Mielipiteesi halloweenista?
Mielestäni se on Amerikasta tullut kaupallinen ja Kristinuskoa rienaava pakanallinen juhla. Pimeän aikaan tie henkimaailmaan on lyhyt ja on helppoa kutsua esille pahoja voimia ihan tahtomattaan. Etenkin noidiksi ja paholaisiksi puetut lapset ovat erittäin alttiita.
Henkilökohtaisesti toivon, että vaikka Kirkko voisi asian ottaa vakavissaan puheeksi. Kyseessä on kuitenkin vakavat asiat. Ja vaikka mitään pahaa ei tapahtuisikaan vanhukset pelkäävät hirviöiksi pukeutuneita lapsia kerjuukierroksillaan.
Kommentit (120)
Ällöttää kaikki kauhuun liittyvä. Pelaan herrasmiesmäisesti räiskintäpelejä, joten lasautan vihollisen kiväärillä taivasmatkalle mieluummin kliinisen etäisyyden päästä kuin tuun kreepisti kurkkua vääntää auki.
Sanoisin, että varsin hauska juhla. Mitä tämä on keneltäkään pois, jos joku haluaa juhlia halloweeniä Suomessa? Ei siihen tarvitse itse osallistua, niin kun ei muihinkaan juhliin. Ei tarvitse osallistua jouluun, pääsiäiseen, id-al-fidriin, vai mikä se onkaan. Eikä tarvitse pahoittaa mieltään toisten juhlista!
Turhaa, täysin turhaa. Joku taho hyötyy ja se taho ei ole kansalaiset.
Tykkään tietynlaisista kauhutarinoista ja kauhuelokuvista, mutta halloween ei kiinnosta. Huominen on minulle pyhäinpäivä jolloin muistetaan mm. marttyyreinä kuolleita kristittyjä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei minua häiritse jos joku haluaa viettää halloweeniä. Lapset tuntuu tykkäävän ainakin.
Turha roskasakin muovikrääsä- ja karkinkerjuujuhla.
Voi hele. Kaikesta te saatte aikaan moraalipaniikin.
Unohdin koko asian, illalla tuli 3 jotain ainakin 15 v oveen taa: karkki vai kepponen. No ei ole karkkia, ja vedin oven kii. Teippasivat postilaatikon jesarilla
Vierailija kirjoitti:
En halua, että halloweenia juhlitaan päiväkodissa tai koulussa. Jokainen juhlikoon vapaa-aikanaan.
Halloween ei kuulu suomalaiseen perinteeseen, joten sitä ei pidä tuputtaa lapsille päiväkodissa ja koulussa.
Miksi koulujen ja päiväkotien pitäisi toimia kuten sinä haluat? Minä muistan kouluaikojen kivat Halloween-bileet ja minun mielestä koulujen pitää järjestää niitä. Minun mielipiteeni jyrää tässä sinun mielipiteesi selkeästi, koska koulut myös tekevät niin.
Vierailija kirjoitti:
Käykö ne ovilla? En tykkää. En avaa, jos tulee. Menköön muualle. Pääsiäisenä voin antaa namua.
Pääsiäinen on pikkasen samaa, eri paketissa? Hullu halotus on kaupallista sontaa ja mihin se muoviroina päätyykään? Kuinka näillä nälkäisillä on varaa ostaa muoviroinaa, kun itkevät tukien riittämättömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi maailman turhimmista asioista. Kauppiaiden juhla tämäkin.
Halloween on kyllä alunperin ollut sadonkorjuu juhla ja siihen on vielä liitetty kuolleiden läheisten muistamiset. Kummatkin löytyy kustakin kulttuurista omanlaisensa.
Sana hallow muuten tarkoittaa pyhää. Koko sana tarkoittaa pyhäinpäivän aattoa. Sen aattoillan vietolla on erilaisia kuolemaan tai naamioihin ym liittyviä perinteitä eri puolila maailmaa. Isä meidän rukouksessa englanniksi lausutaan "hallowed be Thy Name".
Kyllä Suomessa pitäisi juhlia kekriä.
Mukava juhla, olen taikauskoinen ja oikeasti ajattelen että hirviöasuiset ajavat paholaisia pois talosta kun tulevat karkkia pyytämään
Tämän vuoden pelottavin palkinto meni asulle "lastensuojeluviranomainen".
Yhtä rienaava kuin pääsiäisnoidat ja joulutontut. Jotka nekin juhlina pohjaavat pakanallisiin juhliin. Ainoa mikä ärsyttää, että jotkut viettää tätä alunperin anglosaksilaista sadonkorjuujuhlaa vääränä päivänä, se on aina 31.10.
Faith kirjoitti:
Tykkään tietynlaisista kauhutarinoista ja kauhuelokuvista, mutta halloween ei kiinnosta. Huominen on minulle pyhäinpäivä jolloin muistetaan mm. marttyyreinä kuolleita kristittyjä.
Tänään onkin pyhäinpäivä, eilen oli halloween. Ei oo sama päivä eikä sama asia. Ei sulje toisiaan pois.
Ässässä jo oli eilen kaikki Halloween -tuotteet -50%. Ihan 👎👎👎👎👎👎 juhla siis.
Ap, toivottavasti provo. Ei ikäihmiset lapsia pelkää.
Me olemme opettaneet heille, että yö ja päivä ovat vuorokaudenaikoja ja, että pimeässä ei ole mitään pelättävää.
Jos Sinä pelkäät vielä pimeää, kaikki muut eivät pelkää.
Muissa maissa pidetään omia paikallisia juhlapäiviä ja erilaisia traditioita ulkopuolelta katsottuna. Suomessakin näitä oli aikoinaan, mutta emme ole kokeneet niiden säilyttämistä tärkeänä. Ne ovat korvautuneet amerikkalaisilla tavoilla ja kulutusjuhlilla.