Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako 600 eurolla hyvän läppärin?

Vierailija
18.10.2025 |

14v tytär tarvitsee uuden läppärin. Miesystävä ei suostunut ostamaan, mutta lainasi kuitenkin 600 euroa, koska minulla ei ole varaa työttömänä ostaa sitä läppäriä.

Onko suositella jotain merkki/mallia?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla maksoi 249 vuosi sitten ja muuten hyvin riittää mutta joutui ostamaan 70 euron uklkoisen kiintolevyn lisäksi pian.

Lukiolaisen on vähän huono käyttää lukiossa koko ajan ulkoista muistia, vaan parempi ostaa tarpeeksi hyvä kone että sen oma muisti riittää.

Esimerkiksi tässä ketjussa aiemmin linkatussa 449€ tarjouskoneessa on 512 gigan kovalevy, verrattuna siihen että sun 249€ tarjouskoneessa on todennäköisesti 128 gigaa tai vähemmän.

Näkyy olevan 57 gigaa ja ulkoisessa 1 mega

Mikä ihmeen 1 mega? 

Vanhoille vuosikymmeniä sitten hylätyille korpuillekin mahtui 1,44megaa.

Vierailija
42/44 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.teraset.net/product_details.php?p=23113

Lenovo Thinkpad t14, käytetty 499e:

14 FHD näyttö, paino noin 1,5kg

Ryzen 5 pro 4650u 6 ydintä/12 säiettä

16gigaa ramia, 256gb ssd

Jos tuota vertaa Gigantin 449€ tarjouskannettavaan, niin siihen hintaan saisi uuden koneen jossa on:

15.6 tuuman FHD näyttö, paino 1,7 kg, 10 ydintä, 16 gigaa rammia ja 512gb ssd. 

https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet-ja-toimistotarvikkeet/tieto…

Plus Gigantissa näyttää nyt olevan tarjous että jos ostaa 500€ hintaan tavaraa niin siitä saa 100€ alennusta, niin että jos tuon tietokoneen lisäksi ostaisi Gigantista vielä jotain muuta 51€, niin silloin saisi 100€ alennuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla maksoi 249 vuosi sitten ja muuten hyvin riittää mutta joutui ostamaan 70 euron uklkoisen kiintolevyn lisäksi pian.

Lukiolaisen on vähän huono käyttää lukiossa koko ajan ulkoista muistia, vaan parempi ostaa tarpeeksi hyvä kone että sen oma muisti riittää.

Esimerkiksi tässä ketjussa aiemmin linkatussa 449€ tarjouskoneessa on 512 gigan kovalevy, verrattuna siihen että sun 249€ tarjouskoneessa on todennäköisesti 128 gigaa tai vähemmän.

Näkyy olevan 57 gigaa ja ulkoisessa 1 mega

Mikä ihmeen 1 mega? 

Vanhoille vuosikymmeniä sitten hylätyille korpuillekin mahtui 1,44megaa.

Saattaa olla terakin. Mutta 1 kuitenkin.

Vierailija
44/44 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako hyvän? Mitä helvettiä?

Mitä te oikein läppärillänne teette? Itse käytän pelkästään käytettyjä yrityskannettavia. Tehoa on aivan helvetisti, RAMmia riittää ja 500GB SSD on karvalakissakin. Ajan noilla koneille Linuxia ja käyttötarkoituksena on CPU-intensiivisiä simulaatioita. Maksan alle puolet tuosta.

Yläasteikäinen teinityttökö yarvitsee jotain 600 euron laitetta? Mihin? Itse saan kyllä vanhalla Lenovo X200:lla selaimen auki.

Mitä ihmeen tekoälyklustereita oikein ajatte noilla laitteillanne?

Oletus varmaan on että se tyttö käyttäisi konetta vähintään koko lukion/ammattikoulun ajan.

Ainakin toivottavasti kukaan ei mene ostamaan 14-vuotiaalle tytölle konetta silllä mielellä että sitä käytetään vain yläkoulun ajan, se olisi aika tuhlausta. Kannattaa ehdottomasti ostaa sellainen kone että sillä pärjää hyvin vähintään lukion loppuun asti.