Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kaikki "tiktok-autistit"

Vierailija
18.10.2025 |

Nyppii välillä ihmiset, jotka tekevät ad/hd:sta ja autismista muotitaudin ja hauskan asian. Tyyliin "hihihi..Kun mä oon  tällainen aadee hoodee!"

Olen alkanut kysymään "onko sut diagnosoitu yksityisellä vai julkisella puolella?"

Oikea ad/hd ja autismi ei ole hauska asia, vaikka hauskoja kommelluksia sattuukin paljon ja niihin on pakko suhtautua rennosti.

Koko elämäsi ajan olet hiukan ulkopuolinen ja joudut näyttelemään normaalia. Vain yksin voit olla täysin oma itsesi. Bussissa, töissä, kuntosalilla jne joudut ihan koko ajan miettimään mitä voit sanoa ja tehdä, että olet keskiverto ihminen. Se väsyttää.

Voi olla myös aistiherkkyyttä. Tuoksut, valot, äänet jne. Etkä voisi saada hepulia, vaikka kuinka ahdistaisi toisen ihmisen pahanhajuinen partavesi tai liian nariseva ja kova puheääni.

Ja vaikka olisit kaikilla osa-alueilla keskitasoa älykkäämpi - sinua pidetään tyhmänä, koska aivosi toimivat eri tavalla. Olet ikäänkuin näsäviisaiden pikkulasten ympäröimä. Yksi voi olla sinun pomo, puoliso tai vaikkapa asiakaspalvelija.

Taloudellista tappiota tulee lähes joka päivä, koska hukkaat tavaroita, unohdat asioita ja uuvut kesken projektin. Olet kestoväsynyt, mutta nukut ehkä vain 5 tuntia yössä. 

Lapsesta asti olet ollut erilainen. Et siis ole liialliselta älykännykän käytöllä, huumeilla, alkoholilla tai multitaskaamalla muuttanut itseäsi. Synnyit erilaiseksi ja nyt olet heitetty osastoon  "muotitaudit".

Voi olla, että edes tk lääkäri ei enää usko diagnoosin oikeellisuuteen. Sinua vaaditaan uusiin tutkimuksiin, että saisit reseptin uusittua. Tutkimuksen on tehnyt psykologi usealla tapaamisella.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no käy niissä uusissa testeissä sitten. 

Vierailija
2/2 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kannattaa lukea esim. Topi Borgin kirja "Normaaliusrodeo". Siinä käy selvästi ilmi, että siihen, miksi hän on päätynyt siihen, missä on nykyään, on vaikuttanut varhain saatu diagnoosi sekä tukeva ja rakastava lapsuudenperhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän