Alle 5000€/kk nettotuloilla elävät perheet - Miten te oikeasti pärjäätte?
Pakko kysyä, kun en vain ymmärrä. Meillä on kaksi lasta (4v ja 7v), asutaan pk-seudulla ja perheen nettotulot ovat n. 7500€/kk. Silti tuntuu, että rahat menevät viimeistä senttiä myöten asumiseen, autoihin, lasten harrastuksiin ja ruokaan. Lomamatkoihin tai kalliisiin hankintoihin ei jää juuri mitään.
Kun luen täältä juttuja perheistä, jotka elävät alle 5000€/kk tuloilla, en voi käsittää miten se on mahdollista nykyhinnoilla. Joudutteko tinkimään ihan kaikesta kivasta? Miten teillä on varaa edes perusasioihin? Tämä ei ole provo, vaan aito ihmetys.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Esim. lasten harrastukset on oma valinta. Mut onhan se tietty ikävää, jos lapset harrastaa esim. jääkiekkoa, harrastusta tai mikroautoilua ja rahaa palaa.
Harrastusta = ratsastusta.
Nettotulot noin 3300 kuukaudessa; kulut noin 1000, sisältäen vastikkeen, vakuutukset, bensat, veden, sähkön, puhelimen, netin, ruuat, kaljan ja tupakat. Jotenkuten tulen toimeen, mutta olen koittanutkin pitää perheen pienenä. Velkaa ei yhden hengen taloudessa kannata pitää.
Ei pärjätä kun molemmat lapset harrastaa Formuloita ja lätkää kuten ap:lla.
No joo. Meidän nettotulot on yli 9000 kuussa ja aika lailla kaikki menee mikä tulee. Mutta tiedostan kyllä erittäin hyvin että se johtuu täysin meidän omista valinnoista. Vähemmälläkin todellakin pärjäisi.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Allekirjoitan!
Ps. Mun puoliso on se joka haluaa aina vaan lisää ja enemmän ja heti. Mun pitäisi varmaan olla tiukempi ja sanoa joskus että ei käy, nyt säästetään. Mulle raha ja säästöt toisi enemmän turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Vuokra 1200, autolaina 800, vakuutukset 400, netit ja kännykät 150, sähkö 300, lasten harrastukset 900 (toinen harrastaa kilpatasolla), sijoituksiin 600, kampaaja ja kosmetologi 200e... Ei siinä paljoa ruokaan tai matkusteluun jään.
Pakkoko on olla 800 euron autolaina? Voi valita järkevämminkin. Osta sellainen auto, johon on varaa.
ei mitenkään, Suomi on ollut maailman kallein maa suhteessa tulotasoon jo 2020-2025...suurin osa tästä johtuu yritysten valtavasta ahneudesta, hinnat ja katteet nostettiin valtavasti kyseisenä aikana...