Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamun aivojumppa "Osaatko kertotaulun oikeasti?"

Vierailija
13.10.2025 |

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011545580.html

Osaatko kertotaulun oikeasti? Jos saat tässä armottomassa visassa kaikki 12 oikein, matikkapääsi on terässä

Laittakaa paremmaksi!

Tuloksesi: 9 / 12 Kyllä muuten leikkaa! Wau, pääsi on todella terässä! Nämä taisivat olla sinulle melkoista lastenleikkiä?

Kertotaulun opettelusta aikaa noin 50 vuotta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aina jäänyt numerot paremmin päähän kuin sanat. Kielten opiskelu oli tuskaa, mutta kertotaulun 10 saakka osasin jo ennen kuin menin kouluun. Älyttömänä esimerkkinä muistan piin arvon 3,1415926535, vaikken tarvitse noin tarkkaa arvoa mihinkään, enkä koko piitä juuri muutenkaan käytännönelämässäni.

Mulla oli pulma. Purkki, johon tarvitsi suojaksi pussin, oikean kokoisen pussin laskemiseen tarvitsi piin arvoa.

Piin arvo parilla desimaalilla kuuluu ihan yleissivistykseen.

Tämä edellinen kommentti oli vastaus siihen, ettei piin arvoa juurikaan tarvitse normaalielämässä. Minä olen tarvinnut ainakin tuon yhden kerran.

Vierailija
22/27 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeat vastaukset tulivat minulta heti. Osaan kertotaulut vaikka puoliunessa. Muistan, että kertotaulujen oppiminen oli minulle helppoa 1960-luvulla pienenä koululaisena. Mutta oli yksi vaikea muistaa ja sitä jouduin opettelemaan aika paljon. Nimittäin 78. En meinannut millään oppia sitä. Sitten keksin muistisäännön: 77=49 ja siihen yksi 7 lisää=56. Koska olin myös nopea päässälaskija niin tuohon ei mennyt kauan.

siis 78, eikä 78

78 eikä 78, parasta palstailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin otsikkoa. Osaatko oikeasti. Tietenkin osaan. 

Vierailija
24/27 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeat vastaukset tulivat minulta heti. Osaan kertotaulut vaikka puoliunessa. Muistan, että kertotaulujen oppiminen oli minulle helppoa 1960-luvulla pienenä koululaisena. Mutta oli yksi vaikea muistaa ja sitä jouduin opettelemaan aika paljon. Nimittäin 78. En meinannut millään oppia sitä. Sitten keksin muistisäännön: 77=49 ja siihen yksi 7 lisää=56. Koska olin myös nopea päässälaskija niin tuohon ei mennyt kauan.

Sama täällä. Kertotaulut opittiin tuohon aikaan niin että tosiaan muistaa vaikka unissaan. Ilmeisesti niin ei enää ole.

Jos kertotaulut ei ole muistissa niin miten sitä pystyy laskemaan useampinumeroisia laskutoimituksia? Laskimella tietysti mutta onhan se nyt aika kökköä jos ei muuten osaa.

Päässä. Minä näen laskutoimituksen osat päässäni kuin paperilla ja lasken sen osat siinä erikseen. Muistia ja keskittymistä se kyllä vaatii.

Nro 8

Vierailija
25/27 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aina jäänyt numerot paremmin päähän kuin sanat. Kielten opiskelu oli tuskaa, mutta kertotaulun 10 saakka osasin jo ennen kuin menin kouluun. Älyttömänä esimerkkinä muistan piin arvon 3,1415926535, vaikken tarvitse noin tarkkaa arvoa mihinkään, enkä koko piitä juuri muutenkaan käytännönelämässäni.

Mulla oli pulma. Purkki, johon tarvitsi suojaksi pussin, oikean kokoisen pussin laskemiseen tarvitsi piin arvoa.

Piin arvo parilla desimaalilla kuuluu ihan yleissivistykseen.

Jep. Kolmen merkitsevän numeron tarkkuus riittää kyllä arkielämässä mihin vain.

Vierailija
26/27 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa laskea noita kun olen aikanaan opetellut ne ulkoa.

Vierailija
27/27 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

11/12 näppäilin vahingossa 7X8  väärin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi