Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla outo tarve käydä hautausmailla liikaa? Voiko siinä olla jotain vialla?

Vierailija
13.10.2025 |

Tää on vähän kiusallista myöntää, mutta ehkä täällä uskaltaa. En oikein voi puhua tästä läheisille, koska pelkään että mua pidetään outona tai jopa sairaana.

Käyn hautausmailla usein. Siis oikeasti usein välillä monta kertaa viikossa. En aina käy kenenkään tutun haudalla, vaan saatan vain kiertää käytäviä, lukea nimiä kivistä, sytyttää kynttilän tuntemattomille tai istua penkillä ja miettiä elämää ja kuolemaa. Siellä tulee outo olo samaan aikaan rauha ja suru, mutta jotenkin se rauhoittaa enemmän kuin mikään muu paikka.

En ole masentunut enkä mikään gootti tai synkistelijä. En jaksa kuunnella mitään hörhöilyä hengistä tai yliluonnollisesta. En tiedä mikä mua vetää sinne, mutta en voi mitään sille. Välillä mietin, onko tämä jotenkin väärin kuulunko mä hautausmaalle näin usein? Mitä jos joku ajattelee että olen häiriintynyt tai että käyn kuolleiden luona liikaa.

Onko täällä ketään, joka tunnistaa tämän? Että hautausmaat eivät ole vain surun paikkoja, vaan niissä on jotain selittämättömän lohdullista? Vai olenko oikeasti ainoa, joka viihtyy siellä liiankin hyvin?

Rehellisiä vastauksia kiitos. Saa sanoa jos teistä tää kuulostaa oudolta.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ollenkaan outo. Minä myös tykkään kävellä hautausmaalla, piipahtaa tuttujen haudoilla ( asun pikkukylässä niin että monta tuttua siellä jo on ) ja kesäisin ihastella kauniita istutuksia. Siellä tuntee rauhan jota ei muualla koe. Tykkään lueskella nimiä vanhoista hautakivistä. Siellä saa perspektiiviä elämään: ihmiset on eläneet omine iloineen ja suruineen, kuka pidempään, kuka vähemmän aikaa. Niinkuin minä nyt. Ja joskus olen siellä itsekin. Miksi välittää mitä muut ajattelee hautausmaakäynneistä, jos itse tykkää käydä?

Vierailija
42/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt niin ihmeellistä ole. Nautit ehkä vain hatausmaan tunelmasta ja rauhasta.

Kaverillani, nelikymppisellä menestyvällä miehellä, on tapana kävellä öisin hautausmaalla mietiskelemässä, eikä tyyppi todellakaan ole mikään hörhö, gootti tai saatananpalvoja. Kyseiselle hautausmaalle ei ole edes haudattu ketään hänen läheistään.

Ainakin Hietaniemen hautasmaan portit suljetaan iltaisin klo 22.

Ja Hietsu on Suomen ainoa hautausmaa? 

Se on Suomen kulttuurihistoriallisesti merkittävin hautausmaa ja sijaitsee keskellä Helsinkiä, joten siellä ei voi luuhata öisin. Tosin pyhäinpäivän aikaan ja jouluna portit ovat auku 24/7.

Miten tämä nyt liittyy enää mihinkään? Edellinen sanoi että joku kävelee jollain hautausmaalla yöllä ja siihen vastattiin että Hietsu menee illalla säppiin. Meikäläisen lähimmällä hautausmaalla ei edes ole mitään aitaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään outua tai pahaa. Ihan OK on.

Vierailija
44/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"lukea nimiä kivistä, sytyttää kynttilän tuntemattomille"

Tämä vaatii jo suunnitelmallisuutta. Onko sinulla isokin varasto hautakynttilöitä kotona, vai ostatko silloin tällöin kaupasta? Millä perusteella valitset mille haudalle sytytät kynttilän?

Mitä helvettiä se sinulle kuuluu?

Vaikuttaa se hieman siihen miten tavanomaista käytös on. Monet kävelevät hautausmailla niiden omanlaisensa tunnelman takia, mutta harvalla kuitenkaan on mukanaan kynttilöitä mitä sytyttelee tuntemattomien haudoille.

Vierailija
45/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla kävely antaa perspektiiviä tähän elämään. Elämä on hauras, ja lopulta me kaikki, niin maailman mahtavimmat henkilöt kuin huomaamattomimmat ihmiset, päädymme maan tomuksi.

Tämä hetki meillä on,  huomisesta emme tiedä.

Vierailija
46/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt minusta kovin oudolta kuulosta. Mekin käymme aika usein kukat kastelemassa ja joskus ihan vain muuten vaan kynttilät laittamassa isovanhemmille, noin pari kertaa kuussa. Kesäisin melkein viikottain, jos ei sada kukille vettä.

Vierailija
47/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä löytää parempaa rauhoittumispaikkaa kuin hautausmaalta täältä kaupungista. Hoidettuja puistoalueita, paljon erilaisia kukkia ja eläimiä. Historian havina on läsnä ja aina näkee jotain uutta ja mieli rauhoittuu.

Vierailija
48/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hautausmaa on ainut puisto, missä ihania ikivanhoja puita ja kauniita kukkia. Lisäksi rauhallista, pidän linnuistakin. Nuorten haudat on kauniisti valkoisin kivin ja enkelipatsain koristeltu, vanhoilla haudoilla perennoja, eräällä haudalla ihailen keväistä keltaista kukkapetiä joka valtaa koko pienen hautakummun paksuna peittona.

Mietin että tällaisen kukkapedin haluan itsekin, en halua synkkää mustaa kiveä enkä kultakirjaimia. Ennenvanhaan laitettiin haudan päälle kivi siksi ettei se kuollut nousisi sieltä enää ja nimi että hän ymmärtäisi olevansa kuollut eikä enää palaisi kotiväen kanssa kotiin. En halua moista synkkyyttä, haluan olla vapaa.

Kesällä pitkän helteen aikana käveleskelin siellä käytäviä, kuunnellen puhelimesta filosofista luentoa. Lueskelin muualle haudattujen nimikylttejä ja näin siihen jätetyn auringonkukan kaupan ahtaassa ja pahoin kuivuneessa muoviruukussa. Kukka nuokutti päätään ja säälin sitä niin että hain vettä sille erikseen, en edes ajatellut asiaa vaan toimin automaattisesti. Myöhemmin kävelin siitä taas ja kukka oli selvinnyt hellejakson yli, tuli niin hyvä mieli.

Joskus tekisi mieli kastella muidenkin kuivuneita kukkia, mutta se tuntuisi vähän tungettelulta. Ainahan valittamisen aihetta sitten voi olla liikakastelustakin.

Meidän eräällä vanhalla haudalla oli usein mysteerikynttilä, mietittiin aina kuka sen toi. Nyt sitä ei enää ole näkynyt. Ehkä se oli salatun lapsen jälkipolvia, niinä aikoina ei niin laskettu kuka oli kenenkin tekosia.

Vierailija
49/49 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"lukea nimiä kivistä, sytyttää kynttilän tuntemattomille"

Tämä vaatii jo suunnitelmallisuutta. Onko sinulla isokin varasto hautakynttilöitä kotona, vai ostatko silloin tällöin kaupasta? Millä perusteella valitset mille haudalle sytytät kynttilän?

En ole a.p., mutta ymmärrän hänen ajatuksensa. Se, että kynttilä palaa haudalla, on merkki siitä, että edes joku on ajatellut tätä unohdettua tuntematonta ihmistä.

Onko tässä kuitenkin mukana pieni alitajuinen ajatus siitä, että muistaakohan kukaan minua enää sitten, kun kun olen kuollut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme