Yksityisautoilua Suomessa rajusti vähennettävä ja nopeuksia rajusti pudotettava liikenneturvallisuuden nimissä!
Viime vuorokauden liikenneonnettomuudet ja kuolinluvut ovat aivan järkyttävää luettavaa! Suomessa pitäisikin yksityisautoilua rajusti vähentää, jotta liikenneturvallisuus paranisi. Lisäksi autojen ajonopeudet tulisi rajoittaa vaikkapa mopoautojen ja mopojen 45 kilometriin tunnissa.
Suurin osa autolla tehtävistä matkoista on sen verran lyhyitä ja tehdään muutenkin matalien nopeusrajoitusten kaupunkialueilla, että autojen nopeuden rajoittaminen 45 kilometriin tunnissa ei juurikaan matka-aikoja pidentäisi, jos lainkaan. Pidemmille matkoille voisi taas valita bussin tai junan, jotka saisivat kulkea nykyisillä nopeuksilla.
Lisäksi tulisi määrätä kaikille pakollinen ajokortin uusiminen ajokokeineen 5 vuoden välein, jos ajokortin haluaa pitää voimassa.
Eikä yksityisautoilun vähentäminen, nopeuksien pudottaminen ja joukkoliikenteeseen siirtyminen olisi pelkästään liikenneturvallisuusteko, vaan myös ilmastoteko ja ympäristöteko!
Kommentit (3)
Mikäli nopeusero eri ajoneuvoilla liian suuri, syntyy todella vaarallisia tilanteita. Esimerkiksi moottori- ja moottoriliikenneteillä traktorilla ajaminen on kielletty juuri tästä syystä.
Pakollinen teoria- ja ajokoe voisi olla esimerkiksi 5 tai 10 vuoden välein hyvä, koska Suomeasa on paljon ajokortillisia, joilla saattaa mennä helposti parikin vuotta, ettei aja metriäkään. Esimerkiksi itse tiedän ihan suvusta kaksi tällaista henkilöä, joilla en tiennyt edes olevan ajokorttia, kunnes näin joskus aikuisena heidän ajavan autoa. Kumpikin oli kuulema omistanut ajokortin jo silloin, kun minä synnyin..
Kuka kaheli jaksaa noin paljon paskaa kirjoittaa??
Itse ehdotan talvinopeusrajoitusten pudottamista 30 km/h nopeuteen!