Mitä kannaattaa kysyä perhepäivähoitajalta?!
Siis mistä tietää,että hoitaja on työstään pitävä ja motivoitunut ym. eikä kohtele lapsia kaltoin?Voiko vaatia hoitajaa näyttäämään todistuksen,että on koulutettu lastenhoitajaksi,kun nykyään " melkein kuka vaan" voi ryhtyy hoitajaksi?
Kommentit (13)
Kunta kyllä valvoo perhepäivähoitajiaan ja myös heidän työympäristöään eli onko se turvallinen ja lapsille sopiva. Mutta jos olette palkkaamassa oman hoitajan niin totta kai pyydätte todistukset kouluista ja työkokemuksesta ja nykyään kuuluu käytäntöön tuo rikosrekisteriote työtä varten, kun työskentelee lasten kanssa. Tietysti jutellen voi kysellä työkokemuksen pituutta, onko ollut tyttöjä tai poikia, onko ryhmät olleet minkä ikäisiä, millaisia asioita tykkää eniten tehdä lasten kanssa, onko esim. laulu-, piirustus- ulkoilmaihmisiä. Jos lapsella on jokin erityispiirre esim. kuumekouristus-taipumusta, astma tai epilepsia, on hyvä keskustella pelkääkö hoitaja noita tilanteita jne jne. Kyllä te sopivat kysymykset löydätte ja hyvin pian tulee myös hoitaja tutuksi. Koskaan ei ole täydellistä hoitajaa lapselleen. Edellinen oli ylihuolestunut pojasta ja poika mun mielestä vaistosi sen mutta he lauloi, leikki, askarteli ja ulkoili tosi paljon. Nyt ei juurikaan askarrella, ei lauleta mutta poika viihtyy ja on iloinen. Toki riippuu koko lapsiryhmästä nuo asiat. Mutta eihän mekään olla täydellisiä äitejä ja isiä.
Onnea hoitajaan tutustumiseen!
Niittyvilla
vieläkin tarkempi kuin silloin ennen...Esim. pyydä ruokalista, katsele leikkipaikat mm. lelut, missä lapset saavat leikkiä, katsotaanko videoita.
Ulkoilusta: missä ovat ja mitä tekevät. Saako lapsi WC-rauhan (eli pitääkö tikistellä useamman silmäparin alla...). Jos lapsi ei tarvitse enää päiväunia, mitä silloin voi/saa tehdä. Varmaan myös kiinnostaa ryhmäkoko, lasten iät. Aivan siis kaikkea mahdollista saa kysyä. Olet palkkaamassa lapsellesi hoitajaa.
Mutta siitä huolimatta erittäin ammattitaitoinen ja hyvä hoitaja. 8 vuoden työkokemus + omien lasten hoitokokemus (3 lasta, joista nuorin 13 v).
Kannattaa kysyä varahoitopaikasta, eli saako lapset mihin hoitoon, kun pph on itse lomalla tai sairastuu. Meillä tätä varahoitopaikkaa ei ole pph:n kautta. Ennen sai kunnallisesta päiväkodista varahoitopaikan, mutta nykyään ainakaan täällä Tampereella esim. kesäloman ajaksi hoitopaikkaa kunnalliselta puolelta ei järjesty. Vain 1-5 päiväksi kuukaudessa saa varahoitoon, joka maksaa n. 17 euroa/vrk.
Tuon varahoitopaikkajutun takia joudumme valitettavasti luopumaan hyvästä hoitajastamme...
Ei varmaan kannata pyytää todistusta nähtäväksi, jos aiot jättää lapsesi sinne hoitoon ;). Kysele mieluummin kautta rantain kauanko hän on ollut hoitajana ja minkälainen ryhmä hänellä on. Ja alueen äideiltä yleensä myös kuulee puskaradion kautta jotain.
Jos sinua epäillyttää kovasti jättää lapsi pph:lle, niin olisiko päiväkoti teille sitten parempi pakka?
perhepäivähoitajalta vaaditaan joko vähintään lähihoitajan tutkinto(tai muu vastaava, esim lastenhoitaja, päivähoitaja jne)tai perhepäivähoitajiksi aikoville erikseen tehty koulutus josta ammattiin valmistutaan. Yksityiset hoitajat ovat asia erikseen mutta siis tällainen kunnallinen valvottu pph-toiminta vaatii koulutuksen, se on myös valvottua toimintaa ja omalla asuinalueellasi on varmasti pph-" vastaava" (en muista oikeaa nimeä)joka tätä toimintaa ns. pyörittää.
Unohdin kirjoituksessani mainita, että meidän pph on yksityinen. " Kunnallinen puoli" kuitenkin valvoo jollain lailla yksityisiä pphoitajia.
Meidän lapsemme ovat yksityisellä perhepäivähoitajalla. Kun ensimmäistän kertaa otin yhteyttä henkilöön, kysyin jo ihan puhelimessa sellaiset perusasiat kuten aikaisempi työkokemus, koulutus, omien lasten sekä muiden hoitolasten määrä ja iät, leikkipuistojen käyttömahdollisuudet sekä tietenkin hoidon hinnan.
Ensimmäisen kerran tavatessamme kävimme hoitajan kanssa läpi hoitajan itse keräämän kansion, josta löytyi mm. ennakkorekisteriote, rikosrekisteriote sekä asiakirja, jossa todettiin kunnan viranomaisten hyväksyneen ko. paikan hoitopaikaksi, vaikka kyseessä ei siis kunnallinen hoitopaikka ollutkaan.
Koska paikka vaikutti meille sopivalta, teimme hoitosopimuksen, eli kirjallisen sopimuksen, johon kirjattiin mm. hoitoon tuonti- ja hakuajat, vanhempien yhteystiedot sekä vanhempien varahenkilö siltä varalta, että meistä kumpaakaan ei jostain ihme syystä tavoittaisi.
Sopimuksen teon jälkeen saimme vielä kotona täytettäväksi reissuvihon, johon oli kirjattu kaikenlaisia kysymyksiä lastemme luonteenpiirteistä ja taidoista. Tähän samaan vihkoon kirjaamme ajatuksia yhä noin parin kuukauden välein.
Nyt on hoidosta jo pian vuoden kokemus ja olen siihen todella tyytyväinen. Minulle itselleni oli tärkeää, että heti alussa luotiin sellainen ilmapiiri, että meillä vanhemilla on oikeus kysellä ihan kaikkia asioita, mitkä mieltämme askarruttavat. En ole ksokaan tuntenut olevani yliutelias tai " hankala vanhempi" . vaikka olenkin kysellyt kaikkea.
on kunnalla perhepäivähoitajana ja ei tasan tarkkaan omaa minkäänlaista lähi- tms hoitajan koulutusta... Ainoa koulutus mikä hällä on, on kaupallinen koulutus. Hoitokokemusta on omasta yhdestä lapsestaan.
Työkokemus on kuitenkin se kaikkein paras kouluttaja. Jotku hoitajat ovat suorittaneet pph tutkinnon, joka kestää sitten 2v.
Pph:n koulutus vaihtelee, usein ovat juuri kai käyneet tuon kurssin (monesti työn ohessa), joillakin sitten pidempikin alan koulutus pohjilla. Kunnasta/kaupungista vaihtelee kuinka vaativat koulutuksen pph:lle, joissain se on ehdoton, joissain ei. Usein näissäkin kaupungeissa joissa koulutus vaaditaan, voi homman usein aloittaa ilman sitä, mutta pitää sopia milloin tuon koulutuksen sitten käy joskus tulevaisuudessa.
Lisäksi kunnat/kaupungit valvovat perhepäivähoitajia, mutta eivät kaikkialla kovin tehokkaasti (joskus olen kuullut kerran vuodessa visiitistä, josta siitäkin sovitaan etukäteen hoitajan kanssa). Tietenkin hoitajilla on yhteispalavereja yms esimiehensä kanssa. Kunnat hyväksyvät myös nuo yksityiset hoitajat, jotta yksityisen hoidon tuki voidaan myöntää.
Siis ulkoilemaan näiden perhepäivähoitajien kanssa puistoihin ja kyselemään niiltä vanhemmilta joiden lapset ovat näillä perhepäivähoitajilla. Ja tietenkin visiitille sitten perhepäivähoitajien luo ja silmät/korvat auki miten lasten kanssa homma toimii. Kyllä siten selviää onko hoitaja ok vai ei. Koulutus ei sitä välttämättä takaa.
Itse olen asunut alueilla joissa on poikkeuksetta ollut joku kunnallinen perhepäivähoitaja jolla lapset vaihtuvat tiheästi ja vanhemmat eivät lapsia heille halua. Kyseessä ei ole yksi-kaksi vanhempaa, vaan pikemminkin kaikki paremmin asioista tietävät. Lisäksi on yksityisiä perhepäivähoitajia joista olen kuullut hyvin negatiivista palautetta. Kaikki nämä ovat kyllä koulutettuja ja valvottuja, eivätkä suoranaisesti laiminlyö lapsia, mutta asenne töihin ei ole ollut ihan kohdallaan ja oma jaksaminen ei aina paras mahdollinen. Näiden lisäksi alueilla on ollut joitakin näitä hoitajia joille kaikki ehdottomasti lapsensa haluavat ja joita kaikki kilvan kehuvat.
Itselläni luottamus ei ole parhain mahdollinen perhepäivähoitajiin ja nyt kun oman lapsen hoitoon meno on edessä, niin se mietityttää. Olen hakenut päiväkotipaikkaa (ja siitäkin olen kysellyt useilta samassa ryhmässä olevien lasten vanhemmilta mielipiteitä ja käytännön asioita ja tunnen hoitajia vanhempainyhdistystouhuista tai muuten ja eskarilainen on käynyt saman päiväkodin eskarin). Lisäksi olen miettinyt jos tarjotaan perhepäivähoitajaa, niin yrittäisin puhua yhden tietyn hoitajan (ja aloittaisin puhumalla hoitajalle itselleen). Olen katsellut perhepäivähoitajien ulkoiluja vuosia ja muodostanut osan käsityksistäni siinä. Lisäksi olen kysellyt kaikilta mielipiteitä keiden lasten tieden olleen näillä hoitajilla. Aika yhteneväisiä mielipiteitä on tullut. Lisäksi olen saanut alueelta asuvilta neuvoja kenelle ei kannata missään nimessä hakea. Ja olen jutellut muiden äitien (useamman kellä koulutus ja työpaikka päiväkodissa) näiden hoitajien tavasta ja tyylistä mitä näemme ulkoillessa ja kuullut sieltäkin joitain kommentteja. Eli tietoa kulkee paljon " hiljaisesti" vanhempien kesken ja sieltä sitä saa.
Oma suhtautumiseni perhepäivähoitajiin oli hieman ynseä aikoinaan kun ulkoilin usein heidän kanssaan samaan aikaan puistossa. Kun muutimme saimme lapsille ryhmiksestä toisaalta paikat. Selvisi, että hoitajat ovat aivan mahtavia ja paikka on mahtava, siisti, tilava ja todella kuin pienoispäiväkoti.
Se on enemmän ihmisistä kiinni kuin jostain tutkinnosta koko homma. Vaikka ei tutkinnoista tietenkään mitään haittaa ole. Suosittelen tutustumista. Teilata ei kannata ennen kuin näkee. Itsellämme kävi tosi hyvä tuuri, parempaa hoitajaa en voi kuvitella lapsilleni.
Mieluiten menette koko perheen voimin tutustumaan hoitopaikkaan eli myös mies mukana. Äidit ovat usein hirvittävän negatiivisia ja sulkeutuneita tutustumiskäynnillä, miehet ovat avoimempia.
Juttelette teille tärkeistä asioista. Kerrotte omista toimintatavoista ja toiveistanne päivähoitoa kohtaan. Kerrotte myös perheen asioista: työpaikoista, tulevista hoitoajoista ym. Hoitaja varmasti kertoo mielellään omista työtavoistaan, ruoasta, päivärytmistä ja ehkä omista toiveistaan hoitoajasta.
Todistuksia voi pyytää nähtäväksi, jos kehtaat. Minulta ei kukaan ole halunnut edes ennakkoverorekisteriotetta nähtäväksi, vaikka sellainen " kuuluisi" näyttää. Itse en todistuksiani esittele, enkä pidä niitä eteisen seinällä näytillä, kun esim. useissa kampaamoissa on. Ei kuulu mielestäni perhepäivähoitokodin sisustukseen.
Tietysti jos pidät perhepäivähoitoa kauhean epäilyttävänä hoitomuotona, niin suosittelen mielummin päiväkotia tai sitten kotihoitoa. Perhepäivähoitajat ovat kuitekin päivähoidon työntekijöitä ja hekin toivovat osakseen jonkinsortin arvostusta.