Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yllätyin siitä, että Katri Helena oli jo vuonna 1965 Suomen suosituin kevyen musiikin naislaulaja.

Vierailija
19.10.2025 |

Hän syrjäytti vain vuodessa itsensä Laila Kinnusen. (Katri Helena löi itsensä koko kansan tietoisuuteen Puhelinlangat laulaa -levytyksellään vuonna 1964.) Miten tämä oli mahdollista, koska Laila oli monipuolinen ja kansainvälisen tason artisti.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laila Kinnunen oli vuosikausia maamme naisykkössolisti, olisiko ollut peräti vuodet 1961-1964? Niin kuin sitä sanotaan: aikansa kutakin. Alkoholi tuli ilmeisesti Lailalla kuvioihin mukaan pikku hiljaa suurin piirtein vuonna 1966. Olen havainnut tämän hänen lauluäänessään jo noinkin varhain. Scandia-levy-yhtiön kanssa menivät sukset ristiin pahemman kerran 1966, eli sitä ei enää jatkettu. Toimitusjohtaja Harry Orvomaa oli saanut Lailan värikkäästä yksityiselämästä ja jatkuvista myöhästelemisistä tarpeekseen. 

Vierailija
22/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan viikon päästä tulee kuluneeksi 25 vuotta Laila Kinnusen kuolemasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laila Kinnunen oli vuosikausia maamme naisykkössolisti, olisiko ollut peräti vuodet 1961-1964? Niin kuin sitä sanotaan: aikansa kutakin. Alkoholi tuli ilmeisesti Lailalla kuvioihin mukaan pikku hiljaa suurin piirtein vuonna 1966. Olen havainnut tämän hänen lauluäänessään jo noinkin varhain. Scandia-levy-yhtiön kanssa menivät sukset ristiin pahemman kerran 1966, eli sitä ei enää jatkettu. Toimitusjohtaja Harry Orvomaa oli saanut Lailan värikkäästä yksityiselämästä ja jatkuvista myöhästelemisistä tarpeekseen. 

Hän oli todella hyvä laulaja, harmi että alkoholi tuli kuvioihin. Tuolloin suhtautuminen juomiseen oli niin toisenlainen, miesartisteille se hyväksyttiin, mutta ei naisille.

Ilmeisesti Laila sai juoda liian kauan, ennen kuin mitään hoitoa edes yritettiin? Joku comeback- yritys taisi myöhemmin vielä olla.

Vierailija
24/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyitkö Petteri Orpon tavoin?

Vierailija
25/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän oli todella hyvä laulaja, harmi että alkoholi tuli kuvioihin. Tuolloin suhtautuminen juomiseen oli niin toisenlainen, miesartisteille se hyväksyttiin, mutta ei naisille.

Ilmeisesti Laila sai juoda liian kauan, ennen kuin mitään hoitoa edes yritettiin? Joku comeback- yritys taisi myöhemmin vielä olla.

Laila Kinnusen Ritva-sisko on kertonut, että tämän alkoholiongelmiin havahduttiin perhepiirissä liian myöhään. Laila meni Kerttu-äitinsä suosituksesta Järvenpään silloiseen alkoholistiparantolaan vuonna 1974, mutta hän karkasi sieltä jo viikon kuluttua. Comeback-yrityksiä oli useitakin, mm. vuosina 1977 ja 1980, mutta ne jäivät vaikutuksiltaan varsin laimeiksi.

Vierailija
26/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Armando muuttui aivan mielettömäksi. Kerran hän syöksyi huoneeseeni pistooli kourassa julistaen, että hän ampuu minut. Kesti kauan, ennen kuin sain hänet niin paljon järkiinsä, että hän laski aseen. Toisenkin kerran olin hänen kanssaan kuolemanvaarassa. Ajoimme Ruotsissa erääseen esiintymispaikkaan, Armando tapansa mukaan sataaneljääkymmentä, hermostuneena, ärtyneenä penseydestäni. Äkkiä hän tyrkkäsi minun puoleiseni oven auki ja alkoi työntää minua ulos, siinä sadanneljänkympin tuntivauhdissa. Kuolemankammossa taistelin vastaan kynsin ja hampain. Ja sitten hän käänsi auton tiensivuun ja iski jarrut päälle." (Laila Kinnunen: Halusin laulaa, halusin rakastaa) (1972)

Vierailija
27/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katri Helena taisi olla vuoden 1965 Euroviisukarsinnoissa kolmas, mikä oli erittäin hyvä sijoitus varsinkin ensikertalaiselta.

Vierailija
28/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole yllättynyt. 1960-luvun alussa suomalaisten musiikkimaku oli todella  vanhanaikaista ja Katri-Helenan tapaiset kansaniskelmät ja tangot meni ohi beatlesien ja muiden suuren maailman ilmiöiden.

Beatlesin laulut olivat tavallaan aika suosittuja täälläkin. Varsin monesta niistä tehtiin nimittäin käännöksiä suomalaisille laulajille ja aika monet aikalaiset ovat niitä levyttäneet. Mahdollisesti myös Laila Kinnunen ja Katri Helena.

Ensin tulee mieleen Humppaveikkojen Hän sinun on jee jee  Laila levytti suomeksi Day in life  - vain päivän kerrallaan tms

Vierailija
29/29 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole yllättynyt. 1960-luvun alussa suomalaisten musiikkimaku oli todella  vanhanaikaista ja Katri-Helenan tapaiset kansaniskelmät ja tangot meni ohi beatlesien ja muiden suuren maailman ilmiöiden.

Beatlesin laulut olivat tavallaan aika suosittuja täälläkin. Varsin monesta niistä tehtiin nimittäin käännöksiä suomalaisille laulajille ja aika monet aikalaiset ovat niitä levyttäneet. Mahdollisesti myös Laila Kinnunen ja Katri Helena.

Ensin tulee mieleen Humppaveikkojen Hän sinun on jee jee  Laila levytti suomeksi Day in life  - vain päivän kerrallaan tms

Minulle tuli ensiksi mieleen Topmostien Eleanor Rigby (Eleanor Rigby)