Työkaveri ottaa itselleen esihenkilön roolia kun esimies on lomalla!
Ottaa päähän, vaikka esihenkilöllä on ihan nimetty varahenkilökin.
Tämä on työpaikalla aina se yksi ja sama sama tyyppi, joka esihenkilön lomalla ollessa alkaa säätämään jotain uusia käytäntöjä, kyselee juurikin esihenkilön poissa ollessa muiden mielipiteitä ja väsäilee uusia työkanaviin liittyviä keskusteluryhmiä.
Niitä epäkohtia pitäisi aina jotenkin pähkäillä ja parannuksia pitäisi aikaan saada juuri sillä sekunnilla silloin kun yhteinen esihenkilö on poissa paikalta.
En kyllä kadehdi oman esihenkilöni roolia kun hänen vastuullaan on on niiden keskusteluryhmienkin avaaminen, mutta tämä yksi hössöttäjä ilmeisessä vallanhimossaan astuu esihenkilön varpaille.
Kehtaa kuitenkin ihmetellä, miksi useimmat ei hänelle tuolloin mitään vastaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on varmaan jokaisella työpaikalla. Omalla työpaikallanikin on yksi ihminen, joka esimerkiksi palavereissa käyttäytyy kuin hän päättäisi asioista ja ottaa todella isoa roolia jatkuvasti, vaikka se oikea esihenkilö on paikalla siinä pöydän päässä. Todella rasittava tapaus.
Kaikki muut siis myötäilee ja menee kulman taakse palaverin jälkeen puhumaan tästä ihmisestä selän takana? Ystävällinen mutta jämäkkä keskeytys tuottaa paremman lopputuloksen kuin hiljainen hyväksyminen. Sinulla tuntuu olevan tästä asiasta paljon tietoa. Minä kerron nyt, mitä ajatuksia minulla on asiasta. Ehkä voimme vielä lopuksi keskustella yhdessä.
Eipä me muut mennä kulman taakse ihmisen selän takana puhumaan. Eikä niin myötäilläkään vaan useat meistä niissä etäpalavereissa jätetään vaan se oma mikrofonimme avaamatta. Joku ehkä saattaa mikkinsä avatakin ja pyytää tarkennusta.
Lupasit kertoa omia ajatuksiasi asiasta. Työpäiväni loputtua jatkan ketjun lukemista, ehkäpä löydän sieltä niitä ajatuksiasi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään voi suojella ärtymykseltä antamalla puheiden soljua yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kannattaa psyykata tseään. Loppujen lopuksi voit muuttaa vain omaa suhtautumista. Käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin ja leuka ylös ettei kruunu tipu.
Kiitos. Tämä on ihan hyvä ja tarpeellinen neuvo. Kun lähden työpäiväni päätteeksi metsään juoksemaan niin se harmituskin sinne usein katoaa. T. AP
Vierailija kirjoitti:
Toimivammaksi konstiksi tämän ihmisryhmän kanssa olen todennut, että aina kun näitä pomoksi pomon paikalle -piirteitä ja siihen liittyviä ehdotuksia on alkanut ilmestymään, niin ilmoitan herttaisesti, että "mielenkiintoinen idea, kannattaisi varmaankin puhua henkilön x kanssa kun hän sijaistaa esihenkilöä tässä loman aikana" tai "oletko jo keskustellut tästä esihenkilön kanssa, jotta hän voisi päättää, otetaanko jatkokehitykseen" ja jatkan sen jälkeen hommiani. Eli tavallaan pyrin kauniisti yhdellä lauseella siirtämään asian eteenpäin ja muistuttamaan, kenen päätöksiä asiat työpaikalla sillä hetkellä ovat.
Teams-kanavien kutsuja ei ole pakko hyväksyä ja niiltä turhilta kanavilta/ryhmistä voi myös itse poistua, jos eivät ole työtehtävien näkökulmasta merkityksellisiä.
Kyllä, totta tämäkin, mutta vain osittain.
Osa työhön liittyvistä Teams-keskusteluryhmistä, joissa olen nimettynä jäsenenä, on sellaisiakin jotka on tiiminvetäjän eli esihenkilön perustamia.
Niihin merkittyjä kokouksia ei voi olla hyväksymättä tai niistä palavereista ei voi kieltäytyä, varsinkaan jos kutsujana on oma esimies.
Meillä myös. Nyt kun pomo lomalla niin tämä yksi tekopomo alkaa johtamaan. Ihan omia virityksiä. Itseä ei kiinnosta mikään pomohomma mutta joidenkin on nähtävästi ihan pakko olla POMO.