Lapsien määrä vähenee, eikö teitä opettajat yhtään huolestuta työtilanne?
Kaikille opeille ei millään riitä jatkossa töitä.
Kommentit (43)
Olen huolestunut työtilanteestani nykyisessä opetustyössäni. Olen siirtynyt osaksi opettamaan aikuisia maahanmuuttajia. Niiden ei luulisi loppuvan.
Olen ollut virassa jo yli 30 vuotta ja ikää reilusti. En ole huolissani omasta puolesta. Eläköityvät opettajat pitävät huolen siitä että kyllä meille jo virassa oleville riittää töitä mutta kieltämättä olen miettinyt mistä vastavslmistuvat opettajat saa jatkossa töitä. Omassa kunnassani lasten väheneminen näkyy jo alakoulussa, meillä yläkoulussa se alkaa näkyä noin 5 vuoden kuluttua.
Opettajan työ on tosin koko minun työurani aikana muuttunut huonompaan, kurjempaan ja ei-arvostettuun suuntaan joten ihan hyvä jos nuoret opettajat miettivät myös mitä muuta meidän koulutuksella voi tehdä. Minä ikäni puolesta sinnittelen eläkeikään mutta lapsilleni olen aika suoraan sanonut ettei tälle alalle kannata lähteä
Vierailija kirjoitti:
Aletaan myymään suomalaista koulutusosaamista niihin maihin, joissa lapsia syntyy, niin saa suomalainen opettajakin pitää työnsä.
kuka siitä mitään maksaisi. suomalaisen koulutuksen taso on laskenut aivan surkeaksi
Ei huolestuta työtilat. Niitähän tulee vaan suhteessa lisää, jos tulevaisuudessa on vähemmän oppilaita, eikö vain?
Opettajien määrä vähenee nopeammin kun yhä useampi vaihtaa alaa. Oppilasaines on nykyään niin huonoa että opettajat ei nykyään ehdi opettamaan kun pitää tehdä kaikkea muuta.
Täytän 50v ja olen niin totaalikyllästynyt tähän hommaan, että lähden ihan mielelläni jos sellainen tilanne tulee. Mennyt täysin järjenvastaiseksi koko peruskoulu.
Vierailija kirjoitti:
missä lasten määrä vähenee, koko ajan kaikkialla näkee raskaana olevia naisia ja pieniä lapsia?
Joo, ulkkareita. Ei hyvä, so ssuporukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Persut. Tehkää nyt urakalla lapsia tähän köyhyyteen niin paljon kun perse kestää... 🤭🤭🤭
Perseet ja persut sinulla vaan mielessä 🙄
Pienennetään luokkakokoja niin saadaan Pisa-tulokset nousuun !
Eipä huoleta. Ainakin pk-seudulla oppilaita pukkaa ovista ja ikkunoista. Heistä 30% ei osaa kunnolla/ juuri lainkaan suomea ja 20% on joku muu oppimis- ja/tai käytöshäiriö. Töitä piisaa oikeille opettajille sekä myös kaikenlaisille hiihtäjille valmistavanopetuksen tai resurssiopettajan hommissa,
Se mistä olen huolissani on Suomen tulevaisuus. Ei näytä kovin kilpailukykyiselle
t. Yli 20 vuotta opena
Työskentelen alueella, jossa lasten määrän väheneminen ei ainakaan vielä näy työpaikkojen katoamisena. Opettajia eläköityy samaa vauhtia, kun lasten määrän vähenee.
Olen kyllä huolissani Suomen tulevaisuudesta. Onko meillä osaajia ja niitä, jotka voisivat tehdä innovaatioita kuten Nokia teki 90-luvulla?
Koululaiset eivät jaksa nykyään ponnistella oppimisen eteen. Kaiken pitäisi tulla helposti. Jos aivoha ei "kiusaa", ne eivät kehity.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen alueella, jossa lasten määrän väheneminen ei ainakaan vielä näy työpaikkojen katoamisena. Opettajia eläköityy samaa vauhtia, kun lasten määrän vähenee.
Olen kyllä huolissani Suomen tulevaisuudesta. Onko meillä osaajia ja niitä, jotka voisivat tehdä innovaatioita kuten Nokia teki 90-luvulla?
Koululaiset eivät jaksa nykyään ponnistella oppimisen eteen. Kaiken pitäisi tulla helposti. Jos aivoha ei "kiusaa", ne eivät kehity.
Oletko ollut koulukiusaaja nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Lapsien määrä vähenee, mutta huostaanottojen kasvaa.
Ei lopu työt.
- lastensuojelulaitosten ohjaaja
Niinpä. Suurentakoot vaan ne ryhmät niin, että koko koulun lapset on yhdellä opettajallla.
Onhan tää nähty.
millään mitään väliä. Millään muulla, paitsi rahalla tänään. Huomisesta ja kokonaishyvinvoinnista viis.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien määrä vähenee, mutta huostaanottojen kasvaa.
Ei lopu työt.
- lastensuojelulaitosten ohjaaja
Kallista bisnestä valtiolle, kymppitonni kuussa per huostaanotettu nuori
Vierailija kirjoitti:
Eipä huoleta. Ainakin pk-seudulla oppilaita pukkaa ovista ja ikkunoista. Heistä 30% ei osaa kunnolla/ juuri lainkaan suomea ja 20% on joku muu oppimis- ja/tai käytöshäiriö. Töitä piisaa oikeille opettajille sekä myös kaikenlaisille hiihtäjille valmistavanopetuksen tai resurssiopettajan hommissa,
Se mistä olen huolissani on Suomen tulevaisuus. Ei näytä kovin kilpailukykyiselle
t. Yli 20 vuotta opena
On huoleustattavaa, jos opettajana on tällaisia kiihkoihmisiä ilman mitään faktatietoa tai edes käytöstspoja. Trumppilaiben aika.
Vierailija kirjoitti:
Aletaan myymään suomalaista koulutusosaamista niihin maihin, joissa lapsia syntyy, niin saa suomalainen opettajakin pitää työnsä.
Sitähän me tehdään nyt jo. Tosin suomalaisten veronmaksajien kustantamana. Kallista on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Yli 20 vuotta opena
On huoleustattavaa, jos opettajana on tällaisia kiihkoihmisiä ilman mitään faktatietoa tai edes käytöstspoja. Trumppilaiben aika.
Sun kantsis käydä tsekkaamassa tilanne tekemällä vaikka vähän sijaiskeikkoja eri kouluissa. Voisi sullakin silmät aueta ja äänestyskäyttäytyminen muuttua. Tää 10 vuotta harjoitettu loputtoman tuen malli yhdistettynä hallitsemattoman nopeaan maaaahan muu ttoon on tehnyt aika pahaa jälkeä. Joka syksy saa hämmästyä uudelleen ja tiputtaa rimaa alemmas. Yläkoululaisten osaaminen on vapaassa pudotuksessa. Ja faktoista, esim. Karvi ja Pisa kertovat tätä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoissa ollaan laput silmillä ja koulutetaan opettajia kuten ennenkin! Aivan irti todellisuudesta olevaa toimintaa!
Mitä siis ehdotat? Opettajat ovat yhteiskunnan tärkeimpiä työläisiä.
Älä huoli. Jamaleita jo odottelemassa Suomeen pääsyä isoilla joukoilla.