Lapsi valittaa kun meillä ei ole rahaa matkustaa mihinkään
On todella tiukkaa rahasta. Selvitään jotenkuten, mutta ei ole rahaa lähteä millekään lomamatkalle. Ollaan päiväretkiä tehty (kallein oli päivä Tallinnassa alekupongilla, yöhön ei ollut siellä varaa), mutta sen enempään ei budjetti taivu. Etenkin kun koulujen loma-aikoina on aina sesonkihinnat. Lapsi haluaisi matkalle. Vinkatkaa miten autoton lapsiperhe pääsisi jollekin lomamatkalle edullisesti, jos budjetti ei taivu juuri mihinkään. Lähtöpaikkana Espoo.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsi on kiittämätön, mä tuollaista käytöksestä sanoisin että koko lomalla ei harrasteta mitään mikä maksaa, evästetkelle voisi päästä jos on kiltisti.
Niin tai sitten hän on ihan vain lapsi. Lapsi jota harmittaa ettei perhe matkustele. Mitä pahaa tuossa on?
Pahaa on se, että lapsi oppii vain valittamaan. Asiat voisivat olla aina huonomminkin. Päiväreissu Tallinnaan sitä paitsi kuulostaa ihanalta; saa olla laivalla, katsella merimaisemia, sekä pääsee ulkomaille.
Hyvähän se on sanoa, jos joku harmittaa. Se, että valittaa yhdestä asiasta, ei tee kenestäkään kiittämätöntä. Aikuiset sitä paitsi valittavat jatkuvasti ihan kaikesta. Rahanpuutteesta, omista lapsista, muiden lapsista jne.
Ihan ilmaiseksi ei ulkomaille tietenkään pääse, mutta jos budjetti edellä menee, niin paras on suunnata itä-Eurooppaan. Baltia, Puola, Tsekki, Slovakia. Berliini on myös yllättävän kohtuuhintainen. Halpalentoja ei Helsingistä oikein enää lähde, mutta Flixbussilla pääsee Baltiaan ja Puolaan, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsi on kiittämätön, mä tuollaista käytöksestä sanoisin että koko lomalla ei harrasteta mitään mikä maksaa, evästetkelle voisi päästä jos on kiltisti.
Niin tai sitten hän on ihan vain lapsi. Lapsi jota harmittaa ettei perhe matkustele. Mitä pahaa tuossa on?
Pahaa on se, että lapsi oppii vain valittamaan. Asiat voisivat olla aina huonomminkin. Päiväreissu Tallinnaan sitä paitsi kuulostaa ihanalta; saa olla laivalla, katsella merimaisemia, sekä pääsee ulkomaille.
Hyvähän se on sanoa, jos joku harmittaa. Se, että valittaa yhdestä asiasta, ei tee kenestäkään kiittämätöntä. Aikuiset sitä paitsi valittavat jatkuvasti ihan kaikesta. Rahanpuutteesta, omista lapsista, muiden lapsista jne.
Aloittajan lapsi oli päässyt matkalle, mutta se ei kelvannut. Se on kiittämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki aikuiset valita jatkuvasti ihan kaikesta. Sinä niin varmaan teet?
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on oletettavasti kouluikäinen. Sen ikäiselle voi jo selittää, että meillä ei ole yksinkertaisesti rahaa matkustaa eikä se vinkumalla muuksi muutu.
Jahka lapsi on vähän isompi, niin hän voi jakaa mainoksia.
"Eivät kaikki aikuiset valita jatkuvasti ihan kaikesta. Sinä niin varmaan teet?"
En minä mistään valita. Elelen tyytyväisenä ja yritän välttää sinun kaltaisia ilkeitä ihmisiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on oletettavasti kouluikäinen. Sen ikäiselle voi jo selittää, että meillä ei ole yksinkertaisesti rahaa matkustaa eikä se vinkumalla muuksi muutu.
Ei ole lapsen hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT. Minä en tykkää siitä, että mainoskiellosta huolimatta laatikkoon tungetaan mainoksia joka viikko. Lapsi niitä jakaa, joten en nyt äläkkää nosta. Kerran asiasta sanoin, ei vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen on terveellistä oppia, että kaikkea ei voi saada mitä haluaa. Olisin minäkin halunnut harrastaa ratsastusta, mutta siihen ei ollut rahaa ja sillä sipuli. Nykyisin eletään jossain ihmeellisessä kuvitelmassa, että lapsen pitää saada kaikki mitä se keksii vinkua. Lehtiä myöten äidit valittavat, kun lapsi ei pääse sinne ja tänne. Ennen hyväksyttiin tosiasiat eikä ulistu turhasta.
Tähän kommentoin sen verran, että nykyään vaatimukset vanhemmuudelle on ihan eri luokkaa kuin vaikkapa ysärillä. Nykyään oletus on, että vanhemman pitää pystyä tarjoamaan lapselle sitä, tätä ja tota. Lämmin ruoka ja katto pään päällä ei nykyään riitä mihinkään.
Itse olin lasteni yh ja ihan tasan tarkkaan kerran käytiin Tukholmassa ja pari kertaa Virossa heidän kotona asuessaan. Olivat siitä jännittäviä lapsia, että eivät koskaan valittaneet ja narisseet. Saivat kuitenkin harrastaa ja ymmärsivät, että yhden ihmisen rahat eivät riitä kaikkeen. En ymmärtänyt, kun työkaveri, jolla oli hyvätuloinen puoliso kertoi, että lomien jälkeen kouluun "ei kehtaa mennä", jos on oltu vain kotona.
Onko nyt niin ap, että lapselle on kerrottu, mikä on perheenne taloustilanne? Jos hän olettaa, että kun teillä on kaksi vanhempaa, niin on myös rahaa, vaikka todellisuudessa sitä ei ole.
Ja ihan loppukevennyksenä :). Kun lapset olivat 15-v ja rahaa ei tosiaan ollut, niin olivat hirveän onnellisia siitä, että jaettiin kolmeen osaan yksi karkkipussi. Ei mitään maukumista, että kun on liian vähän tms. Ja jäätelöinä syötiin aina niitä oman kaupan halvimpia tuutteja jne.
Sanoisin, että ei pidä yrittää näyttää mitään ja sitten elää yli varojensa, vain siksi, kun "kaikilla muillakin on". Meillä ei ole ja.
Joissakin kouluissa pääsee erasmus-matkoille, jos itse toimii majoittajana.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko hakeneet tuettuja lomia? Netistä löytyy hakulomakkeeet ja esitteet lomista.
Tätä kannattaa tutkia. Me oltiin joskus tuetulla leirillä. Oli ohjelmaa ja toimintaa ja vaikka mitä. Kaikki tykkäsi eikä maksanut paljoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen on terveellistä oppia, että kaikkea ei voi saada mitä haluaa. Olisin minäkin halunnut harrastaa ratsastusta, mutta siihen ei ollut rahaa ja sillä sipuli. Nykyisin eletään jossain ihmeellisessä kuvitelmassa, että lapsen pitää saada kaikki mitä se keksii vinkua. Lehtiä myöten äidit valittavat, kun lapsi ei pääse sinne ja tänne. Ennen hyväksyttiin tosiasiat eikä ulistu turhasta.
Tähän kommentoin sen verran, että nykyään vaatimukset vanhemmuudelle on ihan eri luokkaa kuin vaikkapa ysärillä. Nykyään oletus on, että vanhemman pitää pystyä tarjoamaan lapselle sitä, tätä ja tota. Lämmin ruoka ja katto pään päällä ei nykyään riitä mihinkään.
Ruoka ja katto pään päällä on minimi, tuskinpa kukaan pelkästään tuohon on koskaan tyytynytkään. Luulisi jokaisen haluavan tarjota lapsilleen asioita, mahdollisuuksien mukaan.
Ystävällä on 4 lasta. Jokainen lapsi pääsi kerran reissuun, rippilahjaksi.
rahat tulivat myymällä mummolan irtaimistoa huuto netissä.
Vuosikausia laittoi tarpeetonta myyntiin, lähinnä myytävä tuli mummolasta, mutta myös muualta. Kesällä kunnassa oli ilmaisia kirppiksiä. Siellä istuivat viikonloppuisin.
Mm Stoassa on ilmainen kirppis ja vinted
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsen hommaa.
Miksei olisi? Ansaitsisi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Teidän pitää kouluttautua uudelleen.
Ap- voisi ja puoliso lukea lääkäriksi tai lakimieheksi. Menkää kouluun sillä asia ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä on 4 lasta. Jokainen lapsi pääsi kerran reissuun, rippilahjaksi.
rahat tulivat myymällä mummolan irtaimistoa huuto netissä.
Vuosikausia laittoi tarpeetonta myyntiin, lähinnä myytävä tuli mummolasta, mutta myös muualta. Kesällä kunnassa oli ilmaisia kirppiksiä. Siellä istuivat viikonloppuisin.
Mm Stoassa on ilmainen kirppis ja vinted
Juu oiskohan tässä myös osaksi aloittajan avuttomuudesta kyse, itse oon kelan rahoilla ja osa-aikatyössä jopa pystynyt säästään perheelle matkoja, miehen rahat menny muuhun.
Vierailija kirjoitti:
"Eivät kaikki aikuiset valita jatkuvasti ihan kaikesta. Sinä niin varmaan teet?"
En minä mistään valita. Elelen tyytyväisenä ja yritän välttää sinun kaltaisia ilkeitä ihmisiä. :)
En minä ole ilkeä. Heti jos joku on eri mieltä sinun kanssasi, hän on mielestäsi ilkeä? Et taida olla kovin kypsä vielä.
nuo superhalvat lennot, mainokset siis, on kaukana todellisuudesta .
Tässä vinkkejä välineiden vuokraukseen, siihen retkeilyyn liittyen:
https://www.suomenlatu.fi/nuku-yo-ulkona/etusivu/uutiset/mista-voi-vuok…