Vanhat lääkkeet, voiko käyttää kuitenkin?
Menevätkö lääkkeet tosiaan vanhoiksi yhdessä yössä? Tuttu farmaseutti sanoi ettei käyttäisi allergialääkettä, jossa päiväys mennyt maaliskuussa. Minulla niitä olisi, enkä haluaisi ostaa siksi uutta pakettia.
Kommentit (18)
Ei vanhoja lääkkeitä saisi käyttää koska hapettuessaan ajan myötä. lääkkeiden kemiallinen koostumus muuttuu. Joku 2-4 viikkoa ehkä vielä ok, mutta 6 kk on kyllä liikaa!
-ei farmaseutti, mutta kotikemisti.
Jos on rahasta tiukkaa niin käyttäisin. Jos ei tehoa niin hakisin uudet. Jos on rahaa, niin sitten uudet jo tilalle.
Miksi vanhentuneita lääkkeitä ei saa käyttää?
Teho heikkenee:
Lääkkeen teho voi heikentyä merkittävästi, ja se ei välttämättä enää vaikuta samalla tavalla.
Voi olla haitallinen:
Lääkkeeseen voi muodostua hajoamistuotteita, jotka voivat olla haitallisia ja aiheuttaa haittavaikutuksia.
Pitoisuus voi nousta:
Joissakin tapauksissa lääkkeen pitoisuus voi nousta viimeisen käyttöpäivän jälkeen, jolloin se voi olla myrkyllinen.
Käyttöpäivämäärä on tiukka:
Viimeinen käyttöpäivä on tiukka raja, eikä sitä tule ylittää. Tämä koskee sekä reseptivapaita että reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhoja lääkkeitä saisi käyttää koska hapettuessaan ajan myötä. lääkkeiden kemiallinen koostumus muuttuu. Joku 2-4 viikkoa ehkä vielä ok, mutta 6 kk on kyllä liikaa!
Ei ne hapetu, jos ovat avaamattomia?
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahasta tiukkaa niin käyttäisin. Jos ei tehoa niin hakisin uudet. Jos on rahaa, niin sitten uudet jo tilalle.
Voisin jotakin kuukauden vanhoja käyttää, mutta tuskin mitään vuosia vanhoja lääkkeitä. Tuskin niissä on tehoa enää mitään.
Kyllä minä ainakin käytän. Esimerkiksi liki 10 vuotta vanhat tulehduskipulääkkeet käytin pois kun tuli tarve eikä lääkäriin pääse. Kaikki vanhat lääkkeet löytyvät lääkekaapista, kuurit tietysti menevät loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin jotakin kuukauden vanhoja käyttää, mutta tuskin mitään vuosia vanhoja lääkkeitä. Tuskin niissä on tehoa enää mitään.
Kemiallinen rakenne muuttuu ajan kuluessa ja pienikin muutos voi vaikuttaa millä vahvuudella lääke sitoutuu..
Ei se yhdessä yössä mene, mutta maaliskuusta on jo puoli vuotta. Oma kokemus on nimenomaan allergialääkkeestä, että sivuvaikutuksia tuli. Älä kokeile.
Lääkäri minulle laittoi pari pakettia vanhentuneita lääkkeitä vastaanoton päätteeksi mukaan, koska kerroin, etten välttämättä pääse saman päivän aikana lääkkeitä hakemaan. Parempi noin, olisi voineet lääkkeet jäädä kokonaan hakematta, nyt aloitin vanhentuneilla ja hain tuoreemmat heti kun kykenin.
No joo, ei ollut ihan hengenlähtö kyseessä, mutta silti ihan tyytyväinen ratkaisuun. Lääkärihän olisi joutunut ne hävittämään muutenkin, ja minä sain lääkkeet ilmaiseksi.
Ota varmuuden vuoksi tuplattu annos.
Kyllähän tästä on maaliskuuhun jo yli päivän aika kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri minulle laittoi pari pakettia vanhentuneita lääkkeitä vastaanoton päätteeksi mukaan, koska kerroin, etten välttämättä pääse saman päivän aikana lääkkeitä hakemaan. Parempi noin, olisi voineet lääkkeet jäädä kokonaan hakematta, nyt aloitin vanhentuneilla ja hain tuoreemmat heti kun kykenin.
No joo, ei ollut ihan hengenlähtö kyseessä, mutta silti ihan tyytyväinen ratkaisuun. Lääkärihän olisi joutunut ne hävittämään muutenkin, ja minä sain lääkkeet ilmaiseksi.
Satusetä tarinoi. Jatkuu huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vai puistokemisti?
Minä kyllä käytän vaikka olisi vuodenkin vanhoja. Allergialääkkeet ei tosin ole tuttuja. Ei ne tabletit nyt niin helposti pilaannu.
Terv.hoitaja
Jaaha, täytyykin alkaa lyhentää parasta ennen päiväyksiä kun jengi vetää mummojensa vanhat marevanitkin.
t lääketeollisuus thö biik farma.
Lääkkeissähän ei yleensä ole viimeistä päivänmäärää, vaan parasta ennen tyyliin 6/2025, joten ei se vanheneminen niin nopeaa ole. Viimeinen päivämäärä taas lääkkeessä olisikin sitten jo tarkempi, 10.10.2025 lääkettä en siis käyttäisi.
Kokeile. Teho menee, huomaat kyllä jos ei tehoa. Mulla toimii avaamattomat vuoden 2023 astmalääkkeet vielä hyvin.