Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nepsyt, pakko-oireiset, selittäkää tämä

Vierailija
14.10.2025 |

Miksi pelkäätte ja kaihdatte joitakin paikkoja niin, ettei niihin voi kerran lähdettyäni palata?

Ymmärrän, jos asiaan liittyy oikeasti huonoja kokemuksia ja muistoja. 

Joillakin vain tuntuu kaikki menneeseen liittyvä ahdistavan. Pienikin vihje triggeröi, etenkin, kun ihminen on heikoilla. Ikään kuin pelättäisiin ahdistumisen mahdollisuuttakin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ainakaan nepsy oikeisiin kuulu.

Vierailija
2/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisessa pakko-oireisessa häiriössä pakkoajatukset ja pakkotoiminnot aiheuttavat merkittävää kärsimystä, vievät päivittäin enemmän kuin tunnin aikaa ja haittaavat huomattavasti oireista kärsivän jokapäiväistä elämää ja ihmissuhteita.

Pakko-oireisessa häiriössä voi esiintyä vain pakkoajatuksia tai vain pakkotoimintoja, usein esiintyy molempia.

Vierailija
4/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiusaat pakko-oireista? Tämän takia en luota enää teihin suomalaisiin naisiin.

t. OCD-diagnosoitu mies

Vierailija
5/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nepsy ja saan hyvin harvoin pakko-oireita, silloin kun oon erittäin rasittunut, mutta nekin ovat suhteellisen lieviä oireita. Esimerkiksi saatan tarkistaa onko avaimet mukana monta kertaa, varsinkin jos en saa tehdä tätä rauhassa niin niitä kertoja tulee lisää, jos saan tehdä rauhassa pari kertaa riittää. Yleensä unohdan kaiken ja en edes ota stressiä siitä. Mutta mulla esim. ero pitkästä suhteesta oli yksi tälläinen tilanne mikä sai muutamaksi päiväksi pakko-oireita pintaan.

Vierailija
6/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ainakaan nepsy oikeisiin kuulu.

Minun tuntemailani adhd-autisteilla kuuluu. Liittyy usein elämän hankaliin muutoksiin T. Ap

Vierailija
7/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, onko tämä pakko-oireen lisäksi sitä, että tietyt asiat tehdään muutenkin vain kerran. Toisiin juututaan kiinni, mutta joitain ei voi toistaa. Koska tämäkin kuuluu autismiin, tietääkseni. 

Sitten vältetään viimeiseen asti vanhan asian kohtaamista. 

Ap

Vierailija
8/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pakko oireita. Pidän ääniä suullani.

Vierailija
9/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaat pakko-oireista? Tämän takia en luota enää teihin suomalaisiin naisiin.

t. OCD-diagnosoitu mies

Olen omaisena kiinnostunut, koska jo lapsena jouduin katsomaan tätä sivusta ja elämään seurausten kanssa. 

Ap

Vierailija
10/10 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, onko tämä pakko-oireen lisäksi sitä, että tietyt asiat tehdään muutenkin vain kerran. Toisiin juututaan kiinni, mutta joitain ei voi toistaa. Koska tämäkin kuuluu autismiin, tietääkseni. 

Sitten vältetään viimeiseen asti vanhan asian kohtaamista. 

Ap

Mun lapsella on autismi ja oon huomannut että on mukavuudenhaluinen tyyppi. Normaalisti ihminen pystyy tekemään epämiellyttäviä asioita suhteellisen helposti, mutta omalle lapselle nää on todella vaikeita. Tällä hetkellä ei saa tästä syystä edes läksyjä, koska ei vaan tee niitä, mielummin istui koko illan tekemättä mitään kuin tekisi ne läksyt.