Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki on ovikoodissa, jos sitä ei saa antaa ulkopuolisille?

Vierailija
21.10.2025 |

Asukkaillahan on avaimet kulkemista varten.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan teistä ei koskaan joudu vainotuksi. Ei nimittäin ole erityisen kiva ajatus, että kotioven taakse ilmestyy ongelmia aiheuttava kutsumaton vieras ihan vain siksi, että naapuri jakaa synttäreiden FB-kutsussa ovikoodia.

Se vainoaja pääsee sinne rappuun tuossa tuokiossa naapurin perässä joka tapauksessa. Ovikoodi ei ole minkäänlainen turvatakuu. Ja mitä jos asuu rivarissa tai okt:ssa? Ulko-ovi on siinä ihan framilla kaikkien nähtävillä ilman mitään koodiovia.

Ovi Summeri on vähän parempi ratkaisu. Joissakin kerrostaloissa se rapun ovi on aina auki kello 21. 00 asti ja silloin kuka vaan pääsee rappuun ennen tuota ..joten ovikoodi rapussa ovi on aina lukossa ja se on jo aika hyvä. Ja kyllä Wolt kuskilla on vaitiolovelvollisuus. 

Jännä kyllä monesti facebookissa ihmiset kertoo julkisesti oman osoitteensa .. kerrankin yksi vanhempi nainen oli löytänyt kaupasta tavaran oli roudannut sen mieluummin omaan kotiinsa eikä antanut kassalle esimerkiksi ja sitten Facebookissa jakoi osoitteen mistä saa tulla tavaran hakemaan.

Mä olen ainakin omalle äidilleni sanonut ettei julkaise edes kuvia omalta pihalta nettiin, koska nuoret voi paikantaa osoitteen jo pelkkien maamerkkien perusteella. Siis hän asuu omakotitalossa, niin siinä on isompi riski kuin kerrostalossa, mutta ei turvallista sekään 

Vierailija
62/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään alkaa yleistyä huoneisyokohtainen koodi. Sitä on helppo seurata ja tiedetään kuka jakaa ovikoodia ympäriinsä. Kun jotain hajotetaan, varastetaan yms. on vahingoille maksaja tiedossa. Aika kätevää.

Kantsii ottaa pää pois omasta perseestä tässäkin. Kerrostalossa asuu paljon muitakin kuin vain sinä. Minä en halua sun kutsumia asiattomia tyyppejä rappuun kulkemaan. Siitä seuraa pelkkiä ikävyyksiä ennen pitkää. Ja kun sinä muutat pois saatuasi häädön ovikoodia jää tietoon edelleen ties miten laajasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan esim. Postille j a. Woltille. Sanokaa NYT s---n valopäät, pitäisikö 80 vuotiaan liikuntarajoitteisen kavuta kolmannesta kerroksesta hakemaan ostokset, joita ei edes jaksa itse kantaa. Tässä ei riitä alaovelle meno, vaan vielä piha täytyy ylittää ja avata porttikin.

TYHMEMMILLE:  JUU  EI  OLE  HISSIÄ.

Teidän isännöitsija on id!00tti.

80-vuotias asuu siis asunnossa, jossa ei enää kykene asumaan? 

Vierailija
64/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä arvostan jo sitä että pääsen itse helposti käytävään esim sateensuojaan kaivelemaan avaimiani asuntoon. Yksin asuvana ihmettelen summereita. Mieluummin sen kerran kun tulee vieraita tai kuljetus käyn itse avaamassa (silloin kun asuin summeri-talossa usein ollut pakkokin kun summerin toiminnassa häiriöitä) kuin että joka ikisen kerran kun itse tulen sisään joudun kaivamaan avaimet jo ulkona, laskemaan tavarat maahan sen takia jne. 

Vierailija
65/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan teistä ei koskaan joudu vainotuksi. Ei nimittäin ole erityisen kiva ajatus, että kotioven taakse ilmestyy ongelmia aiheuttava kutsumaton vieras ihan vain siksi, että naapuri jakaa synttäreiden FB-kutsussa ovikoodia.

Se vainoaja pääsee sinne rappuun tuossa tuokiossa naapurin perässä joka tapauksessa. Ovikoodi ei ole minkäänlainen turvatakuu. Ja mitä jos asuu rivarissa tai okt:ssa? Ulko-ovi on siinä ihan framilla kaikkien nähtävillä ilman mitään koodiovia.

Ovi Summeri on vähän parempi ratkaisu. Joissakin kerrostaloissa se rapun ovi on aina auki kello 21. 00 asti ja silloin kuka vaan pääsee rappuun ennen tuota ..joten ovikoodi rapussa ovi on aina lukossa ja se on jo aika hyvä. Ja kyllä Wolt kuskilla on vaitiolovelvollisuus. 

Jännä kyllä monesti facebookissa ihmiset kertoo

Nuoret voi paikantaa osoitteen? Mitä vttua kukaan tekee jonkun random muorin osoitteella?

Vierailija
66/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan esim. Postille j a. Woltille. Sanokaa NYT s---n valopäät, pitäisikö 80 vuotiaan liikuntarajoitteisen kavuta kolmannesta kerroksesta hakemaan ostokset, joita ei edes jaksa itse kantaa. Tässä ei riitä alaovelle meno, vaan vielä piha täytyy ylittää ja avata porttikin.

ja osaa käyttää woltia?

Vierailija
67/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö missään ole mitään kertatoimista randomikoodia jonka voi antaa lähetille tms? Älylukkoja?

Tuo ois hyvä, puhelin appi ja voi luoda kertakäyttöisen ovikoodi joka toimii vaan kerran. Äly lukot kerrostaloihin ja puhelimella saa oven auki tai sitten avaimella , jos puhelin hukkuu. Mutta kyllä siinä joku raja pitäisi olla montako koodia voi luoda päivässä näiden huume höröjen takia, koska sitten joku voisi vaan luoda päivässä useita koodeja. Eli esimerkiksi kolme koodia päivässä. 

Niin ja joillakin on henkilökohtainen avustaja tai hoitaja käy, kyllähän niilläkin pitää olla pääsy rappukäytävään jotta pääsee potilaan luo.  Joten ehkä apilla olisi mahdollisuus luoda myös läheisille oma pysyvä ovi koodi eli vähän niinkuin digitaalinen vara-avain . 

Vierailija
68/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään alkaa yleistyä huoneisyokohtainen koodi. Sitä on helppo seurata ja tiedetään kuka jakaa ovikoodia ympäriinsä. Kun jotain hajotetaan, varastetaan yms. on vahingoille maksaja tiedossa. Aika kätevää.

Kantsii ottaa pää pois omasta perseestä tässäkin. Kerrostalossa asuu paljon muitakin kuin vain sinä. Minä en halua sun kutsumia asiattomia tyyppejä rappuun kulkemaan. Siitä seuraa pelkkiä ikävyyksiä ennen pitkää. Ja kun sinä muutat pois saatuasi häädön ovikoodia jää tietoon edelleen ties miten laajasti. 

En kutsu asiattomia tyyppejä rappuun. Ihan asiaton tää sun kommentti.

Ap

Vierailija
69/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tarkoitettu ambulanssille, hoitajille ym joiden on pakko päästä sisään jos joku ei kykene liikkumaan, ei laiskoille wolttaajille.

No sori vaan! Mä olen pyörätuolissa jouduin tähän tilaan ennen muuttoa korkeaan tornitaloon ja pyörätuolilla ei mahdu hissiin. 

Pakko tilata ruoka ja annan koodin silloin läheteille, että sellainen "laiska " wolttaaja täällä. Ja muutenkin vaikeaa ilman avustajaa käydä kaupassa kun mihinkään ei yllä koittakaapa itse huvikseen tehdä viikon ruoka ostokset pyörätuolilla.

Ja ennen  ku joku huutaa "soita sossun ' soitettu on ja huoli ilmoituksia tehty, nyt kuitenkin pitää vaan odottaa, että asunnon saa. Esteettömän sellaisen.

Olen lähettänyt varmaan 20 hakemusta yksityisille ja kaupungeille. 

Uskomatonta, että tällaista voi tapahtua Suomessa mutta kyllä voi nähtävästi alas pääsen vain a

Tee itsestäsi huoli-ilmoitus 😌

Korkea tornitalo ja pieni hissi kuulostaa omituiselle yhdistelmälle.

Vierailija
70/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin käyttäjä lienee Posti,helpottaa kummasti,kun ei ole jakajilla 100 avainta.

Vierailija
71/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koodi päätyy asiattomille tyypeille.

Vierailija
72/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koodi päätyy asiattomille tyypeille.

Miten?

Ap

Vierailija
73/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin katso kun kaikki ei Suomessa voi valita missä asuu. Esimerkiksi, jos omistaa asunnon vaikea myydä varsinkin, jos haluaa jättää sen perinnöksi. 

Asumispalvelukaan ei ole ilmaista eikä paikkoja auki ole ja niissä on tarkat kriteerit, se ettei pysty asumaan korkealla hissittömässä talossa ei ole peruste saada palvelukoti paikkaa, jos muutoin pystyy kotona asumaan.

Muuttaminen toiseen asuntoon voi olla vaihtoehto, jos on vuokralla, mutta aikamoinen urakka 80-vuotiaalle vanhukselle pakkaaminen ja se stressi mitä muutto aiheuttaa jo nuoremmille . 

Olisihan se parempi jos asuisi maan tasalla, mutta mieti niitä monia pyörätuolilla liikkuvia mm. Minä jos tänne tulee tulipalo ja hissiä ei silloin saa käyttää palokunta joutui kantamaan minut ja rollaattori mummon ja papat alas itse.. ei kyllä kauheasti täällä mietitä asumis- turvallisuutta meidän vammaisten ja vanhusten näkökulmasta.

Ja sitten nämä täysin terveet ihmiset ramppaa hissillä samanaikaisesti kun minä en pääse edes koko hissiin yksin. Koska ei mahdu pyörätuolilla hissiin. Ja hissi on joka kuukausi rikki koska ihmiset tunkee muutto kuorman hissiin lukematta painorajaa. 

Ja sitten vielä nekin ihmiset joiden koirat ei muka pysty menemään portaita Herran jestas. 

Vierailija
74/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän katsomasta uutisia, mutta eilen taas katsoin ja jäin miettimään kuinka noilla ihmisleireillä, Gazassa naisia ja lapsia kohdellaan. Kivetyksellä suojana on vain repaleiset rätit parin kepin varassa. Kunnioittavatko siellä olevat toistensa yksityisyyttä ja koskemattomuutta?

Jos meillä nyt ihminen menee yksin metsään, hänet joukkoraiskataan jopa tapetaan?

Vierailija
75/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kuka tahansa epätoivottu saa tosi helposti halutessaan ovikoodin katsomalla kun joku asukas näyttelee sen. Sen vuoksi en ymmärrä kieltoja antaa sitä esim. sukulaisille tai lähetille. Meidän yhtiössä ei ole kielletty. Koodeja pitää vaihtaa riittävän usein, jos tulee häiriöitä. Ja vainoaja kyllä vainoaa ilman ovikoodiakin, tiedän mistä puhun.

Vierailija
76/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tarkoitettu ambulanssille, hoitajille ym joiden on pakko päästä sisään jos joku ei kykene liikkumaan, ei laiskoille wolttaajille.

No sori vaan! Mä olen pyörätuolissa jouduin tähän tilaan ennen muuttoa korkeaan tornitaloon ja pyörätuolilla ei mahdu hissiin. 

Pakko tilata ruoka ja annan koodin silloin läheteille, että sellainen "laiska " wolttaaja täällä. Ja muutenkin vaikeaa ilman avustajaa käydä kaupassa kun mihinkään ei yllä koittakaapa itse huvikseen tehdä viikon ruoka ostokset pyörätuolilla.

Ja ennen  ku joku huutaa "soita sossun ' soitettu on ja huoli ilmoituksia tehty, nyt kuitenkin pitää vaan odottaa, että asunnon saa. Esteettömän sellaisen.

Olen lähettänyt varmaan 20 hakemusta yksityisille ja kaupungeille. 

Uskomatonta, että tällaista voi tapahtua Suomessa

7 kerrosta ja hissiin mahtuu kaksi ihmistä. Ja toisaan aina rikki se hissi. Ja kyllä olen myös itse tehnyt itsestäni huoli ilmoituksen ä, mutta luuleeko joku tosissaan että sossuilla on asuntoja jossakin? Tai että pääsisi jotenkin jonon ohi..no ei kuule pääse ja minnekään palvelutaloon ei edelleenkään pääse jos kykenee muutoin yksin elämiseen. Kummallisia luuloja ihmisillä. Toivottavasti ei kenelläkään omalle kohdalle totuus lävähdä..

Vierailija
77/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kuka tahansa epätoivottu saa tosi helposti halutessaan ovikoodin katsomalla kun joku asukas näyttelee sen. Sen vuoksi en ymmärrä kieltoja antaa sitä esim. sukulaisille tai lähetille. Meidän yhtiössä ei ole kielletty. Koodeja pitää vaihtaa riittävän usein, jos tulee häiriöitä. Ja vainoaja kyllä vainoaa ilman ovikoodiaki

Eikös alakerrassa ole kameravalvonta? Tietenkin auttaa vasta jälkeenpäin kun jotain on tapahtunut, mutta tiedän tapauksia missä jo kyltti tallentavasta kameravalvonnasta on hillinnyt näitä exiä tulemasta paikalle

Vierailija
78/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelataanko ovi koodi peliä arvataan ovikoodeja ja ihmiset käy testaamassa mihin käy ja jos pääsee sisälle rappuun voittaa palkinnon eli selkäsaunan vainoharhaiselta käyttäjältä XD. No ei vaiskaa..ei pelata hyhhyh..

Äly lukot käyttöön puhelimella saa oven auki ja hissiin myös kulkukortti puhelimeen . Se vähentäisi hörhöjen pääsyä rappuun.

Minusta asuntoihin voisi myös rakentaa desibeli mittarin joka kytkeytyy päälle hiljaisuus aikaan ja jos yöllä nousee desibeli yli 50 niin tulee automaattinen ilmoitus vuokrantajalle ja isännöitsijälle. Sitten ei jää epäselväksi kuka metelöi ja ne jotka metelöi saa häädön 

Vierailija
79/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan käsittänyt väärin. Sitä ei saa antaa läheteille, etteivät ala käyttämään oleskelutilojanne tai vessojanne. Noita ovikoodeja jaetaan kuulemma netissä ja sieltä ne päätyvät myös muiden kuin lähettien tietoon.

Ovikoodin saa antaa ystäville ja sukulaisille.

Mutta kaikki vilpillisesti toimivat menevätkin vaikka viikoksi postiin töihin, että saavat ovikoodit.

Vierailija
80/86 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sen koodin kirjoittaa vaikka tussilla siihen viereen seinään niin kaikki pääsee kulkemaan :D

Tämän minä teen jos tuollainen tulee ja lisään sen siihen aina uudestaan jos se poistetaan.

Täällä pitää lastenkin päästä kulkemaan sisään ja ulos ilman mitään lukituksia, hemmetti soikoon.

ps älkää tuoko maahan sellaisia ihmisiä, että joka paikka pitää sulkea, miksi ei mennä ongelman alkulähteelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi