Lapsi valittaa kun meillä ei ole rahaa matkustaa mihinkään
On todella tiukkaa rahasta. Selvitään jotenkuten, mutta ei ole rahaa lähteä millekään lomamatkalle. Ollaan päiväretkiä tehty (kallein oli päivä Tallinnassa alekupongilla, yöhön ei ollut siellä varaa), mutta sen enempään ei budjetti taivu. Etenkin kun koulujen loma-aikoina on aina sesonkihinnat. Lapsi haluaisi matkalle. Vinkatkaa miten autoton lapsiperhe pääsisi jollekin lomamatkalle edullisesti, jos budjetti ei taivu juuri mihinkään. Lähtöpaikkana Espoo.
Kommentit (152)
Onko sun lähipiirissä ketään paljon matkustelevaa tuttua, joka voisi ottaa tenavan mukaansa? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Arkea tuo nykyään. Toista se oli kasarilla.
Kasarilla lähdettiin pariksi viikoksi Ibizalle lomalle
Kreikkaan, Italiaan, Espanjaan ja muualle Eurooppaan pääsee kävellen ja pyörällä. Ei siihen lentokonetta tarvita. Lapset kotikouluun matkan ajaksi.
Onko koululaisten kesäleirit käyneet mielessä ?
Anna lapsen valittaa, mutta keskustele aiheesta. Tehkää lomabudjetti, lapsenkin pitää luopua jostain jotta pääsette kohti tavoitetta.
Otsikon pitemmästä lukemisesta huolimatta kuulostaa ihanalta perhe-elämältä.
Jospa säästäisitte edes pientä summaa joka kuukausi. Ite oon siivoojan palkalla matkustellut kyllä kahden lapsen kanssa vuosittain 1-2 matkaa, mutta ne on toki olleet budjettimatkoja. Tärkeintä on matkustaa sesongin ulkopuolella. Suurin osa matkoista on ollut vain pitkiä viikonloppuja, eli 4-5 päivää. Lennot ja majoitukset on hankittu tosi edullisesti, esim Lontoon lennot oli 30€/hlö, Saksassa käytiin melkein samalla hinnalla. Ensin on ostettu lennot esimerkiksi jo Tammikuussa. Sitten seuraavan kuun palkasta majoitus. Sitten seuraavat kuukaudet on olleet matkakassan keräämistä ja budjetointia sille, mihin rahat sielä kohteessa riittää. Eli se on ollut todella pitkällä ajalla ennakkoon suunniteltua, jotta on selkeä euromääräinen tavoite, mitä pitää saada kerättyä ja minkälainen matka edes on mahdollinen. Joskus espanjanlentojakin saa alle 50€ suunta per henkilö. Ja espanjasta Italiaan halvimmat on olleet 17€ toissa vuonna. Eli voi myös mennä ristiin rastiin eri maiden välillä. Mutta niitä lentoja ja muita muuttuvia osia täytyy kytätä koko ajan, että tietää miten ja milloin hinnat vaihtelee. Yksi reissu tehtiin Ghanaan Tukholman kautta sen takia, että lentoliput sieltä oli 200€/hlö halvemmat kuin Helsingistä. Laivalippu Turusta Tukholmaan oli 14€... Sillä valinnalla säästettiin majoitus- ja ruokakulujen verran kohteessa.
Teidän pitää kouluttautua uudelleen.
Viime vuonna mentiin Flixbussilla Tukholmasta Osloon, Oslo ihan sikakallis paikka, en suosittele sitä budjettimatkaajalle. Mut bussi oli halpa (25€/hlö), laivamatka olI halpa, ja eväillä mentiin. Takaisin tullessa syötiin kerran pizzabuffassa.
Tukholman risteily Viking Linella näin syksyllä maksaa 121e kaks aikuista + kaks lasta B-hytti. Lähtö torstaina niin pitää ottaa yksi vapaapäivä koulusta. Eväät mukaan jos haluaa säästää ja paluumatkalle uudet eväät Tukholmasta. Sitten on käyty ulkomailla.
Taisin olla parikymppinen, kun pääsin ensimmäiselle ulkomaanmatkalle.
Voitteko matkustaa loma-aikojen ulkopuolella? Silloin hinnat on paljon halvemmat, Koulut myöntää kyllä lomaa lapsille, jos ei ole monen päivän reissu kyseessä. Esim 3 päivää varmaan onnistuu.
Jos matkustatte jonnekin vain käsimatkatavaroilla ja majoitutte keskusta-alueen ulkopuolella, niin matkoja saa hyvinkin halvalla. Meno-paluulennot voi saada tyyliin 70 euroa per henkilö ja majoituksen vielä halvemmalla per vrk.
Muutamalla satasella voi tehdä lyhyen lomareissun kyllä ihan hyvin. Asennoituu vaan siihen, että kyseessä on budjettimatka ja elää sen mukaan. Kohteissa saa kaupoista syötävää ja juotavaa myös halvalla.
Ymmärsin, että lapselle olisi tärkeää se itse matka. Että pääsisi edes joskus lentokoneeseen ja pois Suomesta käymään.
Mä oon säästäny varmaan parhaiten matkoja varten ruoan hinnasta. Eli vähemmän tai ei ollenkaan lihaa, paljon kaurapuuroa ja papuja, porkkanaa, lanttua, perunaa ja keräkaalia. Ei juustoja eikä leikkeleitä. Eli käytännössä kaikki kallis veks ja siirrytään aivan pelkkiin perusruokiin. Sillä oon parhaimmillaan tiputtanut 3-henkisen perheen ruokakulut 220 euroon kuukaudessa aiemman 600€:n sijaan. Sitä ei tarvi noudattaa yhtään sen kauempaa kuin lomarahat on kerätty.
Meillä ei matkusteltu. Olin yh. Laivalla käytiin ja kesät lähiympäristössä. Tein välillä kahtakin työtä, että pystyin tukemaan harrastuksissa ja opiskelussa.
Nykyään aikuiset lapset matkustavat paljon. Ostivat minullekin matkan lahjaksi.
Kannustin koulussa. Kannustin opiskelemaan. Kesätyörahoilla saivat tehdä, mitä halusivat. Ymmärsivät, että hyvä työpaikka tuo luksusta elämään. Olen onnellinen heidän puolesta!
Me reissasimme kotimaan kylpylöissä ja huvipuistoissa. Osa yön yli reissuja ja osa päiväreissuja, muuhun ei ollut varaa. Mummuloissa viettivät myös aikaa, paistoivat lettuja ja pulikoivat ulkoaltaissa. Lapset ovat aikuisia nyt ja omilla varoillaan käyvät ulkomailla. Perheenä oltiin paljon yhdessä , luisteltiin, hiihdettiin, oltiin rannoilla ym. Lapset ei koskaan valittaneet asiasta ja hyvissä väleissä ollaan vaikkei rahaa ollutkaan matkustaa.
Yksi vinkki on myös katsoa ja varailla matkoja vpn:n avulla. Silloin voit huijata katsovasi matkoja esim Italiassa. Kun surffaat ja panet lähtöpaikaksi Helsinki, niin saat tarjolle halvempia hintoja lennoille kuin jos hakukone tunnistaa sinun olevan suomalaisessa url:ssä. Mä olen tehnyt näin ja säästänyt siinä parhaimmillaan satasia. Kannattaa ottaa vain meno lennot Helsingistä ja paluulennot taas vpn:n kautta fuskaten olevasi jossain toisessa maassa kuin mistä paluu sitten on.
Tämä vaatii paljon toki aikaa eri sivustoilla, mutta siihen käytetty aika on rahan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Tukholman risteily Viking Linella näin syksyllä maksaa 121e kaks aikuista + kaks lasta B-hytti. Lähtö torstaina niin pitää ottaa yksi vapaapäivä koulusta. Eväät mukaan jos haluaa säästää ja paluumatkalle uudet eväät Tukholmasta. Sitten on käyty ulkomailla.
Ruotsinlaivaa dissataan nykyään vähän turhaan. Onhan se nyt elämys jokaiselle joka sellaiseen ensi kertaa astuu etenkin lapselle.
Ja sitten kun ajoittaa reissun valoisampaan vuodenaikaan niin näkee myös paremmin kauniin Tukholman saariston ja Saaristomeren.
Tukholma on hieno kaupunki ja voi vaan kierrellä puistoja ja rantoja jos on hieno keli. Kyllä siinä saa jo tunteen että nyt ollaan ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää lapsi tehdä jos ei varaa siihen?
Miksi ihmeessä pitäisi matkustaa? En minä lapsuudessa harrastanut mitään joka maksaa, ei koskaan käyty missään reissussa esim. Mikä hiton sääntö on yhtäkkiä että pitää matkustaa ja vieläpä nämä jotka matkustavatkin eli on löysää rahaa aivan mielettömästi vielä valittavat että palkka on liian pieni.
Me ei matkusteltu mihinkään koko lapsuudessa ja nuoruudessa. Näin eka kerran palmupuun 25-vuotiaana ku kävin ite omalla töistä tienatuilla rahoilla maksetulla matkalla etelä-Euroopas.