Oletteko tyytyväisiä rahastojenne tuottoon?
Katselin juuri Nordnetin tiliäni ja arvo-osuustilillä olevat rahastot on tänä vuonna tuottaneet 7% ja osakesäästötilillä olevat osakkeet 54%
Taidan luopua rahastoista kokonaan ja lainan nekin rahat osakkeisiin
Kommentit (36)
Yksittäisissä osakkeissa on mahdollisuus isompiin tuottoihin mutta myös tappioihin. Isoja tuottoja saa yleensä vain isolla riskillä ja harvan osakevalinnat onnistuu 100%.
Itse olen sijoittanut indeksirahastoon, jossa on mahdollisimmat pienet kulut. Tämä on passiiviselle sijoittajalle helppo ja hajautettu vaihtoehto. Korkeiden kulujen rahastoista on vaikea saada kummoista tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on parissa rahastossa ollut rahaa jo vuodesta 2010 alkaen ja ne rahat ovat noin kaksinkertaistuneet. Siis tuossa ajassa kaksinkertaistuneet! Tuntuu, että minua on huijattu, kun miettii mitä osakemarkkinoilla on tapahtunut ajalla 2010-2025. Tulee mieleen, että vetääkö nuo rahastot enemmänkin välistä kuin hallinnointipalkkiot.
Ihan ensiksi pitää katsoa, millaisiin kohteisiin rahasto sijoittaa. Jos kysymyksessä on korkorahasto, on jo etukäteen selvää, että se todennäköisesti tuottaa selvästi huonommin kuin osakkeet, vaikka pankki ei ottaisi mitään välistä. Toisaalta korkorahaston riskikin on selvästi pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs osakkeilla noin hyville prosenteille on päässyt? Jenkki tietotekniikkaosakkeet on itselläkin tuottanut hyvin, mutta suomalaisilla osakkeilla ei ole tullut kuin paha mieli.
Helsinginpörssissä paljon pienyhtiöitä jotka nousseet hurjia prosentteja. Lääkefirma herantis pharma, rakennusfirma tekova, tietoturvafirma ssh, tietoturvafirma withsecuresta annettu ostotarjous niin 70% nousi heti. Tuotot on siellä pienyhtiöissä eikä noissa isoissa mitä vuodesta toiseen keikkuu samoissa hinnoissa +- 10%.
Minulla on Evli Suomi Pienyhtiöt B -rahastoa ja se on tuottanut vuoden alusta 1%. Miten tämä on mahdolista jos Helsinginpörssissä on paljon pienyhtiöitä jotka nousseet hurjia prosentteja?
Voi onneton. Yritäppä pian saada sieltä rahasi pois sijoittaaksesi ne parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahastot kyllä ottavat rahaa säilytykseen, mutta hyvin hitaasti luovuttavat sitä takaisin kun asiakas sitä pyytää pitkittävät sitä kaikin tavoin.
Mitä höpötät? Parissa päivässä tulee rahat pankkitilille. Poikkeuksena ovat jotkut erikoisrahastot (kuten asunto- ja metsärahastot), joista on jo etukäteen kerrottu, että lunastuksia voi tehdä vain rajoitettuina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisissä osakkeissa on mahdollisuus isompiin tuottoihin mutta myös tappioihin. Isoja tuottoja saa yleensä vain isolla riskillä ja harvan osakevalinnat onnistuu 100%.
Itse olen sijoittanut indeksirahastoon, jossa on mahdollisimmat pienet kulut. Tämä on passiiviselle sijoittajalle helppo ja hajautettu vaihtoehto. Korkeiden kulujen rahastoista on vaikea saada kummoista tuottoa.
Oma taktiikkani on ostaa muutamaa hyvin osinkoa tuottavaa yritystä ja osingoilla ostan näitä samoja joka vuosi lisää, esim Nordea ja Fortum. Sitten on muutama arvaus, joiden toivon nousevan ja jos ei nouse kunnolla tai jopa laskee, niiin myyn ja ostan jotain muuta, Sotateollisuuteen liittyvät osakkeet oli heti Ukrainan sodan alettua aika hyvä arvaus
Lisäksi Usa ja maailma ETF:t sitten vähän tasapainottamassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs osakkeilla noin hyville prosenteille on päässyt? Jenkki tietotekniikkaosakkeet on itselläkin tuottanut hyvin, mutta suomalaisilla osakkeilla ei ole tullut kuin paha mieli.
Helsinginpörssissä paljon pienyhtiöitä jotka nousseet hurjia prosentteja. Lääkefirma herantis pharma, rakennusfirma tekova, tietoturvafirma ssh, tietoturvafirma withsecuresta annettu ostotarjous niin 70% nousi heti. Tuotot on siellä pienyhtiöissä eikä noissa isoissa mitä vuodesta toiseen keikkuu samoissa hinnoissa +- 10%.
Kaikki ei vaan mene kaupaksi kovin hyvin kun lähdet niitä myymään.
Noista isoista saa kunnon osingot sekä kasvua on.
Onneksi kaikki saa päättää oman salkkunsa sisällön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastot kyllä ottavat rahaa säilytykseen, mutta hyvin hitaasti luovuttavat sitä takaisin kun asiakas sitä pyytää pitkittävät sitä kaikin tavoin.
Mitä höpötät? Parissa päivässä tulee rahat pankkitilille. Poikkeuksena ovat jotkut erikoisrahastot (kuten asunto- ja metsärahastot), joista on jo etukäteen kerrottu, että lunastuksia voi tehdä vain rajoitettuina aikoina.
Itse olen ihan perusrahaston rahojakin joutunut yli viikon odottelemaan. Ja rahaston arvo ehti siinä välissäkin sulaa useita prosentteja
Vierailija kirjoitti:
En ole tyytyväinen, osakerahasto on tuottanut vain 20% 7 vuoden aikana! Eli vuositasolla keskimäärin vajaa 4% Tämä siis pankin oma rahasto, jossa on kuitenkin pääpaino usa teknologiaosakkeissa. Muualla olisi saanut paljon paremman tuoton.
pankin oma rahasto jossa pääpaino USA teknologiaosakkeissa ja tuottaa 4% vuodessa??
eihän tuollaista tuotetta voi olla, ja jos onkin, niin miksi ihmeessä olet ostanut?
Mikset osta suoraan jotain matalakuluista Nasdaq indeksiä? Olisi tuottanut tuossa ajassa varmaan 15-20% vuodessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tyytyväinen, osakerahasto on tuottanut vain 20% 7 vuoden aikana! Eli vuositasolla keskimäärin vajaa 4% Tämä siis pankin oma rahasto, jossa on kuitenkin pääpaino usa teknologiaosakkeissa. Muualla olisi saanut paljon paremman tuoton.
pankin oma rahasto jossa pääpaino USA teknologiaosakkeissa ja tuottaa 4% vuodessa??eihän tuollaista tuotetta voi olla, ja jos onkin, niin miksi ihmeessä olet ostanut?
Mikset osta suoraan jotain matalakuluista Nasdaq indeksiä? Olisi tuottanut tuossa ajassa varmaan 15-20% vuodessa..
Paskan myivät. En silloin tiennyt mitään sijoittamisesta ja pankki suositteli tuota. Kulut on 2% +1% merkintäpalkkio, useampana vuonna on tuottanut -20% ja parina vuonna +20%, ei taida salkunhoitaja olla oikein tilanteen tasalla.
Olen. Toisessa tuotto on ollut 12% ja toisessa 7,5%. Paras tuotto aikoinaan oli Venäjän rahastossa, yli 20% keskimäärin. Onneksi ehdin sieltä kotiuttaa varoja useampaan otteeseen, ennen kuin kaikki meni yhdessä yössä helmikuussa 2022. Sinne suli silloin 17 000 euroa.
Nordnetin Suomi-indeksi, josta sijoittamiseni alkoi, on tuottanut tänä vuonna 20 %. Heikompiakin vuosia ollut välillä, kuten asiaan kuuluu. Olen tyytyväinen kokonaisuuteen.
mulla on vain osakerahastoja, ja hyvin ovat pitkällä aika välilä tuottaneet, vaikka toki tuoton vaihtelut niissä on suurempia kuin yhdisitelmä- tai korkorahastoissa. Ihan kuten osakkeillakin.
Mulla on kaksi indeksirahastoa, toisen tuotto on +8,35 % ja toisen +5,29 %. S-salkussa on 4 eri rahastoa, +7,29 %, +6,57%, + 3,51 % ja 6,93 %. En uskalla laittaa osakkeisiin, kun en ymmärrä näistä sen enempää :)
Suorien osakesijoitusteni vuosituotto vain 49,5%.