olen vakituisessa työsuhteessa, ollut jo 9v. Olen mielestäni alan kokenut ammattilainen, näitä juttuja tehnyt 20 vuotta tauotta, palkka reilu kuus tonnia kuussa plus edut. 9 vuotta sitten kun aloitin, palkka oli 3200€/kk. Silloinen ja nykyinen palkkaus on linjassa siinä mitä näissä hommissa yleisesti maksetaan.
Noin vuoden verran olen hakenut uutta työtä, vaihtelun vuoksi. Arvioni mukaan noin 10% työpaikoista ymmärtää sen, että ammattilainen maksaa enemmän kuin aloittelija.
Loput 90% on sitten enempi tai vähempi näitä, mitkä luulevat harhoissaan että löytävät:
25 vuotiaan, jolla vuosikymmenien työkokemus ja osaaminen johtaa useiden miljoonien arvoisia projekteja, joissa vastuulla asiantuntijoita, suunnittelijoita, aliurakoitsijoita, omia työntekijöitä (näissä puhutaan sadoista ihmisistä) ja siihen tilaajat, yhteiskunnalliset toimijat ja muut ulkopuoliset sidosryhmät päälle.
Ja koska "tarjoamme näköalapaikan ja dynaamisen työympäristön", olemme valmiita maksamaan 2950€/kk plus sulkapallovuoron puoleen hintaan.
🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
No itse teidän yhden autokorjaamon johon haetaan automaalaria mutta ei vaan tunnu löytyvän.
Eli maksetaan surkeaa palkkaa ja silti vaaditaan kymmenien vuosien kokemus. Tämä "työvoimapula" on niin nähty! Vain surkeat lafkat siitä huutavat!
Vierailija kirjoitti:
Osaajia on, kunnon palkanmaksajia ei.
Juuri näin ei meillä ole mtään työvoimapulaa kun tarjotaan kunnon palkka niin paikka täyttyy heti eli meillä on oikeasti orjatyövoima pula.
Vierailija kirjoitti:
Tällä on taas se palkasta jankuttaja. Palkka tulee tekijän ja työn mukaan, joten hänellä itsellään ei taida olla mitään taitoa ja/tai koulutusta, jolla perustella kova palkka.
Ei työnantaja voi maksaa mitä tahansa, jostain se kate palkanmaksuun pitää ensin saada kerättyä. Rupeapa itse yrittäjäksi ja ala maksaa ylikorkeita palkkoja työntekijöillesi, sehän on vain halusta kiinni, eikö niin? Mm. Sivukulut työntekijästä tulevat palkan päälle työnantajan maksettavaksi plus kaikki yritystoiminnasta aiheutuvat kulut.
No ei se nyt työntekijän vika ole, jos syöttöporsas ei osaa käppyröitään laittaa tasapainoon! Tehköön itse työnsä, jos ne niin surkeasti hinnoittelee tai maksaa ITSELLEEN ylisuurta palkkaa tulokseen nähden!
Työpaikka kannattaa ilmoittaa näkyvästi.
Ammatinkuva ja palkka. Tuo viimeinen on ehkä liikaa vaadittu...
Harvoin näkee ilmoitusta. Haemme Kirvesmiestä. Palkka 24e tunti. Ei Vuokratyö.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka kannattaa ilmoittaa näkyvästi.
Ammatinkuva ja palkka. Tuo viimeinen on ehkä liikaa vaadittu...
Harvoin näkee ilmoitusta. Haemme Kirvesmiestä. Palkka 24e tunti. Ei Vuokratyö.
Tällaisia näkee. haemme Ammattitaitoista Kirvesmiestä keikkakohteeseen Puuppolaan. Työn kesto 2 viikkoa. Palkka 12e tunti Ota yhteys Jobman Vuokrafirmaan
Millä alalla? Vastahan Keusotellakin oli yt-neuvottelut. Jos sinulla ei ole mitään faktaa iskeä pöytään, niin ihan tarha huudella mututuntuma-mielipiteitä. Norjassa on töitä, ei Suomessa kaikille.
Osaajia on ne jotka tulee ulkomailta. Suomalaiset ei mitään osaa jos kysyy työnantajilta.
Entiseen "hyvään aikaanhan" töihin mentiin suoraan koulun penkiltä raakileina, tehtäviä oppi tekemällä ja perehdytyksillä, TYÖNANTAJA KOULUTTI ja pikku hiljaa muuttuivat sitten tittelit ja palkka. Puhuttiin ehkä vuosien sitoutumisesta, mutta vastineeksi saatiin kehittyvää, juuri sen firman tarpeisiin koulutettua työvoimaa. Työntekijä sitoutettiin vakityöllä ja hyvillä eduilla. Harva firma ennenkään sai valmista työvoimaa ja osaajaa johonkin spesifiin työtehtävään, vaan niihin kasvettiin.
Olispa edes sinne 49-vuotiaaksi asti, nyt tuntuu siltä, että työikkuna vaan kapenee koko ajan ja on nyt noin 27v-34v. Ehkä noin 35v-37v menettelee, mutta jos ikä alkaa nelosella, niin työllistyminen menee vaikeaksi.