Mikä on mielestäsi pieni palkka?
Minulla ja mielelläni on molemmilla valitukset työsuhteet. Minun palkkani on 2950e/kk, jonka lisäksi saan 150-300e palkkaa satunnaisista keikkatöistä, joita on yleensä ainakin joka toinen kuukausi. Mieheni palkka on 3300e/kk. Meillä on molemmilla AMK-tutkinto ja oman alan työpaikat. Mielestäni olemme aivan keskituloisia ja tulomme riittävät kaikkeen tarpeelliseen, mutta mieheni jatkuvasti valittaa, kun olemme niin pienituloisia ja kun on liian pieni palkka. Meillä on kiva tilava kolmio hyvillä kulkuyhteyksillä, auto, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja käymme kuukausittain ulkona syömässä. Mies ostelee säännöllisesti vaatteita ja harrastusvälineitä. En tajua, että mitä hän kuvittelee kaikkien muiden tienaavan.
Tuntuu, että joillakin on nykyään täysin hämärtynyt käsitys siitä, että millainen on tavallinen palkka ja mihin sen pitäisi riittää. Mikä on teidän mielestänne pieni palkka?
Minä en tekisi alle 4000 (brutto) kokoaikatyötä. Mutta olenkin rikas eikä minun ole pakko tehdä enää mitään mitä en halua. Osa-aikaista voisin tehdä 2-3 tonnilla. Vähän tuntimäärästä riippuen.