Lapsi valittaa kun meillä ei ole rahaa matkustaa mihinkään
On todella tiukkaa rahasta. Selvitään jotenkuten, mutta ei ole rahaa lähteä millekään lomamatkalle. Ollaan päiväretkiä tehty (kallein oli päivä Tallinnassa alekupongilla, yöhön ei ollut siellä varaa), mutta sen enempään ei budjetti taivu. Etenkin kun koulujen loma-aikoina on aina sesonkihinnat. Lapsi haluaisi matkalle. Vinkatkaa miten autoton lapsiperhe pääsisi jollekin lomamatkalle edullisesti, jos budjetti ei taivu juuri mihinkään. Lähtöpaikkana Espoo.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
nuo superhalvat lennot, mainokset siis, on kaukana todellisuudesta .
Eihän ole. Toki noita lentoja paljoa ole, mutta jos osuu kohdilleen ja ajankohta sopii, niin kyllä niitä on olemassa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään teitte sitten lapsen (lapsia) jos ette ylipäätään voi antaa lapselle sitä mukavaa lapsuutta. Köyhien ei pitäisi tehdä noita lapsia. Lapsi lopulta kärsii näistä vanhempiensa teoista ja ratkaisuista.
Ei matkustaminen takaa mukavaa lapsuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eivät kaikki aikuiset valita jatkuvasti ihan kaikesta. Sinä niin varmaan teet?"
En minä mistään valita. Elelen tyytyväisenä ja yritän välttää sinun kaltaisia ilkeitä ihmisiä. :)
En minä ole ilkeä. Heti jos joku on eri mieltä sinun kanssasi, hän on mielestäsi ilkeä? Et taida olla kovin kypsä vielä.
Olethan sinä. Hyökkäät toisen kirjoittajan kimppuun ja väität hänestä varmaksi asioita, jotka olet itse keksinyt. Sellainen on ilkeää.
Ja kyllä. Olen kypsä. Olen kypsä sinun kaltaisiin ilkeisiin ihmisiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eivät kaikki aikuiset valita jatkuvasti ihan kaikesta. Sinä niin varmaan teet?"
En minä mistään valita. Elelen tyytyväisenä ja yritän välttää sinun kaltaisia ilkeitä ihmisiä. :)
En minä ole ilkeä. Heti jos joku on eri mieltä sinun kanssasi, hän on mielestäsi ilkeä? Et taida olla kovin kypsä vielä.
Olethan sinä. Hyökkäät toisen kirjoittajan kimppuun ja väität hänestä varmaksi asioita, jotka olet itse keksinyt. Sellainen on ilkeää.
En ole hyökännyt kenenkään kimppuun. Tämä on keskustelupalsta, täällä saa sanoa oman mielipiteensä. Sinulla taitaa olla siinä asiassa vielä opittavaa. Minä voisin olla kypsä sinunlaisiisi ihmisiin, mutten tuhlaa sellaiseen energiaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hyökännyt kenenkään kimppuun. Tämä on keskustelupalsta, täällä saa sanoa oman mielipiteensä. Sinulla taitaa olla siinä asiassa vielä opittavaa. Minä voisin olla kypsä sinunlaisiisi ih
Höpö höpö. Opettele keskustelupalstan säännöt ja keskustele aiheesta äläkä hyökkää muiden kirjoittajien kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hyökännyt kenenkään kimppuun. Tämä on keskustelupalsta, täällä saa sanoa oman mielipiteensä. Sinulla taitaa olla siinä asiassa vielä
Höpö höpö. Opettele keskustelupalstan säännöt ja keskustele aiheesta äläkä hyökkää muiden kirjoittajien kimppuun.
Minä osaan keskustelupalstan säännöt. Sinä syytät nyt toista sellaisesta, mitä teet itse. Eli hyökkäät minun kimppuuni. Mikä kommentissani osui ja upposi?
Minunkaan lapseni (11v ja 9v) eivät ole koskaan käyneet ulkomailla jos ei nyt lasketa sitä että ollaan autolla vähän Ruotsin ja Norjan puolella ajettu (ja nimenomaan vai ajettu, ei yövytty). Loma on muutakin kuin reissaamista. Onni syntyy yhdessä vietetystä ajasta ja pienistä asioista. Uimahallireissu tai elokuvissa käynti voi olla jo luksusta lomaan (toki näihinkin menee vähän rahaa). Jos välttämättä haluatte reissuun voisitteko koittaa hakea tuettua lomaa?
Suurin osa ihmisistä ei koskaan matkusta ulkomaille. Lopulta aika harvat siellä käyvät. Ja ylipäätään miksi ihmeessä pitäisi matkustaa.
Sanot sille, että valitettavasti äitisi on niin ruma ja/tai vanha, että jäi statusmies saamatta.
En tiedä onko täällä jo mainittu, mutta retket lähialueille eväiden kanssa voivat olla tosi kivoja. Nuuksio, Bodom, Porkkalanniemi vaikka. Nuotiopaikat, laavut, rannat kannattaa hyödyntää. Ainakin kesäisin Espoon rannikolla kulkee saaristovenelaivoja, niillä saa kivasti kulumaan useamman tunnin ja veneet pysähtyvät myös saarilla.
Vierailija kirjoitti:
Puolet Vuodesta Espanjassa. Talvet pois kotoa. Minulla varaa mutta en lasta halua vaan elän omaa elämää. Olen vela.
Miten tämä liittyy aiheeseen. Ymmärretään kyllä että olet vela mutta miten se liittyy niihin jotka elävät perhe elämää?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä yleensä on mahdollista saada lento mainostettuun hintaan. Paluulento ja käsimatkatavara (matkalaukusta puhumattakaan) ovat yleensä sitten jo oma lukunsa. Lisäksi jos ulkomaanlomaa ajattelee, niin lennot ovat tyypillisesti vain pieni osa budjetista. Ei kannata mennä Kööpenhaminaan vain sillä, että lennot ovat halvat, kun Bratislavassa tai Gdanskissa saa majoituksen ja syömiset alle puoleen hintaan Tanskasta.
Keskustelupalstan säännöt.
1) Muista aihe ja asia. Pysy keskustelupalstan aiheessa ja kirjoita asioista omasta näkökulmastasi, älä keskity muiden kirjoittajien arvosteluun.
Tässähän olisi hyvä tilaisuus opettaa lapselle rahan arvoa. Jos jompi kumpi tai molemmat teistä vanhemmista saisi lähitulevaisuudessa töitä, varallisuutenne paranisi ja teillä olisi paremmin varaa kustantaa koko perhe vaikka ulkomaanreissulle. Lapsikin ehkä arvostaisi jotain, jota on saanut toivoa pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Airbnb majoitus jostain mielenkiintoisesta kaupungista ja julkisilla liikkeelle.
Danzig eli Gdansk. Maksan teille kaksi vuorokautta joululahjana jos menette sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole. Toki noita lentoja paljoa ole, mutta jos osuu kohdilleen ja ajankohta sopii, niin kyllä niitä on olemassa!
Viime viikolla Tukholmasta 180 kruunua yksi suunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä isovanhemmat, niitähän on 4 kappaletta ja yleensä heillä rahaa? Meillä ainakin isovanhemmat vie lapsia risteilyille ja eteläänkin jossei itsellä just satu olemaan rahaa tai vapaata
Meillä ei vie. Ap
No mutta eivätkö ikinä anna yhtään rahaakaan? Onko sellaisia läsnäolevia isovanhempia edes olemassa, jotka eivät halua lapsia hukuttaa lahjoihin ja rahaan? Eihän heidän tarvitse reissuun mukaan lähteä.
Sanon tämän pienituloisten vanhempien aikuisena lapsena. Aina olivat tyrkyttämässä seteliä taskuun.
Jos isovanhemmat ovat pienellä eläkkeellä, ei ole varaa työntää ainoita rahojaan jälkikasvujen taskuihin. Pientä rajaa nyt ehdotuksissa. Minä en saanut koskaan rahaa isovanhemmiltani, enkä omilta vanhemmiltanikaan.
Mulla on kk-budjetti itselle ja kahdelle lapselle asumisen ja pakollisten laskujen jälkeen n. 1000 eur. Ruokaan, harrastuksiin, säästämiseen jne. Laitan joka kk 75 eur sivuun matkatilille, ja niillä on reissuttu sitten kesäisin, esim. jonkun jo mainitsemassa Pärnussa. Joskus toinen lapsi kysyi, miksei ole pihviä kotiruokana ja miksi harvoin käydään ravintolassa. Sanoin että joko tai: arki vie enemmän rahaa tai välillä voidaan tehdä jotain arjesta poikkeavaa.
Onko mitään, mistä voi nipistää arjessa?
Googlaa ap tosiaan tuetut lomat, niin pääsette joskus ainakin edullisesti jonnekin kotimaan lomakohteeseen.
Lapsen kanssa voi jo keskustella siitä miten mainoksilla yritetään saada ihmiset haaveilemaan luksuselämästä ja samanlaista kaupallista elämäntavan myymistä näkyy myös somessa. Joillakin on siihen varaa, mutta ei kaikilla, ja se on ihan hyvä, koska sellainen elämäntapa aiheuttaa valtavan hiilijalanjäljen. Jos kaikki kuluttaisivat jatkuvasti luksusta, luonnolle kävisi huonosti.
Voisitte suunnitella vaikka kevääksi matkaa Tukholmaan risteilyllä. Tai Visbyyn. Se on kuitenkin ulkomaanmatka vaikka yöpyisitte laivassa.
Miksi ylipäätään teitte sitten lapsen (lapsia) jos ette ylipäätään voi antaa lapselle sitä mukavaa lapsuutta. Köyhien ei pitäisi tehdä noita lapsia. Lapsi lopulta kärsii näistä vanhempiensa teoista ja ratkaisuista.