Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka haitte ADHD diagnoosin

Vierailija
21.10.2025 |

Mitä oireita tai tapoja teillä oli, että lähdette hakemaan ADHD diagnoosin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, että olin älykkäämpi kuin mitä koulupaperit sanoivat. Keskiarvo oli alle 7, koska en vain kyennyt keskittymään, vaikka kuinka yritin.
Mitattiin sitten samalla tutkimuksissa älykkyys, en nyt sano tarkalleen mitä mutta reilusti yli 110. Sitä kautta sitten se ADHD todettiin.
Nyt yliopistossa lähes kaikista kursseista 5.

Vierailija
22/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-diagnoosi aikuiselle on aika iso projekti kun pitää hommata ja perata kaikki lapsuuden ja nuoruuden paperit ja todistukset, ei aitä diagnoosia noin vain "haeta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääoire oli se, että kaikki aina alkoi hyvin ja innostuneesti, mutta jotenkin, jollain ihmeen tavalla jäi aina kesken tai päättyi ikävästi. Olen suht älykäs ja koulut menivät hyvin, kunnes lukio... Eli pärjään, mutta en kuitenkaan pärjää. Olen ihan eri tilanteessa, kuin muut ikäiseni naiset, stressaannun myös ihan eri asioista kuin he. Mutta sitten taas olen rauhallinen, kun muut hengittää paperipussiin, enkä ennen voinut millään käsittää, mikä minussa on vikana. Osaan käyttäytyä ja vaikka sisäisesti tunnen kuolevani tylsyyteen, osaan peittää sen jos tarvitaan. Minulla on voimakas oikeudenmukaisuuden tunne ja olen maanisen kiinnostunut asioista erittäin laajasti. En koe adhd:tä sairautena lainkaan. Mielestäni se on ominaisuus, joka on osalla väestöstä ja jolle on biologiset perusteet. Silti olen sitä mieltä, että osa adhd-lapsista eivät sitä ole, vaan ovat vain tulosta vanhempiensa kyvyttömyydestä ja/tai yhteiskunnan muuttumisesta. Tode

Suoliston bakteerit ja rasvahappojen imeytyminen vaikuttaa paljon. 

Vierailija
24/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-diagnoosi diagnoosi voi estää pääsyn moniin ammatteihin 

Mm.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan ADHD-diagnoosi on hylkäysperuste lähes kaikissa lupakirjaluokissa. Diagnoosin saanut ei voi näin ollen työskennellä esimerkiksi lentäjänä tai lennonjohtajana.

Laivatyöhön diagnosoitu ADHD on este. 

Myöskään veturinkuljettajaksi ADHD-diagnoosin saanut ei pääse.

Raideliikenteen kuljettajalla ei saa olla sellaisia sairauksia eikä hän saa olla sellaisen hoidon ja lääkityksen kohteena, joiden seurauksena voi olla huomio- tai keskittymiskyvyn heikkeneminen tai äkillinen toimintakyvyttömyys, Traficomista 

...eiku hhanaa kaasu pohjaa vauhtii

Vierailija
25/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt keskittymään, työtehtävät ei tahtoneet tulla valmiiksi kun ajatukset hyppi sataan asiaan ennen kuin mitään valmista tuli.  Työ on suunnittelutyö, jossa pitäisi pystyä keskittymään. Lisäksi laskuja meni perintään vaikkei ollut rahapulaa, kun en saanut aikaiseksi avata kirjekuoria ja maksettua niitä laskuja. Aina se oli "huomenna", ja sama huomenna. Lisäksi koin, että mulla oli ollut tätä kohellusta aina, koska esim. lapsena aloitin ja lopetin harrastuksia kovaan tahtiin, ja aikuisena olin yrittänyt kolmea eri koulutusta mutta jättänyt kaikki kesken. 

Mutta siis pääasiallinen syy oli ongelmat töissä. Tiesin, että saan kenkää ja joudun köyhyyteen, jos ei aikaansaavuus parane.  Kyllä mä sain sen diagnoosin, koulusta esim. huolellisuusnumerot 5 tai 6 todistivat että ongelmia oli aina ollut. 

Mulla vaan kävi niin, että ne lääkkeet auttoivat vain muutaman kuukauden. Sitten teho loppui. Vaihdettiin lääkettä, taas sama juttu eli lähes ihmevaikutus ensin, sitten hiipuminen. Nykyään en enää syö lääkkeitä, tissuttelen vaan alkoholia silloin kun on pakko saada valmiiksi joku tehtävä, mihin mun luontainen keskittymiskyky ei riitä. Sopiva annos alkoholia on aina ollut mulla se tehokkain lääke. 

Vierailija
26/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD-diagnoosi diagnoosi voi estää pääsyn moniin ammatteihin 

Mm.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan ADHD-diagnoosi on hylkäysperuste lähes kaikissa lupakirjaluokissa. Diagnoosin saanut ei voi näin ollen työskennellä esimerkiksi lentäjänä tai lennonjohtajana.

Laivatyöhön diagnosoitu ADHD on este. 

Myöskään veturinkuljettajaksi ADHD-diagnoosin saanut ei pääse.

Raideliikenteen kuljettajalla ei saa olla sellaisia sairauksia eikä hän saa olla sellaisen hoidon ja lääkityksen kohteena, joiden seurauksena voi olla huomio- tai keskittymiskyvyn heikkeneminen tai äkillinen toimintakyvyttömyys, Traficomista sanotaan.

Lainattu suoraan:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010484362.html

Hain nuorem

Ja mikäs se sinua vaivaa? Hyperfokus nimenomaan ON tyypillinen oire. Ja juuttuminen kiinnostuksen kohteisiin. 

Vierailija
27/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö? Autistit ja ADHD-piirteiset eivät saa luovuttaa sukusoluja. Hedelmöityshoitolain mukaan luovuttajan vakava sairaus ei saisi periytyä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7256d09c-5577-4438-b496-f93ed25fd573

Hyh hyh

Vierailija
28/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sitä ei haeta. Se saadaan pitkien, rankkojen ja perusteellisten erikoislääkärin ja neuropsykologin tekemien  tutkimusten jälkeen.

Menepä sinä lääkäriin pakkomielteidesi takia. Ne voi olla oire psykoosisairaudesta, joka olisi hyvåä hoitaa heti eikä hetken päästä, koska esim. paranoidinen skitsifrenia vain pahenee iän myötä.

Hahhah. Suuret on luulot. Näitä "adhd"-tutkimuksia tekee mm. terveydenhoitajat ja sosionomit perustason palveluissa. Ei todellakaan psykiatrit tai neuropsykologit kuin tosi tosi harvoin ja hyvä niin koska heitä tarvitaan pikkuisen eri asioihin kuten ihan oikeiden sairauksien tutkimukseen ja hoitoon. Pikkuisen voisivat silmät aueta sille missä haasteissa meidän sote-sektori on. "Adhd-aikuiset" ei kiinnosta ketään ja hyvä niin.

Sattuiko johonkin ikävästi...

Vierailija
29/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-diagnoosi aikuiselle on aika iso projekti kun pitää hommata ja perata kaikki lapsuuden ja nuoruuden paperit ja todistukset, ei aitä diagnoosia noin vain "haeta"

Hmm. Mä sain työterveydestä aika helpolla. Olin päätynyt sinne kun en saanut valmista siinä tahdissa kuin kokemuksillani ja työvuosillani voisi odottaa. Selviteltiin onko loppuunpalamista tai masennusta tms. ADHD tuli esiin keskusteluissa. Hyvin helposti sain lääkkeet kokeiluun, että katsotaan jos ne auttaa. Auttoi, joten mulla on nyt ADHD-diagnoosi ja lääkitys. Lääkäri jopa sanoi, että osa ihmisistä hyötyy niistä lääkkeistä, vaikka ei olisi klassista jo lapsuudessa alkanutta ADHD:ta, vaan pikemminkin esimerkiksi itse aiheutettu keskittymsen häiriö. Ei tuntunut olevan vastaan sellaistakaan lääkkeiden käyttöä.

Vierailija
30/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimin samalla tavoin, mutta mulla on masennus

Vierailija
31/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan minä jotenkin outo, koska en todellakaan halua minkäänlaista diagnoosia enkä muita hullun papereita?

Luuletko, että minäkään halusin adhd-diagnoosin? Halusin pystyä elämään mahdollisimman normaalisti. 

Vierailija
32/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä haetaan? Saadaanko sillä jotain alennuksia eri kaupoista? 

Juu, saa! Lisäksi joka kuukausi Kela maksaa tonnin touhurahaa! Muista eduista puhumattakaan. 

Vierailija
33/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sitä ei haeta. Se saadaan pitkien, rankkojen ja perusteellisten erikoislääkärin ja neuropsykologin tekemien  tutkimusten jälkeen.

Menepä sinä lääkäriin pakkomielteidesi takia. Ne voi olla oire psykoosisairaudesta, joka olisi hyvåä hoitaa heti eikä hetken päästä, koska esim. paranoidinen skitsifrenia vain pahenee iän myötä.

Hahhah. Suuret on luulot. Näitä "adhd"-tutkimuksia tekee mm. terveydenhoitajat ja sosionomit perustason palveluissa. Ei todellakaan psykiatrit tai neuropsykologit kuin tosi tosi harvoin ja hyvä niin koska heitä tarvitaan pikkuisen eri asioihin kuten ihan oikeiden sairauksien tutkimukseen ja hoitoon. Pikkuisen voisivat silmät aueta sille missä haasteissa meidän sote-sektori on. "Adhd-aikuiset" ei kiinnosta ketään ja hyvä niin.

Yksityisellä puolella tapaamisia oli psykologin, lääkärin ja psykiatrin kanssa. Kouluterveydenhoitaja teki ilman testejä pikadiagnoosin, ettei tuollaisella k.a.:lla voi olla ADHD. No voi olla, etenkin ADD tyyppinen.

Vierailija
34/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sairaanhoitaja teki tutkimukset, mutta psykiatri asettaa diagnoosin. Aina, sitä ei voi sairaanhoitaja tai sosionomi asettaa. Miksi on hyvä, että adhd-aikuiset ei kiinnosta ketään? Omalla kohdallani diagnoosi ja sen myötä lääkitys on auttaneet huikean paljon opiskeluissa ja työssä. Aiemmin elin Kelan tuilla, nykyään maksan veroja huikean summan. 

Vierailija
35/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletpa ainä katkera. 

Vierailija
36/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä haetaan? Saadaanko sillä jotain alennuksia eri kaupoista? 

Juu, saa! Lisäksi joka kuukausi Kela maksaa tonnin touhurahaa! Muista eduista puhumattakaan. 

Ei ole mikään aitomaatti.

Vierailija
37/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Mä sain työterveydestä aika helpolla. Olin päätynyt sinne kun en saanut valmista siinä tahdissa kuin kokemuksillani ja työvuosillani voisi odottaa. Selviteltiin onko loppuunpalamista tai masennusta tms. ADHD tuli esiin keskusteluissa. Hyvin helposti sain lääkkeet kokeiluun, että katsotaan jos ne auttaa. Auttoi, joten mulla on nyt ADHD-diagnoosi ja lääkitys. Lääkäri jopa sanoi, että osa ihmisistä hyötyy niistä lääkkeistä, vaikka ei olisi klassista jo lapsuudessa alkanutta ADHD:ta, vaan pikemminkin esimerkiksi itse aiheutettu keskittymsen häiriö. Ei tuntunut olevan vastaan sellaistakaan lääkkeiden käyttöä.

Yksityiseltä tosiaan saa diagnoosin valitettavan helpolla ja siksi diagnoosia vähätellään. Meidän kaupungissa julkinen ei hyväksy yksityiseltä saatua diagnoosia eli jos haluat uusia julkisella esimerkiksi reseptin, joudut tekemään sen aika yksityisellä. Ja hyvä niin. 

Vierailija
38/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lennonjohtokouluun hakenut kommentoi. Mulla ja mun molemmilla lapsilla on ADHD diagnoosit. ADHD antaa ainakin osalle myös tiettyjä "supervoimia" kuten se hyperfocus (ja sen vastakohtana totaalinen keskittömyyskyvyttömyys ja aloittamisen vaikeus jos asia ei kiinnosta). 

Vai mahtaako johtua siitä, että sinulla on luonnostaan tiettyjä piirteitä ihan diagnoosista riippumatta, jotka tukevat pärjäämistäsi? Olet vain voimakkaasti samaistunut diagnoosiisi, ja koska rakastat sitä ja sen antamaa "selitystä" ongelmillesi, et kykene ottamaan siihen älyllistä etäisyyttä ja hahmottamaan piirteitäsi ja toimintatapojasi missään muussa tulkintakehyksessä. Kaikilla ADHD-diagnoosin saaneilla ei tosiaankaan ole hyperfokusta, ja monilla ns. terveillä ihmisillä on suunnaton hyperfokus asioihin, joista he kiinnostuvat. Se ei ole mikään suora seuraus ADHD:sta eikä ADHDn supervoima. Minäkin ajaudun usein flow-tilaan ja syvennyn ilmiöihin, joista kiinnostun. Joskus pyykit jäävät laittamatta ja tiskit tiskaamatta, kun olen niin innoissani jostain asiasta. Hyperfokukseni ansiosta olen menestynyt kohtuu hyvin omalla alallani, mutta sekin on valikoivaa. En jaksa keskittyä tylsiin asioihin pitkään. Ihmiset eivät useinkaan jaksa, siksi niitä kutsutaan tylsiksi asioiksi. Olenko ADHD vai olenko ihan normaali ihminen?  Olen välillä vähän hajamielinen, monissa asioissa suurpiirteinen, jonottaminen aiheuttaa minussa etenkin väsyneenä suunnatonta ärsyyntymisen tunteita, ja ajatukseni usein harhautuu muualle, kun kuuntelen jonkun mummon jaarittelua omasta päivästään.

Nuo ovat ihan höpö höpö kriteereitä ja jotkut tollot pitävät sitä silti jonain neurologisena erityisominaisuutena, vaikka siitä ei ole minkäänlaista näyttöä. Neurobiologinen näyttö on tasoa "nepsyillä on ryhmätasolla surkastunut etuotsalohko ->heillä on synnynnäinen neurobiologinen poikkeama". Ryhmätason poikkeama tarkoittaa, että yksilötasolla voi jollakin nepsyllä olla keskivertoa volyymiltaan suurempi etuotsalohko, vaikka ryhmätasolla olisi pienempi. Tällaisia ilmiöitä esiintyy myös monissa mt-ongelmissa, esim. skitsofreniassa ja PTSD:ssä, joissa kroonisella stressillä ja lääkityksellä on suuri rooli surkastuneiden etuotsalohkojen vaikutelman syntymisessä. Sitten on näitä suunnattomia dopaminenergisen järjestelmän dysregulaationgelmia, esim. striatumin DAT-proteiinien eli dopamiininkuljettajaproteiinin määrä tähän liittyvä ja dopamiinin regulaatio on häiriintynyt. Mutta sekoittavia tekijöitä ovat stressi, ravitsemustila, stimulanttilääkitys, jotka saattavat pienen otoksen tutkimuksissa tuottaa välillä aivan sattumanvaraisia tuloksia ja johtaa vääriin tulkintoihin häiriön "etiologiasta". Kun tähän yhdistää julkaisuharhan ja metodologiset puutteet, niin tulkinta dopamiinijärejstelmän dysregulaatiosta asettuu kontekstiinsa. Aika huvittavaa, että stimulanttilääkityksen pitkäaikaisvaikutukset sotketaan ADHD:n neurobiologiseen pohjaan. Lääketeollisuus siis tuottaa suurelta osin sen neurobiologisen ongelman  jolla sitten ADHD-potilaat elvistelevät erityisominaisuutenaan. 

Vierailija
39/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omat erityispiirteet usein tunnistaa ilman diagnoosia, itselle oli järkytys lääkityksen myötä (joka siis lievittää oireita) havaita kuinka kokonaisvaltaisesti ne omaa elämää ja tekemistä hallitsevat. Suurinta osaa oireistani muut eivät enää lapsuuden jälkeen ole nähneet, mutta niiden kanssa pärjäily on vaatinut poikkeavia tapoja. Ei ole asiaa mihin neuroepätyypillisyys ei vaikuta, pikemminkin niin päin. Tapoina itsen rajoittaminen, vetäytyminen ja kaiken valmistelu, sivussa pysyttely jotta oireet eivät tule ilmi. Esim. ihan hiljaa pysyttely ehkäisee päälle puhumista ja muita tällaisia konkreettisia toimia, liikkumisen pakko naamioidaan pikku tehtäviksi, asusteet fidget spinnereinä ennen kuin ne keksittiin ja kyllä ihminen sopeutuu. Ei päihteitä eikä kulutusta niin pysyy potentiaalinen kaaos kurissa. Harrastuksiin ei viitsi yrittää sitoutua, ei vaan tehdä asioita joista näkyy poikkeava toimintakyky. Hyväksi se ei välttämättä ole, suorittaa koko ajan annettua roolia esim. tunteiden kanssa yhteydessä olemisen sijaan, naamiosta tulee joustamaton toinen minä. Tarkoitus onkin, ettei se ketään kiinnosta, koko piilottelun pointti tietenkin. Lääkityksellä voi jättää pakollisen kompensoinnin vähemmälle ja miettiä muita käytännön asioita elämässä.

Vierailija
40/40 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lennonjohtokouluun hakenut kommentoi. Mulla ja mun molemmilla lapsilla on ADHD diagnoosit. ADHD antaa ainakin osalle myös tiettyjä "supervoimia" kuten se hyperfocus (ja sen vastakohtana totaalinen keskittömyyskyvyttömyys ja aloittamisen vaikeus jos asia ei kiinnosta). 

Vai mahtaako johtua siitä, että sinulla on luonnostaan tiettyjä piirteitä ihan diagnoosista riippumatta, jotka tukevat pärjäämistäsi? Olet vain voimakkaasti samaistunut diagnoosiisi, ja koska rakastat sitä ja sen antamaa "selitystä" ongelmillesi, et kykene ottamaan siihen älyllistä etäisyyttä ja hahmottamaan piirteitäsi ja toimintatapojasi missään muussa tulkintakehyksessä. Kaikilla ADHD-diagnoosin saaneilla ei tosiaankaan ole hyperfokusta, ja monilla ns. terveillä ihmisillä on suunnaton hyperfokus asioihin, joista he kiinnostuvat. Se ei ole mikään suora seuraus ADHD:sta eikä ADHDn supervoima.

Ihanko oikeasti, sinä taas. Vaikka keittiöpsykologin leikkiminen on besserwisseröintiä, en millään malta olla miettimättä ääneen, että mikähän psykiatrinen ongelma sinulla on. Hanki apua ja yritä päästä tästä nepsypakkomielteestä eroon. Ja ei, sinun oireet ei kuulosta ADHD:lta, mutta joku suuri vika siellä päässä on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi