Yle: Nyt puolustautuvat Temuttajat: Nukkejen varaosia ei saa muualta!
Temutus, temuttaminen, tempautuminen, hups eikun se vika liittyikin Jeesukseen. Kumminkin rakkaalla lapsella on monta nimeä. Temu puhuttaa suomalaisia päivästä toiseen nykyään, kun tilausmäärät kiinalaisesta netin halpakaupasta vaan kasvavat huimaa tahtia.
Nyt puolustautuvat temuttajat, jotka kertovat Ylelle, ettei heidän olisi mahdollista hankkia harrastusvälineitä lainkaan, jos Temua ei olisi. Suomesta ei saa esimekiksi nukkejen käsiä ja muita osia. Osalla taloudellinen tilanne ei mahdollista ostosten tekemistä Suomessa.
Kommentit (210)
Minä olen haaveillut uusista kynistä. Katselin Temusta. Ei olleet hinnoissaan, mutta jätin kuitenkin vielä "hautumaan". Katsoin eurooppalaisesta nettikaupasta. Hinnat sielläkin vielä siedettävät, mutta ei tietenkään ollut saatavilla juuri sellaisia tuotteita, jotka olisin halunnut. Suomalaisia kauppoja en viitsi alkaa edes selata, koska valikoima on suppea ja hinnat moninkertaiset kahteen edellämainittuun verrattuna.
Että taitaa käydä niin, että temuttamiseksi menee - kysynnän ja tarjonnan laki, katsokaas.
"Ei luoja teitä propagandan uhreja! No sen kun ostatte ihan niin kallista tavaraa kun haluatte! Ei ole multa pois. Mulla on kyllä rahoilleni parempaakin käyttöä kuin maksella kauppiaiden korkeita myyntivoittoja. Ostan mieluummin sen minkä tarvitsen sieltä mistä saan halvimmalla, ja säästän rahani muuhun. Mutta jokainen tavallan!"
Temun ongelmat, eli mm. turvallisuusriskit ja tekijänoikeusrikkomukset ovar fakta, ei propagandaa. Ostamalla Temusta tuet äärettömän epäeettistä ja terveydelle vaarallista toimintaa. Mutta jokainen tavallaan.
En ollut aiemmin kuullut "timanttimaalauksesta" mutta googlasin.
Siis tuotetaan valtavia määriä pieniä muovin palasia vain sen takia ettei jotkut osaa maalata eikä piirtää itse? Älytöntä. Maailma hukkuu muoviin muutenkin.
Nuo valmiit pohjat on rumia ja mihin ihmeeseen tarvitsee muovihelmistä tehtyjä rumia tauluja.
Mistähän nää mäntit on ennen temua varaosansa hankkineet? Tuliko mieleen vasta nyt keksiä tämmöinen harrastus ja tietenkin jostain tik tokista
Vierailija kirjoitti:
"Ei luoja teitä propagandan uhreja! No sen kun ostatte ihan niin kallista tavaraa kun haluatte! Ei ole multa pois. Mulla on kyllä rahoilleni parempaakin käyttöä kuin maksella kauppiaiden korkeita myyntivoittoja. Ostan mieluummin sen minkä tarvitsen sieltä mistä saan halvimmalla, ja säästän rahani muuhun. Mutta jokainen tavallan!"
Temun ongelmat, eli mm. turvallisuusriskit ja tekijänoikeusrikkomukset ovar fakta, ei propagandaa. Ostamalla Temusta tuet äärettömän epäeettistä ja terveydelle vaarallista toimintaa. Mutta jokainen tavallaan.
Unohdit vielä mainita sen, että toivottvasti temuttaja ei nosta euroakaan yhteiskunnan tukia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suinkaan ainoa. Tilaisin juuri läppäriini hajonneen suojamuovin tilalle uuden. Suomesta ei edes saa tuota tuotetta.
Yksikään läppäri ei tarvitse mitään suojamuoveja!
Jostain syystä keski-iän ohittaneet miehet tarvitsevat suojamuoveja "läppäreihinsä" ja panssarilaseja kännyköihin. Voi vain arvailla miksi
Syystä, että kukaan muu ei niitä käytä ei yksikään suomalainen kauppakaan niitä varastoihin tilaa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen haaveillut uusista kynistä. Katselin Temusta. Ei olleet hinnoissaan, mutta jätin kuitenkin vielä "hautumaan". Katsoin eurooppalaisesta nettikaupasta. Hinnat sielläkin vielä siedettävät, mutta ei tietenkään ollut saatavilla juuri sellaisia tuotteita, jotka olisin halunnut. Suomalaisia kauppoja en viitsi alkaa edes selata, koska valikoima on suppea ja hinnat moninkertaiset kahteen edellämainittuun verrattuna.
Että taitaa käydä niin, että temuttamiseksi menee - kysynnän ja tarjonnan laki, katsokaas.
On kyllä erikoisia kyniä oltava, jos ei kaupasta sellaisia löydy
Onko kyseessä peräti hitsauspuikko
On siis ok ostaa tokmannilta halpaa (=kallista) roskaa joka hajoaa heti, mutta ei ole ok ostaa Temusta kestävämpää "roskaa"? Esim tokmannin t-paidat hajoaa saumoista, kiertyy saumoista ja kaula-aukko venähtää jo parin pesun jälkeen, mutta temun paidat on kestänyt jo useita pesuja täysin hyväkuntoisina. Käytän töissä näitä halpis t-paitoja, koska menevät pilalle kuitenkin mutta olishan se kiva että edes pysyisivät kasassa pidempäämän kuin pari pesua. Olen ommellut saumoja uudelleen todella, todella monista Tokmannin vaatteista. Niistä "paremmistakin".
Ja sitten Tokmannin kodinlaitteet ja elektroniikka. Niitä joutuu todella usein palauttamaan kun eivät toimi. Vaikka lopulta itselleen saakin sen toimivan laitteen on ne toimimattomat pelkkää jätettä.
Mitään sähkölaitteita en osta Temusta, mutta suurella epäluulolla tokmannistakin niitä ostan (jos on "pakko" ostaa).
Ja sit nämä timanttimaalaukset. Ite teen niitä. Suomesta saatavat on rumia ja kalliita. Mistään Torista en jaksa alkaa niitä ostamaan, niin tilaan Temusta kun valikoimaa riittää.
Samoin teen ristipistotöitä. Tai siis aloitin sen uudelleen kun Temusta niitä saa. Suomesta niiden löytäminen on ollut aika mahdotonta pitkään ja hinnat monin kertaiset ja aiheet tylsiä.
Ja miksikö mun täytyy tehdä niitä? Ihan siksi että se on rentouttavaa rankan työpäivän jälkeen. Ihminen kun haluaa tehdä jotain rentouttavaa ja mukavaakin välillä.
Vierailija kirjoitti:
On siis ok ostaa tokmannilta halpaa (=kallista) roskaa joka hajoaa heti, mutta ei ole ok ostaa Temusta kestävämpää "roskaa"? Esim tokmannin t-paidat hajoaa saumoista, kiertyy saumoista ja kaula-aukko venähtää jo parin pesun jälkeen, mutta temun paidat on kestänyt jo useita pesuja täysin hyväkuntoisina. Käytän töissä näitä halpis t-paitoja, koska menevät pilalle kuitenkin mutta olishan se kiva että edes pysyisivät kasassa pidempäämän kuin pari pesua. Olen ommellut saumoja uudelleen todella, todella monista Tokmannin vaatteista. Niistä "paremmistakin".
Ja sitten Tokmannin kodinlaitteet ja elektroniikka. Niitä joutuu todella usein palauttamaan kun eivät toimi. Vaikka lopulta itselleen saakin sen toimivan laitteen on ne toimimattomat pelkkää jätettä.
Mitään sähkölaitteita en osta Temusta, mutta suurella epäluulolla tokmannistakin niitä ostan (jos on "pakko" ostaa).
Ja sit nämä timanttimaalaukset. Ite teen niitä.
No en mä ymmärrä niitäkään, jotka ostavat Tokmannista roskaa. Muitakin vaihtoehtoja on. Pitäisi varmaan laittaa joku kuluttajakoulutus peruskouluihin, kuinka osaat olla ostamatta roskaa mistään, ainakaan kahdesti.
Yksikään läppäri ei tarvitse mitään suojamuoveja!