Mikä on mielestäsi pieni palkka?
Minulla ja mielelläni on molemmilla valitukset työsuhteet. Minun palkkani on 2950e/kk, jonka lisäksi saan 150-300e palkkaa satunnaisista keikkatöistä, joita on yleensä ainakin joka toinen kuukausi. Mieheni palkka on 3300e/kk. Meillä on molemmilla AMK-tutkinto ja oman alan työpaikat. Mielestäni olemme aivan keskituloisia ja tulomme riittävät kaikkeen tarpeelliseen, mutta mieheni jatkuvasti valittaa, kun olemme niin pienituloisia ja kun on liian pieni palkka. Meillä on kiva tilava kolmio hyvillä kulkuyhteyksillä, auto, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja käymme kuukausittain ulkona syömässä. Mies ostelee säännöllisesti vaatteita ja harrastusvälineitä. En tajua, että mitä hän kuvittelee kaikkien muiden tienaavan.
Tuntuu, että joillakin on nykyään täysin hämärtynyt käsitys siitä, että millainen on tavallinen palkka ja mihin sen pitäisi riittää. Mikä on teidän mielestänne pieni palkka?
Kommentit (77)
Täällä moni sanoo, että mediaanipalkalla ei eletä 'kummoista' tai 'elämiseltä tuntuvaa' elämää. Mitä tämä elämisen tuntuinen elämä teille on? Itse en koe jääväni mistään paitsi, on mieluisa harrastus, kiva asunto, välillä varaa tehdä jotain ekstraa ja säästöönkin jää hieman rahaa. Ehkä sitten olen vaatimaton.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut saman metalli-ala vientialan yrityksen palveluksessa jo 21 vuotta ja nyt palkkani on noin 1900/kk. Olen sikäli tyytyväinen siihen, koska aloittaessani tienasin vain jotain 1200.
Monen mielestä varmaan ihan surkea palkka, mutta tällä olen ihan koko ajan yksin asuessani yksiöni maksanut. Tosin ei asuntonikaan uusio-kohteena siihen aikaan maksanut kuin 80 tonnia. Ja sen arvo on tällä hetkellä noin 130 tonnia.
Sain pienen perinnön jolla sain loppulainan noin 20 tonnia kuitattua 3 vuotta sitten. Ja nyt asun vähän yli 200 vastikkeella, mutta silti tekee tiukkaa nykyhinnoilla tulla toimeen. Tällä palkalla ja yksin.
Munhan pitäis nyt säästää tuleviin remppoihin, mutta en pysty. No, olen kuitenkin kiitollinen. Mähän voin vaikka myydä tän kämpän ja sitte uin rahassa hetken aikaa, hehheh.
Jos tekisit täyttä työaikaa, niin palkkasikin olisi parempi.
Kenenkään palkka ei ole voinut olla 1200€, edes 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni sanoo, että mediaanipalkalla ei eletä 'kummoista' tai 'elämiseltä tuntuvaa' elämää. Mitä tämä elämisen tuntuinen elämä teille on? Itse en koe jääväni mistään paitsi, on mieluisa harrastus, kiva asunto, välillä varaa tehdä jotain ekstraa ja säästöönkin jää hieman rahaa. Ehkä sitten olen vaatimaton.
Omassa tuttavapiirissä on lähinnä melko hyväpalkkaisia ihmisiä ja matkustellaan useamman kerran vuodessa. Saatetaan lapsettomien kavereiden kanssa lähteä ex tempore Berliiniin tai vaikka kylpylään. Ja majoitukset sellaisia, mihin haluamme, ei kauheasti kyttäillä hintoja tai etsitä halvinta. Käydään myös lähes viikoittain syömässä laadukkaissa ravintoloissa. Asun Helsingin kantakaupungissa remontoidussa asunnossa. En usko, että keskipalkalla maksettaisiin nykyistä elämäntyyliäni.
Joku 2400 euroa ja alle. Perheelliselle on vähän, yksin toki ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä on lähinnä melko hyväpalkkaisia ihmisiä ja matkustellaan useamman kerran vuodessa. Saatetaan lapsettomien kavereiden kanssa lähteä ex tempore Berliiniin tai vaikka kylpylään. Ja majoitukset sellaisia, mihin haluamme, ei kauheasti kyttäillä hintoja tai etsitä halvinta. Käydään myös lähes viikoittain syömässä laadukkaissa ravintoloissa. Asun Helsingin kantakaupungissa remontoidussa asunnossa. En usko, että keskipalkalla maksettaisiin nykyistä elämäntyyliäni.
Lisäksi käyn myös säännöllisesti kampaajalla, kosmetologilla ja hierojalla. Näitäkin pidetään Suomessa usein jonain 'luksuspalveluna', kun pitäisi elää 'suu säkkiä myöden'. Ostan myös laadukkaita vaatteita ja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä on lähinnä melko hyväpalkkaisia ihmisiä ja matkustellaan useamman kerran vuodessa. Saatetaan lapsettomien kavereiden kanssa lähteä ex tempore Berliiniin tai vaikka kylpylään. Ja majoitukset sellaisia, mihin haluamme, ei kauheasti kyttäillä hintoja tai etsitä halvinta. Käydään myös lähes viikoittain syömässä laadukkaissa ravintoloissa. Asun Helsingin kantakaupungissa remontoidussa asunnossa. En usko, että keskipalkalla maksettaisiin nykyistä elämäntyyliäni.<
Kiitos sulle ja kavereilles ympäristön paskomisesta. Onneksi ihan kaikilla ei ole rahaa samaan.
Itseni saama 2200 kuussa käteen. Tämä on pieni palkka nykyään. Ei jää yhtään rahaa
Mun mielestä kaikki alle 2500 €/ kk. Oma palkkani on 17 vuoden työuran jälkeen 2200€/ kk.
Mielestäni minula on pieni palkka vaikka se onkin noussut siitä kun aloitin työt 18 vuotta sitten. Ensimmäinen nettopalkkani oli 800 e/kk (kokopäivätyö). Nykyään nettopalkka samasta työstä on 2000 e. Silti kun vertaan muihin perheenjäseniini, olen mielestäni köyhä; äitini tienaa 3000 e/kk netto. Isäni 5000 e/kk netto ja veljeni 4500 e/kk netto.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni minula on pieni palkka vaikka se onkin noussut siitä kun aloitin työt 18 vuotta sitten. Ensimmäinen nettopalkkani oli 800 e/kk (kokopäivätyö). Nykyään nettopalkka samasta työstä on 2000 e. Silti kun vertaan muihin perheenjäseniini, olen mielestäni köyhä; äitini tienaa 3000 e/kk netto. Isäni 5000 e/kk netto ja veljeni 4500 e/kk netto.
En tiedä kumpi on masentavampaa, tuo että joku on saanut kokoaikatyöstä 800 €, vai se, että oma palkkani on kehittynyt parissakymmenessä vuodessa vaivaiset 400 €/ kk: 1800 > 2200.
Puolisoni oli ottamassa lopputiliä, niin hänen työnantajansa nosti palkkaa 500€/ kk. Ihan tosta noin vaan!
2600e tulee palkkaa kuussa luokanopettajalle. Pärjäämistähän tämä elo on, kun on useampi oma lapsikin. Omia valintoja. Ottaisin silti mieluusti korkeasti koulutettujen keskiansion 4500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kumpi on masentavampaa, tuo että joku on saanut kokoaikatyöstä 800 €, vai se, että oma palkkani on kehittynyt parissakymmenessä vuodessa vaivaiset 400 €/ kk: 1800 > 2200.
Puolisoni oli ottamassa lopputiliä, niin hänen työnantajansa nosti palkkaa 500€/ kk. Ihan tosta noin vaan!
1800 ja 2200 välissä piti olla nuoli.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen perhe omakotitaloineen ja useampine autoineen tarvitsee molemmilta yli 5000€/kk palkan. Mutta juurikin menoja karsimalla voi pärjätä pienemmälläkin.
Ai.
Meillä on 3000 ja 5000 palkat, kaksi autoa joista toinen sähköauto. Omakotitalo Uudellamaalla kaksi vuotta vanha. Halvempaa tässä on asua kuin edellisessä neukkukuutiossa Vantaalla, jossa taloyhtiö neljä kertaa vuodessa keksi lisää remontoitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut saman metalli-ala vientialan yrityksen palveluksessa jo 21 vuotta ja nyt palkkani on noin 1900/kk. Olen sikäli tyytyväinen siihen, koska aloittaessani tienasin vain jotain 1200.
Monen mielestä varmaan ihan surkea palkka, mutta tällä olen ihan koko ajan yksin asuessani yksiöni maksanut. Tosin ei asuntonikaan uusio-kohteena siihen aikaan maksanut kuin 80 tonnia. Ja sen arvo on tällä hetkellä noin 130 tonnia.
Sain pienen perinnön jolla sain loppulainan noin 20 tonnia kuitattua 3 vuotta sitten. Ja nyt asun vähän yli 200 vastikkeella, mutta silti tekee tiukkaa nykyhinnoilla tulla toimeen. Tällä palkalla ja yksin.
Munhan pitäis nyt säästää tuleviin remppoihin, mutta en pysty. No, olen kuitenkin kiitollinen. Mähän voin vaikka myydä tän kämpän ja sitte uin rahassa hetken aikaa, hehheh.
Jos tekisit täyttä työaikaa
Täydellä työajalla ja sunnuntailisillä juurikin tuo 1900€/ kk, myyjän työ. Tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
2400 kuukaudessa on pieni palkka.
Ei siitä paljon jää, kun miinustetaan vuokra ja laskut. Sitten ruokaostokset. Vuokrat ovat ainakin monissa paikoin Helsingissä tonnin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä on lähinnä melko hyväpalkkaisia ihmisiä ja matkustellaan useamman kerran vuodessa. Saatetaan lapsettomien kavereiden kanssa lähteä ex tempore Berliiniin tai vaikka kylpylään. Ja majoitukset sellaisia, mihin haluamme, ei kauheasti kyttäillä hintoja tai etsitä halvinta. Käydään myös lähes viikoittain syömässä laadukkaissa ravintoloissa. Asun Helsingin kantakaupungissa remontoidussa asunnossa. En usko, että keski
No hohhoijaa. Aika moni eläisi näin, jos se vaan olisi taloudellisesti mahdollista.
Niin minustakin. Terveisin 25 vuotta työelämässä, enkä vieläkään tienaa edes 2000. Minusta 2500 on jo hyvä ja yli sen jopa iso.