Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestäsi pieni palkka?

Vierailija
17.10.2025 |

Minulla ja mielelläni on molemmilla valitukset työsuhteet. Minun palkkani on 2950e/kk, jonka lisäksi saan 150-300e palkkaa satunnaisista keikkatöistä, joita on yleensä ainakin joka toinen kuukausi. Mieheni palkka on 3300e/kk. Meillä on molemmilla AMK-tutkinto ja oman alan työpaikat. Mielestäni olemme aivan keskituloisia ja tulomme riittävät kaikkeen tarpeelliseen, mutta mieheni jatkuvasti valittaa, kun olemme niin pienituloisia ja kun on liian pieni palkka. Meillä on kiva tilava kolmio hyvillä kulkuyhteyksillä, auto, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja käymme kuukausittain ulkona syömässä. Mies ostelee säännöllisesti vaatteita ja harrastusvälineitä. En tajua, että mitä hän kuvittelee kaikkien muiden tienaavan.

Tuntuu, että joillakin on nykyään täysin hämärtynyt käsitys siitä, että millainen on tavallinen palkka ja mihin sen pitäisi riittää. Mikä on teidän mielestänne pieni palkka?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla brutto kunta-alalla täysillä kokemuslisillä 2600€/kk. Pidän tätä pienenä, koska yksityissektorilla aiemmin työskennelleenä sain oman koulutuksen mukaista TES minimipalkka 500€/kk enemmän.

Miksi sitten vaihdoit kunta-alalle?

Pysyvyys. Kyllästyin joka vuotisiin muutosneuvotteluihin ja pyysin irtisanomista. 

- eri 

Vaihdoin kanssa eläkevirkaan vaikka vähän joutui palkassa tulemaan vastaan. 

Vierailija
22/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan bruttona alle 2000 €/kk, mieheni palkka paljon parempi, n. 2800 - 3200 €/kk. 

Mun on vaikee käsittää, että ei olla mitään suurituloisia. Käytämme mielestäni rahaa varsin väljästi; mies tupakoi askin päivässä, minä tilasin just 140 eurolla pari hajuvettä itselleni, omillaan asuvalle yli 20-vuotiaalle tyttärelleni ostin 250 euron harrastusvälineen, ja teinille uuden talvitakin, kun halusi.

Ulkona käydään syömässä pari kertaa kuussa, ulkomailla vähintään kerran vuodessa. 

Taloudessamme on kolme autoa (teinilläkin oma, jonka kulut maksamme).

Kaikkeen näihin on varaa ja rahaa jää säästöönkin vähintään 500 €/kk.

En käsitä miten voi olla meitä enemmän tienaavia, jotka valittavat, että palkka ei riitä? Mitä hittoa HE oikein ostelevat?!? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä alle 5200€/brutto olisi minulle pieni palkka.

Vierailija
24/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK-tutkinnon omaavina teillä on pienipalkka. 

Jep, tympii nämä ihmiset jotka eivät kilpailuta omaa aikaansa ja samalla polkee muiden palkkoja. 

Ap naisena tyytyy, mies sentään edes ymmärtää ettei hänen palkka ole ok. 

Olen ehdottanut miehelleni, että voisi jatkokouluttautua tai vaihtaa työpaikkaa. Turha valittaa, jos ei tee mitään. 

Ap

Vierailija
25/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan bruttona alle 2000 €/kk, mieheni palkka paljon parempi, n. 2800 - 3200 €/kk. 

Mun on vaikee käsittää, että ei olla mitään suurituloisia. Käytämme mielestäni rahaa varsin väljästi; mies tupakoi askin päivässä, minä tilasin just 140 eurolla pari hajuvettä itselleni, omillaan asuvalle yli 20-vuotiaalle tyttärelleni ostin 250 euron harrastusvälineen, ja teinille uuden talvitakin, kun halusi.

Ulkona käydään syömässä pari kertaa kuussa, ulkomailla vähintään kerran vuodessa. 

Taloudessamme on kolme autoa (teinilläkin oma, jonka kulut maksamme).

Kaikkeen näihin on varaa ja rahaa jää säästöönkin vähintään 500 €/kk.

En käsitä miten voi olla meitä enemmän tienaavia, jotka valittavat, että palkka ei riitä? Mitä hittoa HE oikein ostelevat?!? 

Meillä ainakin asuntolaina vie suurimman osan tuloista. Toki se on myös samalla oman varallisuuden kerryttämistä. Lapsia on myös 4, joten heihin kuluu myös rahaa ja paljon, koska kasvavat koko ajan ja harrastavat.

Vierailija
26/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa minunkin mielelläni palkka.

Vierailija
27/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liiku nykyisestä työpaikasta mihinkään alle 6000e, eli kaikki sen alle on pieni palkka. 

Vierailija
28/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt ihan hihasta heitän, niin sanoisin alle 2500 euroa. Kokopäivätyötä siis.

Vierailija
29/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä yllättynyt siitä, että monen mielestä kaikki alle 5000e palkat ovat pieniä. Suomalaisten mediaanipalkkakin taitaa olla jotain 3200e luokkaa.

Ap

Vierailija
30/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tympii nämä ihmiset jotka eivät kilpailuta omaa aikaansa ja samalla polkee muiden palkkoja. 

Ap naisena tyytyy, mies sentään edes ymmärtää ettei hänen palkka ole ok. 

Olen ehdottanut miehelleni, että voisi jatkokouluttautua tai vaihtaa työpaikkaa. Turha valittaa, jos ei tee mitään. 

Ap

Sinäkin voisit vaihtaa miestä sen sijaan että puhut hänestä pahaa hänen selkänsä takana ajanvietteenä käytettävällä palstalla. 

Vierailija
31/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlen eka hakutulos: "Keskituloisen palkka: 2 4864 143 euroa kuukaudessa. Pienituloisen palkka: alle 2 486 euroa kuukaudessa. Suurituloisen palkka: 4 143 euroa kuukaudessa.16.10.2024"

Noin 2500 € olisin itsekin sanonut pienituloisen rajaksi. 

Vierailija
32/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En liiku nykyisestä työpaikasta mihinkään alle 6000e, eli kaikki sen alle on pieni palkka. 

Sulla varmaankin Suomen ainoa varma työpaikka.

Vierailija
33/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä on suurimmaksi osaksi AMK-tutkinnon omaavia, fysioterapeutteja, tradenomeja ym.. Palkat kaikilla tuota 3000e luokkaa, paitsi veljelläni, joka on myyntityössä ja provisioiden myötä tienaa noin 5000e/kk.

Minun tuttavapiirissäni on paljon IT-alan amk-tutkinnon suorittaneita ja vähänkin kauemmin alalla olleilla kaikilla palkka on yli 4000 e kuukaudessa, itsellänikin on amk-tutkinto IT-alalta ja palkkani on 5600 e (no olen kyllä näitä töitä tehnyt jo 20 vuotta). Mutta sukulaistyttö valmistui pari vuotta sitten amk:sta IT alalle ja sai heti n. 3000 euroa palkkaa ja ihmetteli sitä itsekin, kun ei ollut mitään työkokemusta alalta muuta kuin työharjoittelu. Tämän hetken työllistymistilanne taitaa olla vaikeampi myös näille IT puolelta valmistuneille tradenomeille, vaiko onko?

Vierailija
34/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä yllättynyt siitä, että monen mielestä kaikki alle 5000e palkat ovat pieniä. Suomalaisten mediaanipalkkakin taitaa olla jotain 3200e luokkaa.

Ap

Eli puolet suomalaisista tienaa yli 3300, mikä on tämän hetkinen mediaani. Suomen elinkustannuksilla hyvätuloinen on vasta, kun tienaa yli 10000 euroa kuussa, joten 5000e on vain kohtuullinen palkka. 

Vierailija
35/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mennä töihin koska siitä tarjotaan alle 2000e kk. 

Sori jos ärsyttää että olen työtön. En voi suostua sellaiseen. Oma vapaa-aika on tärkeämpi.

Vierailija
36/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni alle 2000€

Vierailija
37/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlen eka hakutulos: "Keskituloisen palkka: 2 4864 143 euroa kuukaudessa. Pienituloisen palkka: alle 2 486 euroa kuukaudessa. Suurituloisen palkka: 4 143 euroa kuukaudessa.16.10.2024"

Siitä tässä aloituksessa taisi olla kyse, että kerrotaan se mielipide eikä etsitä oikeaa vastausta.

Vierailija
38/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Google kertoo sinun mielipiteesi?

Vierailija
39/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli puolet suomalaisista tienaa yli 3300, mikä on tämän hetkinen mediaani. Suomen elinkustannuksilla hyvätuloinen on vasta, kun tienaa yli 10000 euroa kuussa, joten 5000e on vain kohtuullinen palkka. 

Niin ja puolet tienaa alle 3300.

Vierailija
40/77 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on TikTokin mielipide?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi