Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kierrätät? Teet ilmaiseksi työtä jolla olisi muuten työllistävä vaikutus

Vierailija
18.10.2025 |

Suomessa on ihmeellinen järjestelmä kun suomalaiset itse kierrättävät roskiaan kotonaan. 

Tämän lisäksi maksatte siitä erilaisina maksuina. Minkälainen ihmisraunio tekee ilmaistyötä ja vielä maksaa siitä?

Yksityinen yritys hyötyy ilmaisesta työnteosta ja saa vielä hyödyn jätteestä ja valmiista lajittelusta. 

Normaalissa valtiossa tuo olisi hoidettu kierrätyskeskuslaitoksilla jossa on joko ihmistyövoimaa ja tekoäly/automatiikkaa hoitamassa lajittelun ja tämä olisi joko verovaroin tuotettu palvelu tai maksua vastaan kuten nykyisin - sillä erolla että kukaan ei enää kierrätä kotona.

Voin rehellisesti myöntää etten kierrätä. Kaikki roskat menevät sekajätteeseen: biojätteet, muovi, metalli, kartonki, ongelmajätteet jne. 

En tee ilmaiseksi kenenkään työtä (ja maksa siitä samalla) tai vaikuta omalla tavalla työllisyyden vähentymiseen. 

Moni jättää käyttämättä kaupoissa itsepalvelukassoja samoista syistä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan enää laittavani biojätettä kotona sekajäteastiaan! Muistan, kun sekajäteroskapussit haisivat ja pahimmillaan valuivat nestettä, kun niitä vei ulos.

Nyt kun biojäte kerätään erikseen, on sekajäteroskis kuivajätettä.

Vierailija
22/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli mitä vähemmän kierrättää sitä enemmän maksat.

Ei näy kyllä omissa maksuissa. Ne nousevat kokoajan jokaiselle. 

Joka vuosi tulee uusi korotus, kuten kaikkialla muualla. 

Kyllä näkyy jos kaikki lopettaa kierrättämisen. Tietysti jos on itsekäs ja laiska sekä ajattelee että minulla on oikeus ja muut saa tehdä työt niin eipä sen väliä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntähän tämä on.

Kaikki jätteet menevät samaan autoon joka puristaa ne kasaan eli lajittelu on aivan turhaa. 

Meillä Suomessa ei mene. Täällä öajittellut jätteet menee erillisinä kierrätykseen ja poltettavaksi. Missä päin maailmaa asut?

Menee Turussa ainakin. Katsellut kun sama auto tyhjentää kaikki muovit, sekajätteen, biojätteen, metallin. 

Sinne ne menee.

Nykyään monissa jäteautoissa on eri osastoja eri jätteille. Samalla kierroksella noudetaan useampi eri jae.  Menepä viereen seisomaan ja kysymään, kun seuraavan kerran tulevat tyhjentämään.

Vierailija
24/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys ei ole ollenkaan vaikeaa tai raskasta. Siitä tulee hyvä mieli. 

Ei täällä kenellekään siitä kuitenkaan palkkaa maksettaisi, vaikken kierrättäisi.

Vierailija
25/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Pitäisi maksaa jokaiselle roskan tuottajalle kun kierrättää ne itse kotona. 

Palkka vastaamaan kuin palkkatöitä.

Täten miettivät kahdesti olisiko kannattavampaa vastaava kuin muualla Euroopassa.

Tai saisi edes ilmaiset lajitteluastiat kotiin. Nyt joutuu itse ostamaan monia kymppejä maksavia laatikoita ja pusseja ja kantamaan sen seitsemän nyssäkkää jätekatokseen. Vain todetakseen että joku on heittänyt spraypullon biojätteeseen ja ruokaa poltettavaan jätteeseen eli olet itse tehnyt turhaa työtä koko viikon lajitellessasi kotona.

Vierailija
26/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Hölmöintä on se, että iso osa tuosta kierrätyksestä ei auta luontoa mitenkään. Jätettä jopa kuskataan laivoilla toisiin maihin! Mikä hiilijalanjälki siitä tulee? Aivan sairasta.

Esim tekstiilijätteen kierrätys on aiheuttanut isoja ongelmia, tästä löytyy useita dokumentteja esim nat geo kanavalla, kannattaa todellakin katsoa. 

Saksassa 95% kierrätetystä tehdään uusiksi tuotteiksi. Kyseessä on merkittävä ja nouseva ala.

Vierailija
27/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyttenhän poliitikot suorastaan käskevät rahvasta kuluttamaan ja ostamaan uutta tavaraa.

Kehottavat kyllä kuluttamaan, jep, myös palveluja voi kuluttaa. Ei tarvitse ostaa tavaraa, varsinkin jos se on rihkamaa ja krääsää mitä kukaan ei tarvitse.

Vierailija
28/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on pääasiassa naisten ja vasemmistoaatetta kannattavien toimintaa. 

Kuuluu aatteeseen tuommoinen...

Olen nainen ja vassari enkä kierrätä, paitsi toki ongelmajäte kuten patterit erikseen. Aiheuttaisivat turvallisuusriskejä.

Vierailija
29/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole vara maksaa asumiskuluja sen ulkoistetun palvelun jälkeen, tahvo. haista persu paska, kun oot niin laiska ettet yhden pussin sijaan pysty latomaan jätteitäsi kahteen eri pussiin. Vaatii ajattelua noin 0,05 sekuntia, että pudottaa biot biopussiin ja sekat sekapussiin.

Tiedätkö mitä siitä biojätteestä tehdään? Ainakin pk-seudulla siitä tehdään tuotetta nimeltä metsäpirtin multa.

Sitä työnnetään viljelijöille ilmaiseksi, paska juttu vaan kun se on niin täynnä kemikaaleja että sitä ei voi käyttää minkään syötävän kasvin viljelyyn. 

Nurmikolle sitä voi laittaa, jos saippuan haju ei haittaa. Tämän pelleilyn maksaa viime kädessä veronmaksaja ja sen hyöty on täysi nolla.

Valitatko ylipäänsä kaikesta noin. Kuin pikkuvauva.

Vierailija
30/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen tapaus ihmisestä joka heittää faktoina omia vajaita tietoja.

Jos nyt edes vähän perehtyisit asiaan. Aloita vaikka jätehierarkiasta. Tämän pitäisi olla kaikille asunto-osakeyhtiöissä asuville tuttu.

Jätehierarkia lyhykäisyydessään 

Jätehierarkian tasot ovat jätteen synnyn ehkäiseminen, valmistelu uudelleenkäyttöön, kierrätys, muu hyödyntäminen (kuten energiaksi) ja lopuksi loppukäsittely. Tärkeintä on ensisijaisesti ehkäistä jätteen syntyä, esimerkiksi välttämällä turhia hankintoja ja panostamalla pitkäikäisiin tuotteisiin. 

Vierailija
31/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY (ruots. Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster, HRM) kuntayhtymä, joka tuottaa kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Kuntayhtymän perustaja- ja jäsenkunnat ovat EspooHelsinkiKauniainen ja Vantaa.[1] HSY tuottaa myös seutu- ja ympäristötietoa muun muassa ilmanlaadusta, ilmastonmuutoksesta ja asumisesta. Se on Suomen suurin vesi- ja ympäristöalan toimija."

Eli EI OLE yksityinen toimija!

Vierailija
32/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Täten miettivät kahdesti olisiko kannattavampaa vastaava kuin muualla Euroopassa.

Tai saisi edes ilmaiset lajitteluastiat kotiin. Nyt joutuu itse ostamaan monia kymppejä maksavia laatikoita ja pusseja ja kantamaan sen seitsemän nyssäkkää jätekatokseen. Vain todetakseen että joku on heittänyt spraypullon biojätteeseen ja ruokaa poltettavaan jätteeseen eli olet itse tehnyt turhaa työtä koko viikon lajitellessasi kotona.

Kierrätyskeskuksessa voi löytyä edullisesti. Muutaman oluen hinnalla. Vink vink 

Vierailija
33/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelematon jäte on kalliimpaa eli maksat siitä joka tapauksessa ja laitat muut maksamaan puolestasi. Eikä tuo ole vaiva tehdä itsekään.

Vierailija
34/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muut kierrätysvastaiset, miksi ette kannata paluuta "vanhaan hyvään aikaan"?

Ei muuta, kuin tyhjentämään yöastiat ikkunasta pihalle ja kaikki roskat omaan hellaan palamaan tai merenrantaan joutomaalle. Työllistäisivät hyvin muita!

Vierailija
35/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Ei kai niille kaikille nyt tarvi mitään desingämpäreitä ostaa. Meillä on kartonki ja paperi ihan tavallisessa kaupan kestokassissa ja sen tyhjennän tarvittaessa jätekatoksessa oikeaan laariin. Muovipusseja toki olen ostanut useamman rullan, niitä käytetään sekajätteisiin ja muovijätteisiin. Lasit ja metallit kerään kaupasta sattuu irtokarkkilootaan ja tyhjennän tarvittaessa. Muovijätettä tulee niin paljon että se on pakko viedä kuitenkin pari kertaa viikossa ja samalla siinä voi viedä vaikka muutaman lasipurkinkin.

Ja se itse kierrätys ei vaadi yhtään mitään, samalla ne jätteet erittelee kun joka tapauksessa ne on roskiin laitettava. Ei siinä minusta kulu yhtään sen enempää aikaa kuin että jos laittaisi kaikki sekajätteeseen.

Vierailija
36/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiseen lauseeseen viitaten. Itsepalvelukassoihin saatava toiminto joka maksaa sulle joutuessasi tekemään kassahenkilön työt. Eli riippuen ajasta jonka joudut siinä raatamaan, vähentää ne muutamat sentit sun ostosten loppusummasta. Vähänkö ois hyvä idea.

Vierailija
37/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
38/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaan kierrätys ja työtoiminta ry on voittoa tavoittelematon, aatteellisesti sitoutumaton ja yleishyödyllinen tamperelainen yhdistys, jonka tarkoituksena on tarjota pirkanmaalaisille kotitalouksille ja yhteisöille vaivaton ja luotettava kanava tavaroiden ja materiaalien kierrättämiselle.

Pääperiaatteitamme ovat ekologinen, sosiaalinen sekä taloudellinen vastuu.

Vierailija
39/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrätys ei ole ollenkaan vaikeaa tai raskasta. Siitä tulee hyvä mieli. 

Ei täällä kenellekään siitä kuitenkaan palkkaa maksettaisi, vaikken kierrättäisi.

Koska se ei olisi oikeasti tuottavaa työtä. Kierrätys on aika minimaallisesti hyödyttävää työtä. Kierrättämättömyys taas toisi vain ylimääräisen kuluerän yhteiskunnalle, joka pitäisi jotenkin periä kansalaisilta, jollei muuten niin sitten verojen muodossa.

Vierailija
40/49 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hengität, kun hengittämisen lopettamisella voisi olla mittava työllistävä vaikutus lääkärien, hoitajien, hengityskoneinsinöörien ja hautausurakoitsijoiden taholle.