Mikä on mielestäsi pieni palkka?
Minulla ja mielelläni on molemmilla valitukset työsuhteet. Minun palkkani on 2950e/kk, jonka lisäksi saan 150-300e palkkaa satunnaisista keikkatöistä, joita on yleensä ainakin joka toinen kuukausi. Mieheni palkka on 3300e/kk. Meillä on molemmilla AMK-tutkinto ja oman alan työpaikat. Mielestäni olemme aivan keskituloisia ja tulomme riittävät kaikkeen tarpeelliseen, mutta mieheni jatkuvasti valittaa, kun olemme niin pienituloisia ja kun on liian pieni palkka. Meillä on kiva tilava kolmio hyvillä kulkuyhteyksillä, auto, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja käymme kuukausittain ulkona syömässä. Mies ostelee säännöllisesti vaatteita ja harrastusvälineitä. En tajua, että mitä hän kuvittelee kaikkien muiden tienaavan.
Tuntuu, että joillakin on nykyään täysin hämärtynyt käsitys siitä, että millainen on tavallinen palkka ja mihin sen pitäisi riittää. Mikä on teidän mielestänne pieni palkka?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-tutkinnon omaavina teillä on pienipalkka.
Jep, tympii nämä ihmiset jotka eivät kilpailuta omaa aikaansa ja samalla polkee muiden palkkoja.
Ap naisena tyytyy, mies sentään edes ymmärtää ettei hänen palkka ole ok.
Olen ehdottanut miehelleni, että voisi jatkokouluttautua tai vaihtaa työpaikkaa. Turha valittaa, jos ei tee mitään.
Ap
Sinäkin voisit vaihtaa miestä sen sijaan että puhut hänestä pahaa hänen selkänsä takana ajanvietteenä käytettävällä palstalla.
Yhyy. Teillä ei siis puolisosi kanssa ole koskaan erimielisyyksiä, hienoa. Ja en varsinaisesti ole puhunut hänestä pahaa.
Ap
Olen itse sairaanhoitaja ja peruspalkkani on 3100e. Hoitajien lakkojen aikaan tällä palstalla usein vaahdottiin, että miten kehtaamme vaatia lisää palkkaa, kun 3000e palkka on todella hyvä palkka eivätkä muutkaan amk-koulutetut tienaa enempää. Jännä, että nyt se onkin monen mielestä umpisurkea palkka.
Näillä Suomen hinnoilla alle 6 000e on huono palkka mikäli haluaa asua hyvin ja kuluttaa niin että elämä on elämisen tuntuista. Jossain Kuusamon korvessa selviää pienemmällä kun siellä ei ole edes mitään tekemistä muuta kuin töihin ja ruokakaupan kautta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja peruspalkkani on 3100e. Hoitajien lakkojen aikaan tällä palstalla usein vaahdottiin, että miten kehtaamme vaatia lisää palkkaa, kun 3000e palkka on todella hyvä palkka eivätkä muutkaan amk-koulutetut tienaa enempää. Jännä, että nyt se onkin monen mielestä umpisurkea palkka.
Tämä. 'Oman työn hinnoittelu' taitaa olla vain miesvaltaisten alojen oikeus. Naisvaltaisilla aloilla työskentelevät pyritään hiljentämään ja pysymään lestissään, 'olisitte tyytyväisiä kun ylipäätään on töitä!'
Alle kympin tunnissa on pieni palkka. Pari tonnia normaali. Yli 2500 on iso palkka.
Alle 5000 euroa/kk
En käsitä miksi kukaan suostuisi tekemään mitään alle sen.
0/5
Sinut tunnistaa liian helposti.
Helv*tilliset työolosuhteet joissa polttaa itsensä loppuun. Moni ammattilainen voisi sanoa että mahdoton tehtäbä tai ei tarjoa kiitosta työstään se mitä tekee. Maailma on nykyään surullinen paikka: väestö ikääntyy, sairaanhoitajat ovat helisemässä vähien resurssien myötä, vapaa kasvatus tuhoaa opettajien mielenterveyden, pikamuoti jyllää, laatu on heikkoa, rahaa on saatava hinnalla millä hyvänsä, persoonattomuus ja epäinhimillisyys näkyy kun ihmisistä revitään irti pienellä porukalla loputkin mehut irti ja elämänilo. Työtön juo viinaa murheisiinsa samalla kun toisia poltetaan loppuun, kiinalainen krääsä tuhoaa luontomme, ihmiset vain tyhmenee, tunnelma polarisoituu, on riitoja ja sotia ympäri maailman. Toinen toistaan narsistisemmpia johtajia valitaan päättäviin elimiin.
Omasta mielestäni aloittajan ja miehensä palkka ei ole pieni ja ihan tilastollisestikin molemmat ovat hyvin lähellä mediaania.
Se onko palkka pieni riippuu jonkin verran myös asuinpaikasta. Esimerkiksi Helsingissä pieni palkka on varmasti eri kuin Kainuussa. Yleisesti ottaen kuitenkin sanoisin että kun palkka on alle 2500 euroa niin melko pieni on, mutta itse tulisin kyllä silläkin toimeen ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Alle kympin tunnissa on pieni palkka. Pari tonnia normaali. Yli 2500 on iso palkka.
Meillä ihmisillä on kyllä varsin erilaiset käsitykset siitä mikä on iso palkka, itse pidän 2500 euroa vielä varsin pienenä palkkana. Joku kymppitonni alkaa olemaan jo suuri vaikka ei siitäkään nyt verojen jälkeen niin kovin paljoa jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihmisillä on kyllä varsin erilaiset käsitykset siitä mikä on iso palkka, itse pidän 2500 euroa vielä varsin pienenä palkkana. Joku kymppitonni alkaa olemaan jo suuri vaikka ei siitäkään nyt verojen jälkeen niin kovin paljoa jää.
Perustuu tositapahtumiin.
Mielestäni keskipalkka on silti melko pieni palkka eikä sillä kovin kummoista elämä elele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin ajattele, että suurin osa porukasta saa ihan tavallista palkkaa, hyvä palkka on sitten sellainen mitä saa korkeintaan 5% porukasta. Toisaalta asian voi määritellä myös tarpeiden perusteella - jos palkalla saa kaiken mitä tarvitsee, osan siitä mitä haluaa ja säästöön jää 10% nettopalkasta niin palkka on riittävän hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan bruttona alle 2000 €/kk, mieheni palkka paljon parempi, n. 2800 - 3200 €/kk.
Mun on vaikee käsittää, että ei olla mitään suurituloisia. Käytämme mielestäni rahaa varsin väljästi; mies tupakoi askin päivässä, minä tilasin just 140 eurolla pari hajuvettä itselleni, omillaan asuvalle yli 20-vuotiaalle tyttärelleni ostin 250 euron harrastusvälineen, ja teinille uuden talvitakin, kun halusi.
Ulkona käydään syömässä pari kertaa kuussa, ulkomailla vähintään kerran vuodessa.
Taloudessamme on kolme autoa (teinilläkin oma, jonka kulut maksamme).
Kaikkeen näihin on varaa ja rahaa jää säästöönkin vähintään 500 €/kk.
En käsitä miten voi olla meitä enemmän tienaavia, jotka valittavat, että palkka ei riitä? Mitä hittoa HE oikein ostelevat?!?
Paljonko teillä on asumiskustannukset?
Aika kovia vaatimuksia täällä näyttää ihmisillä olevan. Vielä neljä vuotta sitten tienasin eri alalla urani "huipulla" alle 13 euroa tunti. Mara-alalla on paskat palkat. Nyt tienaan päälle 4000 euroa ja onhan se iso raha. Säästän vuodessa n. 9000-10000 euroa. Toisaalta taas mies tienaa n. 3500 euroa, säästöön ei jää ja hän sanoo, että pieni palkka. Erona on se, että minä olin tottunut pieniin tuloihin ja elänyt sen mukaan. Mies taas on tienannut pidempään parempaa palkkaa ja näkee vaan nousseet kustannukset. Ja menot jaetaan aika lailla tulojen mukaan eli minä maksan enemmän menoja. Menoja on vielä paljon, koska on asuntolaina, noussut vastike, maksetaan omillaan asuvan alaikäisen kuluja jne.
Alle 1800€ käteen kuussa on jo pieni palkka
2400-2000€ brutto on pieni palkka.
Itse olen ollut saman metalli-ala vientialan yrityksen palveluksessa jo 21 vuotta ja nyt palkkani on noin 1900/kk. Olen sikäli tyytyväinen siihen, koska aloittaessani tienasin vain jotain 1200.
Monen mielestä varmaan ihan surkea palkka, mutta tällä olen ihan koko ajan yksin asuessani yksiöni maksanut. Tosin ei asuntonikaan uusio-kohteena siihen aikaan maksanut kuin 80 tonnia. Ja sen arvo on tällä hetkellä noin 130 tonnia.
Sain pienen perinnön jolla sain loppulainan noin 20 tonnia kuitattua 3 vuotta sitten. Ja nyt asun vähän yli 200 vastikkeella, mutta silti tekee tiukkaa nykyhinnoilla tulla toimeen. Tällä palkalla ja yksin.
Munhan pitäis nyt säästää tuleviin remppoihin, mutta en pysty. No, olen kuitenkin kiitollinen. Mähän voin vaikka myydä tän kämpän ja sitte uin rahassa hetken aikaa, hehheh.
Joulupukin pajan työehtosopimukseen perehtymättömänä minun on pakko kysyä, että paljonkohan yksi tonttu mahtaa tienata?