Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on mielestäsi pieni palkka?

Vierailija
17.10.2025 |

Minulla ja mielelläni on molemmilla valitukset työsuhteet. Minun palkkani on 2950e/kk, jonka lisäksi saan 150-300e palkkaa satunnaisista keikkatöistä, joita on yleensä ainakin joka toinen kuukausi. Mieheni palkka on 3300e/kk. Meillä on molemmilla AMK-tutkinto ja oman alan työpaikat. Mielestäni olemme aivan keskituloisia ja tulomme riittävät kaikkeen tarpeelliseen, mutta mieheni jatkuvasti valittaa, kun olemme niin pienituloisia ja kun on liian pieni palkka. Meillä on kiva tilava kolmio hyvillä kulkuyhteyksillä, auto, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja käymme kuukausittain ulkona syömässä. Mies ostelee säännöllisesti vaatteita ja harrastusvälineitä. En tajua, että mitä hän kuvittelee kaikkien muiden tienaavan.

Tuntuu, että joillakin on nykyään täysin hämärtynyt käsitys siitä, että millainen on tavallinen palkka ja mihin sen pitäisi riittää. Mikä on teidän mielestänne pieni palkka?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10€ tunti. Alle 1500€ kk

Vierailija
2/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten kun olin vielä insinööriopiskelija raksalla, sain 3200€/kk.

Nykyisin palkka pyörii about 5-6 tonnin nurkilla, riippuen bonuksista.

Itse elän siinä maailmassa että alle neljän tontun palkka on pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-tutkinnon omaavina teillä on pienipalkka. 

Vierailija
4/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla brutto kunta-alalla täysillä kokemuslisillä 2600€/kk. Pidän tätä pienenä, koska yksityissektorilla aiemmin työskennelleenä sain oman koulutuksen mukaista TES minimipalkka 500€/kk enemmän.

Vierailija
5/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette pienipalkkaisia. Mutta onneksi edes toinen teistä on tyytyväinen.

Vierailija
6/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla brutto kunta-alalla täysillä kokemuslisillä 2600€/kk. Pidän tätä pienenä, koska yksityissektorilla aiemmin työskennelleenä sain oman koulutuksen mukaista TES minimipalkka 500€/kk enemmän.

Miksi sitten vaihdoit kunta-alalle?

Vierailija
7/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ja illalla ilkut miehellesi miten sinä olet suhteessa se parempi ihminen? 

Vierailija
8/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellinen vastaus voisi olla vaikkapa yli yhden keskihajonnan pienempi kuin palkkatulojen mediaani. Selkokielinen vastaus voisi olla, että sellainen palkka jolla pärjää jo selkeästi huonommin kuin keskiverto palkansaaja.

Vierailija
9/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen perhe omakotitaloineen ja useampine autoineen tarvitsee molemmilta yli 5000€/kk palkan. Mutta juurikin menoja karsimalla voi pärjätä pienemmälläkin.

Vierailija
10/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos palkka on alle TESsin.

Vierailija
11/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, tympii nämä ihmiset jotka eivät kilpailuta omaa aikaansa ja samalla polkee muiden palkkoja. 

Vierailija
12/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä on suurimmaksi osaksi AMK-tutkinnon omaavia, fysioterapeutteja, tradenomeja ym.. Palkat kaikilla tuota 3000e luokkaa, paitsi veljelläni, joka on myyntityössä ja provisioiden myötä tienaa noin 5000e/kk.

Vierailija
13/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette pienipalkkaisia. Mutta onneksi edes toinen teistä on tyytyväinen.

Joo, olen kyllä ihan tyytyväinen. Eihän nuo suuria palkkoja ole, mutta olen ajatellut, että pieni palkka tarkoittaa jotain alle 2500e palkkaa. 

Vierailija
14/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tympii nämä ihmiset jotka eivät kilpailuta omaa aikaansa ja samalla polkee muiden palkkoja. 

Ap naisena tyytyy, mies sentään edes ymmärtää ettei hänen palkka ole ok. 

Vierailija
15/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska työt loppui edellisessä firmassa jossa olin vaikituisena 16v ajan. En saanut muualta yksityiseltä töitä, koska niitä ei ole. Tuohon kunnan työpaikkaan oli 86 hakijaa ja itse olin pätevin ja sain paikan.

Vierailija
16/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kakkosella alkava palkka on pieni eli alle 3000 €/kk bruttona. Siis oma mielikuva pienestä palkasta.

Vierailija
17/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 kuukaudessa on pieni palkka.

Vierailija
18/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo palkat ovat bruttoja, ne ovat pieniä. Jos nettoja,  niin ihan ok palkat, vaikkei vielä juhlimaan pääse. 

Vierailija
19/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyvyys. Kyllästyin joka vuotisiin muutosneuvotteluihin ja pyysin irtisanomista. 

- eri 

Vierailija
20/66 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten kun olin vielä insinööriopiskelija raksalla, sain 3200€/kk.

Nykyisin palkka pyörii about 5-6 tonnin nurkilla, riippuen bonuksista.

Itse elän siinä maailmassa että alle neljän tontun palkka on pieni.

Älä liiku mihinkään. Olet vuoren huipulla ja joka suuntaan on vain alamäki. Yritä olla niin, että kukaan ei kiinnittäisi mitään huomiota. Good luck.