Yle: Nyt puolustautuvat Temuttajat: Nukkejen varaosia ei saa muualta!
Temutus, temuttaminen, tempautuminen, hups eikun se vika liittyikin Jeesukseen. Kumminkin rakkaalla lapsella on monta nimeä. Temu puhuttaa suomalaisia päivästä toiseen nykyään, kun tilausmäärät kiinalaisesta netin halpakaupasta vaan kasvavat huimaa tahtia.
Nyt puolustautuvat temuttajat, jotka kertovat Ylelle, ettei heidän olisi mahdollista hankkia harrastusvälineitä lainkaan, jos Temua ei olisi. Suomesta ei saa esimekiksi nukkejen käsiä ja muita osia. Osalla taloudellinen tilanne ei mahdollista ostosten tekemistä Suomessa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useamman vuoden etsin kelvollisia suuntavaloja polkupyörään. Joitain rimpuloita olisi ollut tarjolla vaan "sitten tuli Fid...Temu". Ladattavat, vapaasti sijoitettavat ja yksittäin paritettavat yhdelle kytkimelle rc-valot. Yksi pari etukoriin, toinen tarakkaan, kolmannet peräkärryyn ja yhdet, huvin vuoksi, ei minnekään.
autoilijana pidän polkupyörien suuntavaloja järkyttävän harvinaisina enkä ymmärrä miksi turvallisuutta suosivaa ala-peukutetaan
Miten et ymmärrä, miksi tuota kommenttia on alapeukutettu? Vinkki, ei valojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa haluaa harrastaa mitään, joka poikkeaa edes hiukan "normaalista" harrastamisesta erityisesti käsitöiden ja taiteen kentällä, niin se tulee joko älyttömän kalliiksi tai sitten on pakko turvautua Temuun ym Kiinan nettimarketteihin. Vaihtoehtoisesti ei sitten harrasta yhtään mitään, sekin tietenkin mahdollista.
Juuri näin. Esimerkiksi työkalujen saatavuus on nykyisin kiven alla suomalaisissa rautakaupoissa. Tämä on ollut tilanne jo vuosia ennen Temua. Toissa päivänä kävin kolmessa rautakaupassa etsimässä puhdistushöylää, joka on ihan puusepän perustyökaluja ja pitäisi löytyä joka rautakaupasta. Kahdessa oli kyllästyneen paatunut vastaus että tossa on meidän höylät. Kolmannessa oli sentään vielä inhimillisyyttä mukana, kun nuori tyttö uskalsi olla aidosti tietämätön ja totesi että mikäs se on?
Temusta löytyy.
Tuota timanttimaalausta ihmettelin. Niitä löytyy alesta vaikka mistä kaupoista ja suomalaisista nettikaupoista. Torissa tosi moni myy avaamattomia. Max kymppi pitää maksaa että saa jo tosi ison teoksen jonka parissa menee viikkoja. Tolla temulla ei tuossa tapauksessa säästä kovinkaan paljon. Mutta toki jos on äärimmäisen pienituloinen niin jokainen euro merkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Noita timanttimaalauksia löytää välillä esim. Tokmannilta 3-4 eurolla ja Suomalaisen Kirjakaupankin alesta alle kympillä, niihinkö ei ole varaa? Pitää saada mahdollisimman paljon mahdollisimman isoja maalauksia ja tottakai mahdollisimman halvalla, ei se nyt niin haittaa jos värit ei täsmää? Itsekin harrastan timanttimaalauksia mutta Temusta en niitä tilaile, Suomesta ostan jonkun laadukkaamman ehkä 2 tai 3 vuoden välein, onhan ne hintavia mutta ei niitä tarvitsekaan hamstrata joka viikko uusia.
En ole vielä tehnyt yhtään noita timanttimaalauksia, mutta olen harkinnut jo jonkin aikaa. Ne mitä olen suomalaisissa kaupoissa nähnyt eivät ole kovin hyvännäköisiä. Esim. AliExpressistä löytää paljon kauniimpia, Temusta en ole tainnut tsekata.
Kyse ei siis ole pelkästään hinnasta. Ostaako kallis ja ruma vaiko edullinen ja kaunis, siinäpä pulma... :)
Laadusta en osaa sanoa, koska en ole yhtään vielä ostanut.
Kunhan 3D tulostimet yleistyvät vielä tästäkin, vituiksi menneistä tulosteista tulee varmaan melkoinen muoviroskaongelma. Siinä varmaan temutuskin jää toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa krääsää tuo on vaikka liittyisi harrastukseen. En ole koskaan tajunnut näitä harrastajia, jotka tuottavat hirveän määrän tarpeettomia esineitä.
Niin no, mikä on tarpeellista?
Sellainen mitä oikeasti tarvitaan. Loputon villasukkien neulominenkaan ei ole tarpeellista, jos sukkia olen järjetön määrä. Muovikrääsä ei ole koskaan tarpeellista.
Harva ihminen haluaa tyytyä tarpeelliseen. Yleensä ihminen haluaa sitä mistä innostuu, tuntee pystyvyyttä ja mielihyvää. Ja harvemmin nämä asiat ovat tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useamman vuoden etsin kelvollisia suuntavaloja polkupyörään. Joitain rimpuloita olisi ollut tarjolla vaan "sitten tuli Fid...Temu". Ladattavat, vapaasti sijoitettavat ja yksittäin paritettavat yhdelle kytkimelle rc-valot. Yksi pari etukoriin, toinen tarakkaan, kolmannet peräkärryyn ja yhdet, huvin vuoksi, ei minnekään.
autoilijana pidän polkupyörien suuntavaloja järkyttävän harvinaisina enkä ymmärrä miksi turvallisuutta suosivaa ala-peukutetaan
Miten et ymmärrä, miksi tuota kommenttia on alapeukutettu? Vinkki, ei valojen takia.
alkuperäisen kommentin ymmärsin niin ettei polkupyörien suuntavaloja ole ollut tarjolla ennen Temu-myyjän valikoimaa eikä ole nähtävästi vieläkään kun katsoin kotimaiset myymälät kuten Valostore ja Bikester niin kuvauksen mukaisia vapaasti sijoitettavia vilkkuja en löytänyt
Vierailija kirjoitti:
Tuota timanttimaalausta ihmettelin. Niitä löytyy alesta vaikka mistä kaupoista ja suomalaisista nettikaupoista. Torissa tosi moni myy avaamattomia. Max kymppi pitää maksaa että saa jo tosi ison teoksen jonka parissa menee viikkoja. Tolla temulla ei tuossa tapauksessa säästä kovinkaan paljon. Mutta toki jos on äärimmäisen pienituloinen niin jokainen euro merkkaa.
Ne kaupoissa olevat timanttimaalaukset ovat ihan samaa Temu-krääsää. Kuvitteleeko joku muka että vieläkin testataan kaikki myyntiin tulevat tuotteet? Vinkki: ei kyllä testata!
Täysin sama tavara löytyy suoraan Kiinasta 1/5 hintaan. Kummastakohan ostaisi kun tuo oikeiston asennekin on nykyään tuollainen. Kyllä se vaan kääntyy Kiinaan joten pyöritelkää te oikeistolaiset vain niitä putiikkeja keskenänne. Sitähän te haluatte. Minun rahani kelpaa kyllä muuallekin.
Vierailija kirjoitti:
Youtubesta löytyy pilvin pimein vertailuja joissa jonkin tietyn alan/harrastuksen kanava ostaa Temusta sokkona puoli tusinaa ko. alan tuotteita ja vertaa niitä merkkituotteisiin.
Ellei ehdoin tahdoin yritetä etsiä epäilyttävintä ja luonnottoman halpaa tuotetta joka on ilmiselvästi puhdas huijaus (mallia 200€ "Samsung Galaxy S25"), tuloksena on ollut parhaimmillaan hämmästyttävän toimivia tuotteita jotka ajavat täysin asiansa.
Ihan samaa kiinalaista halpatuotantoa saat vaikka tokmanneista, puuiloista tai piilteemoista mutta taatusti kovempaan hintaan ilman että laatu tai maahantuojan vastuu näkyisi yhtään missään.
Temuttaja perustelee aina itselleen, että samaa tavaraa se on. Ja hullu ja ahne kauppias Suomessa vetää välistä, mutta tosi älykäs temuttajapa tilaakin itse suoraan kiinasta ja laittaa toriin myyntiin ja ottaa voitot verottomana omaan taskuunsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa haluaa harrastaa mitään, joka poikkeaa edes hiukan "normaalista" harrastamisesta erityisesti käsitöiden ja taiteen kentällä, niin se tulee joko älyttömän kalliiksi tai sitten on pakko turvautua Temuun ym Kiinan nettimarketteihin. Vaihtoehtoisesti ei sitten harrasta yhtään mitään, sekin tietenkin mahdollista.
Juuri näin. Esimerkiksi työkalujen saatavuus on nykyisin kiven alla suomalaisissa rautakaupoissa. Tämä on ollut tilanne jo vuosia ennen Temua. Toissa päivänä kävin kolmessa rautakaupassa etsimässä puhdistushöylää, joka on ihan puusepän perustyökaluja ja pitäisi löytyä joka rautakaupasta. Kahdessa oli kyllästyneen paatunut vastaus että tossa on meidän höylät. Kolmannessa oli sentään vielä inhimillisyyttä mukana, kun nuori tyttö uskalsi olla aidosti tietämätön ja totesi että mikäs se on?
Temusta löytyy.
No ei ole.- Paskaa puhut
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei kysy sitä olennaisinta kysymystä tässä? Eli mitä sillä nukella on oikein tehty, että se on mennyt kuntoon, jossa tarvitaan varaosia? Mulla oli lapsena monta nukkea, mutta kyllä ne ehjinä pysyi.
Kyse on rakentamisesta nukkeaihion ja varaosien avulla mieleinen nukke. Kyse ei siis ole nuken korjaamisesta rikkoutumisen jälkeen. Parempi onkin puhua tarvikeosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temusta löytyy.
Suomen yleisin harrastushan onkin viinanjuonti ja näitä harrastuspaikkoja löytyy Suomesta vaikka kymmenen Suomen kansan tarpeiksi asti.
Ennen myyjätkin oli ihan asiantuntijoita jotka tiesivät alansa työkalut ja muut tarvikkeet, nyt hyvä jos edes kassakonetta osaavat käyttää ja tarkkana saa olla käteisen rahankin kanssa että saa varmasti vaihtorahat oikein.
Temun tuotteissa on tähän mennessä ollut laatu- ja turvallisuuspuutteita. En uskaltaisi työkaluja tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei kysy sitä olennaisinta kysymystä tässä? Eli mitä sillä nukella on oikein tehty, että se on mennyt kuntoon, jossa tarvitaan varaosia? Mulla oli lapsena monta nukkea, mutta kyllä ne ehjinä pysyi.
Kyse on rakentamisesta nukkeaihion ja varaosien avulla mieleinen nukke. Kyse ei siis ole nuken korjaamisesta rikkoutumisen jälkeen. Parempi onkin puhua tarvikeosista.
Itse ajattelen tuota pikemminkin muokkaamisena, personointina, ostamalla toinen nukke ikäänkuin lähdemateriaaliksi muokkauksille. Tarvikeosa taas tuo mieleen jonkun muun kuin alkuperäisen valmistajan (OEM) käyttämiä osia.
Harrastan itse metallisten pienoismalliautojen keräilyä, pieniä muokkauksia niihin tehnyt mutta pelkästään maalaamalla lisädetaljeja niihin. Vain yhden auton metallista koria olen muokannut ihan rautasahan ja viilojen kanssa. Yhden malliauton koria piti oikaista kun oli tehtaan jäljiltä pitkittäin ristisuunnassa vinoon jätetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt Temun sivuilla tuotteita, täsmälleen samoja kuin Tokmannilla, mutta monin kerroin halvemmalla. Tokmanni myy näitä Made in China-tuotteita isolla voitolla ja sitten syyllistetään suomalaisia vähävaraisia, jotka tietysti valitsevat saman tuotteen halvemmalla. Miksi Tokmannia ei syyllistetä? Eikä tuo putiikki ole varmaankaan ainoa, mikä myy kiinatuotteita. On silkkaa v*ttuilua köyhille nuo Temu-rajoitusten suunnitelmat.
Mistä kuvan perusteella tiedät, että ne on tismalleen samoja, kun Kiinan halpakaupat on myös jääneet kiinni tuotekuvien varastamisesta ja kopioinnista?
Totta kyllä tuo, että myös kivijalkakaupat Suomessa on täynnä Kiinassa valmistettua tavaraa. Jos haluaa ostaa jossain muualla, etenkin EU:ssa valmistettua, niin on siinä urakka löytää niitä tuotteita, vaikka budjetti ei rajoittaisikaan.
En ole se, jolle vastasit, mutta olen tilannut Temusta tuotteita, jotka ovat ihan livenä täysin samanlaisia kuin kivijalkakaupoissa. Verrannut ihan koskettelemalla, ja jopa haistamalla. Esim. jalkaraspi (Normalista) ja kuorintahanskat (Kärkkäinen).
Kiva, jos ovat nuoria ihmisiä. On meinaan perikunnalla kiva tyhjentää noita krääsäkämppiä täynnä arvotonta, rumaa, kierrätyskelvotonta muovia ja serriä jätesäkkeihin.
Tai pahempi se tilanne taitaa olla sitten, kun vuosikymmeniä tilaa ja paskartelee ja hilloaa muovinpaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa krääsää tuo on vaikka liittyisi harrastukseen. En ole koskaan tajunnut näitä harrastajia, jotka tuottavat hirveän määrän tarpeettomia esineitä.
Niin no, mikä on tarpeellista?
Sellainen mitä oikeasti tarvitaan. Loputon villasukkien neulominenkaan ei ole tarpeellista, jos sukkia olen järjetön määrä. Muovikrääsä ei ole koskaan tarpeellista.
Harva ihminen haluaa tyytyä tarpeelliseen. Yleensä ihminen haluaa sitä mistä innostuu, tuntee pystyvyyttä ja mielihyvää. Ja harvemmin nämä asiat ovat tarpeellisia.
Eli puhtaasti itsekkyydestä on kyse. "Minä haluan ostaa muovikrääsää, koska minä saan siitä mielihyvää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubesta löytyy pilvin pimein vertailuja joissa jonkin tietyn alan/harrastuksen kanava ostaa Temusta sokkona puoli tusinaa ko. alan tuotteita ja vertaa niitä merkkituotteisiin.
Ellei ehdoin tahdoin yritetä etsiä epäilyttävintä ja luonnottoman halpaa tuotetta joka on ilmiselvästi puhdas huijaus (mallia 200€ "Samsung Galaxy S25"), tuloksena on ollut parhaimmillaan hämmästyttävän toimivia tuotteita jotka ajavat täysin asiansa.
Ihan samaa kiinalaista halpatuotantoa saat vaikka tokmanneista, puuiloista tai piilteemoista mutta taatusti kovempaan hintaan ilman että laatu tai maahantuojan vastuu näkyisi yhtään missään.
Temuttaja perustelee aina itselleen, että samaa tavaraa se on. Ja hullu ja ahne kauppias Suomessa vetää välistä, mutta tosi älykäs temuttajapa tilaakin itse suoraan kiinasta ja laittaa toriin myyntiin ja ottaa voitot verottomana omaan
Itse olen vähentänyt huomattavasti kirppisshoppailua siksi, ettei enää voi luottaa onko joku tekonahkainen laukku joku Temu ftalaattipommi. En jaksa veivata jokaisen tarjolla olevaa käänteisen kuvahaun kautta.