Elämä oli hyvää ja parempaa 1970-90 luvuilla kun ei ollut älykännykkää eikä internettiä!
oli pakko lukea kirjoja , urheilla ja tehdä kaikkea itse, vielä 1990-luvullakin luin uutiset kerran viikossa yliopistolla sanomalehdestä, se riitti, en tarvinnut joka minuutti uutta päivitystä siitä mitä joku pöljä vastasi keskutelufoorumiin tai mitä maailmalla tapahtui. Kerrankin oli 3 kk Intiassa ja 3 kk sen jälkeen lukematta uutisia, ei ollut edes televiisiota, huomasin yksi päivä lehdestä, että Suomessa oli vaihtunut presidentti jo 6 kk sittemmin, nimi oli joku Martti Ahtisaari, enkä siihenkän sen kummemmin kiinnittänyt huomiota
elämä oli yksinkertaista, jopa mukavaa. oli jopa ystäviä. nyt on vuosikaudet vain internetti ja tieto ja kotona yksinistuminen ja tiedon addiktina. ja paras oli kun ennene kännykkää oli se kotipuhelin, lankapuhelin johon joku soitti ehkä kerran viikossa ja sovittiin tapaaminen esim urheiluhallilla.
Kommentit (39)
Kyllähän ysärillä oli jo WWW olemassa, ja internet on toki paljon vanhempi, eikös se ole keskusteluryhmien jne. kautta jo 1970-luvulta peräisin.
Kohta tähän tulee joku ysäriltä asti netissä asunut no life-nörtti valistamaan, miten netti oli kyllä jo 90-luvulla joka talossa.
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Eh, ellei asu Japanissa niin mitä järkeä on opiskella sitä? Japanifanitus oli in 2000-luvulla, kannattaisi varmaan opiskella vähän hyödyllisempää kieltä jos kerta on niin älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Eh, ellei asu Japanissa niin mitä järkeä on opiskella sitä? Japanifanitus oli in 2000-luvulla, kannattaisi varmaan opiskella vähän hyödy
Tuo liittyy joo nimenomaan muihin asioihin kuin siihen, milloin on saanut puhelimen. Tiedän monia lestadiolaisperheitä, joissa ei ole telkkaria ja lapset saa oman älypuhelimen 10-12-vuotiaana, mutta vain osa lapsista on kympin oppilaita ja lukijoita, ja osa sitten enempi käytännönläheisiin asioihin suuntautuneita.
Tuokin, että tietokoneella saa pelata hetken kotitöiden jälkeen, on aivan tavallista vl-perheissä. Silti vain osa lapsista on priimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kohta tähän tulee joku ysäriltä asti netissä asunut no life-nörtti valistamaan, miten netti oli kyllä jo 90-luvulla joka talossa.
Kyllä mä jo Talvisodassa olin netissä! :D
Itse kävin netissä ensimmäisen kerran 2002, nettikahvilassa. Ensimmäinen oma läppäri 2008.
Urheilen ja luen kirjoja vaikka omistan älykännykän. Someja mulla ei ole. Pärjäsin hyvin ennen ilmankin mutta kyllähän tuo helpottaa elämää, pankkiasiat yms yms hoituu helposti. Ruokatauolla voi katsoa haluamaansa ohjelmaa, salilla et tarvitse erikseen soittolaitetta mukaan.
Suurin osa ihmisistä on vaan niin "helppoja" . Somet koukuttaa heidät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Eh, ellei asu Japanissa niin mitä järkeä on opiskella sitä? Japanifanitus oli in 2000-luvulla, kannattaisi varmaan opiskella vähän hyödy
eiköhän se kannata opetella sitä kieltä mihin on motivaatio. korea taitaa olla nykyisin myös muodissa, ei se sen hyödyllisempi kieli ole. kielen opetteleminen noin ylensä on muutenkin hyödyllistä
vähän kakspiippuinen juttu. tavallaan oma vika. ihan hyvin vois nykyisinkin viettää vaikka netittömiä päiviä. tätä paskapalstaa ei esim todellakaan kukaan pakota käyttämään
Edellinen hallitus ulkoisti maan pulustuksen Natolle ja pulustusvoimien oikea nimi on Nato Suomen sivuliike. Ei ole mitään suomen armeijaa on sotahullu häkkänen naton juoksupoika vain.
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Onpas tämä viesti jotenkin erikonen. Sisko, miehensä ja heidän lapsensa priimuksia ja opiskelleita, mutta tämä viestin kirjoittaja ei osaa alkeellisimpiakaan oikeinkirjoitussääntöjä. Mutta kun jollain pitää leveillä, niin olkoot se sitten siskon perhe!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Onpas tämä viesti jotenkin erikonen. Sisko, miehensä ja heidän lapsensa priimuksia ja opiskelleita, mutta tämä viestin kirjoittaja ei osaa alkeellisimpiak
olet selvästi retardi-suwakkiperheen lespokettutyttöjä
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Puhelintaan tuijottavat luuserivanhemmat laittaneet tähänkin heti alapeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ysärillä oli jo WWW olemassa, ja internet on toki paljon vanhempi, eikös se ole keskusteluryhmien jne. kautta jo 1970-luvulta peräisin.
Aina voi näsäviisastella, ei se tuolloin vielä yleistynyt, minulle internet tuli ensimmäisen kerran kotiin 2006 ja siellä oli hyvin vähän vielä mitään käytännöllistä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Puhelintaan tuijottavat luuserivanhemmat laittaneet tähänkin heti alapeukkuja.
Onko äitisi jo kertonut kuka niistä lähijuottolan juopoista oli sinun isäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Puhelintaan tuijottavat luuserivanhemmat laittaneet tähänkin heti alapeukkuja.
Varmaan, koska viesti on niin typerä.
Hänen logiikallaan jokaisen ennen älypuhelimia -eli käytännössä jokaisen ennen 2010-lukua- kasvaneen lapsen ja nuoren olisi pitänyt olla priimus ja kielipää. Toki älylaitteiden käytön rajoittaminen on paikallaan ja älylaitteiden haitat kiistattomia niin lapsille kuin aikuisillekin, ei sillä. Ei ilman niitä olemalla silti priimukseksi muutu, jos ei ole sellainen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
Eh, ellei asu Japanissa niin mitä järkeä on opiskella sitä? Japanifanitus oli in 2000-luvulla, kannattaisi varmaan opiskella vähän hyödy
Hyvä esimerkki kun joku alemman tason amis ei ymmärrä asian pointtia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.
------------Ihana ja kannustava mielipide. Toivottavasti jotkut oppiuvat tästä mikä auytaa lasten masennkuseen ja koulutuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin, että tietokoneella saa pelata hetken kotitöiden jälkeen, on aivan tavallista vl-perheissä. Silti vain osa lapsista on priimuksia.
Toivoisin ettei Kelan rahoilla saisi kalliita ja tehokkaita pelejä pyörittäviä koneita ostettua, nehän ei ihan peruskoneilla nimittäin pyöri lainkaan.
siskoni on ylilääkäri ja mies on pappi. heillä älykännyköitä ei annettu lapsille kuin vasta 12-vuotiaana eikä silloin ollut heillä edes televisiota. lapset lukivat sarjakuvia, kirjoja, harrastivat musiikkia ja urheilua ja olivat kas kummaa aina luokan priimuksia ja keskiarvo 10. tietokoneella sai pelata 15-30 min jos oli esim tehnyt siivousta tai tiskannut, palkaksi.
miksi? koska älykännykkä tuhoaa luovuuden ja oman ajattelun ja on täynnä paskaa. lapsi oppii paremmin itse lukemalla ja käyttämällä omia aivojaan.
ei ole lapset valittaneet vaan lukioikäinen esikoinen nytkin lukee jo oma-aloitteisesti JAPANIA, ja on oppinut 6 kkdesssa jo kommunikoimaan japaniksi.