Mikä avuksi vaihdevuosivaivoihin kun hormonikorvaushoito ei tule kyseeseen?
Yöunet todella huonot, kuumia aaltoja, mielialavaihteluja, nivelkipuja jne jne. Kohtu poistettu mutta estogeni ei tule kyseeseen. Mistä sais edes jotain apua tähän olotilaan?
Kommentit (53)
No harva kai vaan päättää ettei minulle sovi hormonikorvaushoito. Itse todellakin ottaisin lääkkeet käyttöön jos se olisi mahdollista. Minulla on verehyytymishäiriö eli se veritulppataipumus. Ja yksi veritulppa on jo ollut. Ärsyttävää. Mutta tällä se on mentävä. Oireita on kaikenlaisia. Ihme kipuja, hiukset harventuu, huonot unet ja sydän hakkaa ym ym.
Vierailija kirjoitti:
No harva kai vaan päättää ettei minulle sovi hormonikorvaushoito. Itse todellakin ottaisin lääkkeet käyttöön jos se olisi mahdollista. Minulla on verehyytymishäiriö eli se veritulppataipumus. Ja yksi veritulppa on jo ollut. Ärsyttävää. Mutta tällä se on mentävä. Oireita on kaikenlaisia. Ihme kipuja, hiukset harventuu, huonot unet ja sydän hakkaa ym ym.
Mulla lähti nivelkivutkin kun vähensin hiilarit minimiin.
Onhan jotain luontaistuotteita, tehosta en niin tiedä mutta keskustele lääkärin kanssa ennenkuin aloitat.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne oli minullakin kun vaihdevuodet alkoivat. Mikään muu ei auttanut kuin vähähiilarinen ja sokeri pois kokonaan. Jos söin hiilaria niin jo alkoivat hemmetinmoiset kuumat aallot.
Kauheaan vit- patitukseen auttoi vain aika. Menihän sekin ohi.
Kaikki hiilaritko? Myös täysjyvä? Mä syön aika paljon kauraa tms. En kyllä tiedä mistä saisin tarpeeksi kaloreita, jos hiilarit jätän kokonaan pois.
Facebookissa on sellainen ryhmä kuin paranna luonnollisesti, kannattaa liittyä ja kysyä neuvoja sieltä.
Hyvin olen pärjännyt ilmankin. Elämää se vaan on.
Mieti ettei se kestä ikuisesti. Vuoden parin päästä voi olla paljon helpompi olo. Paljon mielekästä liikuntaa, kylmä avanto kuuma sauna, tanssi niin vimmatusti. Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Apteekista ainakin ennen sai rauhoittavaa ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovaa naintia ja usein.
Penis ei, toisin kuin useimmat miehet kuvittelevat, juurikaan tuo lisäarvoa naisen elämään. Se on rasite, kuten sinulle itsellesikin. Sinä olisit onnelisempi jos sinun ei tarvitsisi näplätä sitä kaiken aikaa. Kivesten poisto toimii, mutta myös lihominen, joka tuottaa elimistössäsi estrogeenia, joka haittaa testosteronin toimintaa ja tekee sinusta tädin.
Muistan lukeneeni, että kaljassa on paljon estrogeenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi estrogeeni ei käy?
En ole ap, mutta multa on kielletty hormonireseptiivisen rintasyövän takia. Eli estrogeeni voi saada syövän uusiutumaan.
Tuohan on todettu olevan ihan huuhaata, että aiheuttaisi syöpää.
Luontaistuotteet, iltahelokki tai salvia.
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö kuu vai aurinkokuppia. Miten on?
Jonne häivy.
Vierailija kirjoitti:
Kuumiin aaltoihin on olemassa uusi lääke, sopii niille joille hormonit ei käy. Kysy lääkäriltä.
Saatana että tulee niiinnn kuumia aaltoja että lähistöllä muokipot sulaa... huuuooohh ja läähhh puuhhh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi estrogeeni ei käy?
En ole ap, mutta multa on kielletty hormonireseptiivisen rintasyövän takia. Eli estrogeeni voi saada syövän uusiutumaan.
Tuohan on todettu olevan ihan huuhaata, että aiheuttaisi syöpää.
Sinä tiedät paremmin kuin maailman syöpälääkärit? Ok.
Akupunktio, eräs kaveri meni tän avulla läpi vaihdevuosista. Etsi hoitaja josta pidät jotta jaksat monta vuotta hänellä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö kuu vai aurinkokuppia. Miten on?
Minä käytän ukin tekemää pientä pahkakuppia. Toki,toki, toki pesen välillä.
Olen 52 vuotias nainen.
7 vuotta sitten aloin syömään täysin vegaanisesti. Kulutan paljon tofua, linssejä ja papuja. Syön myös paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Ainoat vv oireet ovat lievä limakalvojen kuivuus, mutta sekään ei ole paha.
En tiedä, onko ruokavaliolla mitään tekemistä asian kanssa vai olisiko tilanne sama vaikka olisin syönyt mitä. Oletan kuitenkin, että ruokavalio tukee asiaa
Fezolinetantti, uusi lääke, pitäisi kyllä olla jo Suomessa myyntiluvan saanut. Ei ole hormoniperäinen eli sopii niille, jotka ei voi hormonivalmisteita käyttää. Kallis toki on.
Jenkeissä kuulemma kehitellään estrogeenipilleriä, joka täsmävaikuttaisi esim. vaan aivoihin, mutta ei rintakudokseen. Sitä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ettei se kestä ikuisesti. Vuoden parin päästä voi olla paljon helpompi olo. Paljon mielekästä liikuntaa, kylmä avanto kuuma sauna, tanssi niin vimmatusti. Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Apteekista ainakin ennen sai rauhoittavaa ilman reseptiä.
Voi kestää 10v. tai 20v. Ei ole kaikilla samanlaista.
Penis ei, toisin kuin useimmat miehet kuvittelevat, juurikaan tuo lisäarvoa naisen elämään. Se on rasite, kuten sinulle itsellesikin. Sinä olisit onnelisempi jos sinun ei tarvitsisi näplätä sitä kaiken aikaa. Kivesten poisto toimii, mutta myös lihominen, joka tuottaa elimistössäsi estrogeenia, joka haittaa testosteronin toimintaa ja tekee sinusta tädin.