Miksi kaikki talvitakit on tehty vatsakkaille?
Mistä talvitakki, joka istuisi isoluiselle, mutta hoikalle ihmiselle? Kaikki ovat älyttömiä telttoja vyötärön / vatsan kohdalta :(
Olen melko pitkä ja hartioista kokoa 40-42, mutta vyötäröltä ilmeisesti kokoa 34. Tai ainakin kaikki sovittamani takit ovat aina niin isoja, että vatsan kohdalle mahtuisi lisäkseni toinen ihminen sinne takin sisälle. Sovitin äsken huvikseni kokoa 34 ja se oli hartioista ja rinnan kohdalta tosi pieni, mutta siitä alaspäin sopiva.
Takkien pituus ei ole ongelma, nykyään on todella hyvin tarjolla eri pituisia toppatakkeja. Mutta miksi ne ovat noin älyttömän leveitä?? Ei se takin lämmittävyyskään ole oikein optimi, jos ilma kiertää siellä takin sisällä helman kautta aivan tolkuttomasti. Kaikki lämpö karkaa.
Vai onko toppatakkia mahdollista kavennuttaa ompelijalla? Itselläni ei moiseen taidot riitä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Koska päällysvaatteessakin pitää pystyä istumaan esim. autoon ilman että napit singahtaa irti. Senkin tajuaisit jos olisit nainen.
Hä? Et tainnut lukea koko aloitusviestiä.
Olen nainen. En puhunut mistään täysin tyköistuvasta mallista. Sanoin, että en halua takkini olevan valtava teltta, joka ei edes lämmitä koska puhuri käy helmasta. Sen sinun kuvailemasi tiukan ja minun kuvailemani valtavan istuvuuden välillä ok myös ihan normaali istuvuus. Kauttaaltaan sopivan löysä että lämmittää ja on tilaa liikkua, mutta ei teltta. Sellaista olisin vailla.
Minulla on normaalisti istuva vanha talvitakki. Haluaisin kuitenkin uuden, kun se vanha alkaa olla aika nuhjuinen enkä tykkää enää sen väristä.
Pitänee etsiä miesten osastolta ja kirpputoreilta sopivia, kuten useampi kommentoija ehdotti.
OP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ole tehty vatsakkaille, vaan nyt ei ole enäö muotia sellainen vyötäröä korostava tyköistuva malli, vaan moderneja ovat paljon rennommat ja väljemmät siluetit.
Löydät kaipaamasi takkimallin helpoimmin kirpparilta.
En halua mitään tiukkaa tai vyötäröä korostavaa mallia. Suora malli on oikein hyvä. Mutta ei sellainen, että rintojen kohdalta takki istuu normaalisti ja siitä alaspäin takin alle mahtuisikin kaksi ihmistä.
Juuri kateellisena katsoin, kun joku itseäni leveämpi ihminen sovitteli niitä samoja takkeja kaupassa ja ne näyttivät oikein hyvältä hänen päällään. Hänellä oli vatsaa, takamusta ja reisiä enemmän kuin minulla. Ei näyttänyt teltalta, vaan normaalilta.
Kuten aloituksessa kerroin, niin itselleni harteilta ja rinnan kohdalta sopiva takki on aina valtava vyötäröstä alaspäin
Osta miesten takki, ovat juurikin leveitä hartioilta ja täysin suoraa mallia. Useimmille naisille tuo malli ei istu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katselet vähän ympärillesi, niin ymmärrät miksi. Koska valtaosa suomalaisista on keskivartalostaan erittäin kookkaita, niin vatsasta kuin takapuolestakin. Varsinkin naiset. Tuntuu, että nuorissa naisissa on nykyään kaksi ääripäätä, langanlaihat ja todella ylipainoiset. Mutta tosiaan, kannattaa ehkä vilkaista, löytyisikö miesten malleista paremmin istuvia, jollet ole kovin rintava.
Ehkä, mutta talvitakit eivät pääsääntöisesti ole suomalaista tekoa, eivätkä edes suomalaisten teettämiä. Itse tilaan vaatteeni Zalandolta, koska siellä on laaja valikoima.
Tuo miesten osastolta ostaminen on hyvä vinkki Y-vartaloiselle.
Y-vartalo alkaa olla miesten parissakin aika lailla kadonnutta kansanperinnettä ja kaukaista unelmaa... O ja D -vartaloisia sen sijaan näkyy liikaakin. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Niissä on yleensä tamppi, jolla voi säätää vyötäröä. Koska et tiedä sitä, olet mies.
Mikä pakkomielle joillakin kommentoijilla on väittää, että olen mies? :D
Ne vyötärön kiristysnauhat eivät ole nyt muotia, niitä ei todellakaan ole kaikissa takeissa. Enkä edes halua takkia, joka korostaa vyötäröä. Haluan jotakuinkin suoran mallisen takin, joka ei vain ole järkyttävän iso rinnasta alaspäin. Olen kuitenkin näköjään väärän mallinen niihin.
OP
Vierailija kirjoitti:
Koska päällysvaatteessakin pitää pystyä istumaan esim. autoon ilman että napit singahtaa irti. Senkin tajuaisit jos olisit nainen.
Terveisin Merja 56 vee / 155 cm / 98 kg
Sama ongelma, enkä ole edes kovin hoikka. Ongelmaa lisää että olen pienirintainen, eli edes tissit ei täytä sitä etutilaa. Ostan nykyään malleja joissa on vyö tai mahdollisuus käyttää vyötä, ja sellainen avara malli jossa ei näytä hassulta että keskivartaloon jää paljon kangasta.
Esim. villakangastakkiani käytän niin etten laita nappeja kiinni, vaan vedän kerrokset reilusti enemmän limittäin kuin kuuluisi, ja "lukitsen" vyöllä. Jätän päällimmäiseksi siis sen nappipuolen, en sitä napinläpi-puolta.
Joillakin merkeillä on myös untuvatakkeja jotka ovat muotoon ommeltuja, niihin kun lisää vyön niin saa jo aika hyvän istuvuuden.
Minä käytän löysiä miesten vaatteita. Olen 44-kiloinen nainen. Kireät vaatteet ahdistavat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvin istuva, kaunis ja räätälöity italialainen villakangastakki, ovh. 700 euroa tjsp. Sä varmaan puhut jostain Lidlin ja Tokmannin toppatakeista.
Ei käy kateeksi vaikka olisit maksanut miljoonan VILLAKANGAStakistasi. Villakangastakki ei lämmitä paskaakaan tuulisella pakkassäällä.
No eihän ole :D Esim. villakangastakit ovat monesti muotoonommeltuja ja niissä on jopa vyö, jolla saa vyötärön näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Kaupoista on ihan mahdoton löytää enää hoikkien ihmisten yläosia kun kaikki on samaa teltta-mallia. Zalandosta ostan kaikki vaatteeni nykyisin. Ylivoimaisesti laajin valikoima.
Osaatko suositella suoralle tai Y-vartalolle sopivaa merkkiä? Zalandossa on valtava valikoima... Haluaisin tukea kivijalkaliikkeitä ja sovittaa ennen ostamista, mutta pakko se on kokeilla nettikauppoja jos ei muuten löydy sopivaa.
OP
No ylipäätään kaikki yläosat on suunniteltu tasapaksuille. Itse olen hoikka ja mallia X, eli on vyötärö on hyvinkin kapea. Ja aina se jää paidoissa löysäksi, jos ei ole joku tiukempi malli. Silloinkin helposti se helma nousee siihen vyötärölle lantiolta. Enkä halua käyttää napapaitoja enää tässä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen ruman näköisenä kun suurimmassa osassa pusakoita on sellainen jalkapallon kokoinen etureppu vatsan kohdalla pullottamassa.
Näyttää ihan siltä että olisi huomattavaa keskivartalolihavuutta pusakan käyttäjällä.
Ja housuissakin nykyään sama juttu; etupuolella on enemmän tilaa mahalle kuin takana perseelle.
Kyllä minulla on useaitakin takkeja, joissa on vyötärö. Vyöllä tai sivussa olevilla rypytyksillä. Olen kokoa S.
Kaljamahamiehille sopivan peittävä.
Ette kyllä osaa googlata, Joutsen merkillä ja aika monella muullakin on todella vyötäröltä kapeita malleja. Jos etsitte Temusta niin siellähän on näitä kansansosialistimalleja. Tyyliin maotsetung, kansanarmeijamalli.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ole tehty vatsakkaille, vaan nyt ei ole enäö muotia sellainen vyötäröä korostava tyköistuva malli, vaan moderneja ovat paljon rennommat ja väljemmät siluetit.
Löydät kaipaamasi takkimallin helpoimmin kirpparilta.
Mietin kävisikö Ap:lle takki, jossa on napit. Nappien paikkaa siirtämällä voi vaikuttaa jonkin verran siihen miten takki istuu päällä. Nimimerkki lyhyt ja kirpparitakissa kulkeva. Näytän kävelevältä teltalta ja hississä on aina ikävää nähdä kuva peilistä. Takissani on vetoketju (vetokettu, sanoivat lapset pienenä), joten leveyttä ei pysty itse säätelemään.
Vierailija kirjoitti:
Ota sellainen missä on kiristys vyötäröllä. Ainakin joutsenen hanne-kevytuntuvatakissa on.
Ne vasta ovatkin hirveän näköisiä. Olen eri.
Eli olet ressukka kulkenut kesätakissa kun miljoonasta vaihdoehdosta ei löydy sulle sopivaa, oletko uusi ihmislaji kenties vai avaruusolio, veikkaan ja tiedän kuitenkin että turhanpäiväinen itkijä olet.
https://www.kekale.fi/tommy-hilfiger-naisten-toppatakki-th-ess-sorona-p…
Tuon tyyppisiä takkeja on vaikka kuinka paljon, jos menee ostoksille muualle kuin Tokmanniin tai Prismaan.
Rinnastat nyt virheellisesti kaksi vartalotyyppiä: omena- ja päärynävartalon. Omenalle ei kerry rasvaa lantiolle eikä takapuoleen, vaikka lihoisi. Päärynälle ei kerry vyötärölle. Voivat olla mua 20-30 kiloa painavampia kapeammalla vyötäröllä.
Ap on sitten ihan oma tyyppinsä.
t. Omena