Lapsien määrä vähenee, eikö teitä opettajat yhtään huolestuta työtilanne?
Kaikille opeille ei millään riitä jatkossa töitä.
Kommentit (29)
Kyllä se oikeasti vähän huolettaa, ikäluokkien pieneneminen on todella rajua.
Älä huoli. Jamaleita jo odottelemassa Suomeen pääsyä isoilla joukoilla.
Olen huolestunut työtilanteestani nykyisessä opetustyössäni. Olen siirtynyt osaksi opettamaan aikuisia maahanmuuttajia. Niiden ei luulisi loppuvan.
Olen ollut virassa jo yli 30 vuotta ja ikää reilusti. En ole huolissani omasta puolesta. Eläköityvät opettajat pitävät huolen siitä että kyllä meille jo virassa oleville riittää töitä mutta kieltämättä olen miettinyt mistä vastavslmistuvat opettajat saa jatkossa töitä. Omassa kunnassani lasten väheneminen näkyy jo alakoulussa, meillä yläkoulussa se alkaa näkyä noin 5 vuoden kuluttua.
Opettajan työ on tosin koko minun työurani aikana muuttunut huonompaan, kurjempaan ja ei-arvostettuun suuntaan joten ihan hyvä jos nuoret opettajat miettivät myös mitä muuta meidän koulutuksella voi tehdä. Minä ikäni puolesta sinnittelen eläkeikään mutta lapsilleni olen aika suoraan sanonut ettei tälle alalle kannata lähteä
Vierailija kirjoitti:
Aletaan myymään suomalaista koulutusosaamista niihin maihin, joissa lapsia syntyy, niin saa suomalainen opettajakin pitää työnsä.
kuka siitä mitään maksaisi. suomalaisen koulutuksen taso on laskenut aivan surkeaksi
Ei huolestuta työtilat. Niitähän tulee vaan suhteessa lisää, jos tulevaisuudessa on vähemmän oppilaita, eikö vain?
Opettajien määrä vähenee nopeammin kun yhä useampi vaihtaa alaa. Oppilasaines on nykyään niin huonoa että opettajat ei nykyään ehdi opettamaan kun pitää tehdä kaikkea muuta.
Täytän 50v ja olen niin totaalikyllästynyt tähän hommaan, että lähden ihan mielelläni jos sellainen tilanne tulee. Mennyt täysin järjenvastaiseksi koko peruskoulu.
Kukas sen maksaa? Verorahoja ei tähän ainakaan laiteta! Jatkossa kalliit yksityiskoulut ja -opetukset rikkaille ja köyhät mädätköön sekaisin laitoksissaan suurryhmissä?