Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyttää tämä omakotitaloelämä.

Vierailija
13.10.2025 |

En tiedä, jaksanko enää kauan. En jaksa jatkuvaa polttopuiden raahausta ja lämmitysrumbaa, piha on ihan räjähtänyt, kun en vaan jaksa pihatöitä. Selkä on kipeä ollut jo jonkun aikaa ja kipeytyy lisää kun raahaan puita ja hoidan pihaa.

Pian alkaa lumityöt, putkien jäätymiset ym. Sähkön hinta huolestuttaa. Täällä on kauhea sotkukin, pitäisi siivota. Mutta ensin pitäisi hakea niitä puita ja lämmittää, kun täällä on niin kylmä, etten pysty nousemaan peiton alta.

Tätä taloa ei varmasti koskaan halua ostaa kukaan jos tämän myyntiin laittaa. Eli täällä olen sitten vaan vankina. Toivon, että tämä on nyt vaan ohimenevä vaihe. Viimeistään keväällä sitä varmasti taas nauttii kaikesta ha on onnellinen maalauselämästä. Kunhan nyt vaan jaksaisi tämän syksyn ja talven.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuohon ilmalämpöpumppuun on kommentoitava, että ainakaan uudesta Mitsubishi Electricistä ei kuulu juuri mitään ääntä, ellei mene aivan alle kuuntelemaan. Ja siinä on vielä äänetön-asetuskin, josta ei kuulu yhtään mitään. Ja kyllä kuuloni on kunnossa 😄 Ainakin paremmat mallit ovat siis kehittyneet siitä mitä joskus olivat."

Sellaisen kanssa minäkin pärjäisin. Ehkä. En niin hirveästi tykännyt siitä vedontunteestakaan, jonka pumppu aiheutti, mutta sekin saattoi olla enemmän kämpän rakenteista kiinni. 

Vierailija
62/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuohon ilmalämpöpumppuun on kommentoitava, että ainakaan uudesta Mitsubishi Electricistä ei kuulu juuri mitään ääntä, ellei mene aivan alle kuuntelemaan. Ja siinä on vielä äänetön-asetuskin, josta ei kuulu yhtään mitään. Ja kyllä kuuloni on kunnossa 😄 Ainakin paremmat mallit ovat siis kehittyneet siitä mitä joskus olivat."

Sellaisen kanssa minäkin pärjäisin. Ehkä. En niin hirveästi tykännyt siitä vedontunteestakaan, jonka pumppu aiheutti, mutta sekin saattoi olla enemmän kämpän rakenteista kiinni. 

Ei meillä oo ainakaan mitään vetoa, mökillä ilmalämpöpumppu, tönö on vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuli kokeiltua omakotiasumista ja myytyä talo pois. Ei ole mun juttu, ihan hirveää. Nyt onnellisena kerrostalossa, eikä yhtään mitään stressiä asumisesta. Kaikki on tasaisen rauhallista ja seesteistä, kaikki toimii, lämpötila on aina miellyttävä, ei yllättäviä kuluja, ei stressiä mistään. Eikä ole sirkkelöiviä, mopolla päristeleviä tai pihallaan mölyäviä naapureitakaan.

Kyllä on ok jos talo on kunnossa ja ob rahaa. Rahattomana on varmasti järkyttävää. Siksi ostaisin vaan mökin.

Vierailija
64/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole eristänyt niitä putkia, jos ne joka talvi jäätyy. Putkien jäätyminen EI ole normaalia! Asun pohjois Suomessa ja olen asunut useammassa rintamamiestalossa, jotka on olleet puruseinäisiä vielä. Ei ole putket jäätynyt eikä kavereiden taloissakaan. Se putkien eristäminen ei edes ole kovin kallista, tai laitat sulanapitokaapelin sinne.

Jos lämmität puulla, mistä se iso sähkölasku tulee? 

Kuulostaa omakotitalohullun provolta koko aloitus. 

Vierailija
65/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut remontoinnista? Puulämmityksen voi vaihtaa vaikkapa vesi-ilmalämpöpumppuun. Toimii kovillakin pakkasilla.

No kun ei ole varaa tehdä yhtään mitään täällä. Ihan umpikuja on koko tilanne.

Sitten täytyy mennä vain töihin.

Mitäs työtä sinulla on tarjota?

Mäkin voin tulla! Minne? Voiko ottaa pari kaveriakin mukaan? 

Kuka tuollaiselle idiootille töitä tarjoaa? Kertoo nuo kommentit niin paljon pään sisällöstä ettei ole ihme ettei töitä löydy  

Fiksumpi etsii ne työpaikat ihan itse, ja hakeutuu alalle, jolla töitä on. 

Vierailija
66/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään siedä vetoa, puhallusta tai ääntä. Mutta sen ilpin ei tarvitse olla olohuoneessa. Se voi olla vaikkapa eteisessä, tuulikaapin oven yläpuolella. Siis asuntoon päin, ei tuulikaappiin

Vierailija
67/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisin tuon ongelman ostamalla rivitaloyksiön.  Talvet siellä ja kesät maaseudulla omakotitalossa.

Entä jos ei ole rahhaa???

Vierailija
68/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis rivitalo jossa huoltoyhtiö? Onko niitä.

Vierailija
69/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan omakotitaloon. Ihmettelen sen osumismuodon ihannointia. Mulla on mielekkäänpääkin tekemistä kun lämmittää asuntoa ja huolehtia pihasta kasveineen ja lumineen. 

Vierailija
70/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haravoida ei tosiaan tarvitse eli ruohonleikkurilla vetäisee pihan kertaalleen kun lehdet tippunut puista.

Talvella puiden hakemiseen kannattaa ehdottomasti hyödyntää ahkiota: siihen mahtuu kaks telinettä puita hyvin, nostaa ne sitten ulko-ovelta vaan sisälle. Ahkiota käytettäessä ei tarvitse edes kolata polkua liiterille, polku muodostuu itsestään kun ahkion kanssa eestaas kulkee :)

Vierailija
71/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään siedä vetoa, puhallusta tai ääntä. Mutta sen ilpin ei tarvitse olla olohuoneessa. Se voi olla vaikkapa eteisessä, tuulikaapin oven yläpuolella. Siis asuntoon päin, ei tuulikaappiin

Se kannattaa sijoittaa niin että siitä on suurin hyöty. Ja se riippuu talosta. 

Aiemmassa kodissamme se oli olohuoneen sivuseinällä, josta puhalsi olkkarin ja eteisaulan läpi keittiöön.

Nyt asumme tupakeittiön + 1 makuuhuoneen talossa. Ainoa järkevä paikka ilpumpulle on tv:n yläpuolella, jotta se puhaltaa myös makkariin, muuten pumppu olisi turha. Vaikka sohva on ehkä 3 metrin päässä pumpusta, se ei puhalla päin koska asetuksista saa tietysti puhallussuuntaa muutettua. Eikä hurise ,😊

Vierailija
72/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö ole mitään muuta lämmitystapaa kuin puu? 

Itse asun 130-vuotta vanhassa talossa yksin. 90m (yläkerta tyhjillään lasten löhdettyä) ja pari pönttöuunia ja ilp. Lämmitys sujuu todella näppärästi kun ilppi hoitaa suurimman osan ja pönttikset otan yksi kerrallaan käyttöön kovimmilla pakkasilla (-10c alaspäin). Uunit lämpeää kerran päivässä, niin ei tartte olla puuta kantamassa sisälle joka päivä. 

Mietin, miksi alunperin muutit tuollaiseen taloon? Kyllä mä mietin omaa jaksamistani ja talon jälleenmyyntiarvoa jo ennen kuin ostin. Valitsin riittävän pienen tontin ja talon, jotta pärjään ja jaksan yksin hoitaa. Toki ymmärrän, että elämäntilanteet voi muuttua. Sinuna laittaisin myyntiin ja muutat helpompaan asumismuotoon. Tsemppiä! 

N54

Onnea sulle, minä ampuisin itseni mieluummin kuin raahaisin jotain helvetin puukali

Eipä ihme että suomalaisten kunto on romahtanut jos ei muutamaa kiloa polttopuita edes viitsi hakea. Hyötyliikuntaahan se on. Itse tykkään halkoa pöllinpätkät kevättalvella klapeiksi ja seuraavan vuoden kesällä ne on riittävän kuivia. Meillä on myös pienehkö vanha kotitalo, nykyään mökki- ja harrastelukäytössä ja puulämmitys on aika mukava. Sitten on tämä kaupunkiasunto, todella mukava myös. Jos ei terveyshuolien tai muun takia pärjää niin myytävähän se paikka on ja muutettava työpaikan lähelle.

Vierailija
73/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa työ mikä omakotitalossa joskus syö miestä, on lumityöt. Sekin lähinnä silloin, jos tulee päiväkausia putkeen märkää lunta vaakasuoraan. Muuten on hyvä vaan, että on kaikenlaista puuhaa. Se pitää mielen virkeänä ja kropan aktiivisena vaativan asiantuntijatyön vastapainoksi. Niin kauan kuin terveys sallii, omakotitalosta en lähde minnekään.

Olen minä joskus miettinyt mistä kaikesta joudun luopumaan, jos on pakko lähteä. Luonnonkaunis, iso lähes 6000 neliön tontti omassa rauhassa yksityistien päässä, mutta taajaman tuntumassa. 200 neliötä riittää kahdelle juuri ja juuri. Ikkunoista ei näy naapureita, vaikka niitä onkin muutama. Palvelut kuitenkin melko lähellä. Sieni ja marjamaastot alkaa omalta tontilta. Valtava lasitettu terassi, 2 grilliä, pizzauuni, savustuspöntto ja tulisijallinen kota. Saunassa puu- ja sähkökiukaat, molemmat erinomaisia. Pihasauna tilattu. Kasvihuone ja kasvimaa.

Ikkunoista ja riistakameran kuvista voi seurata metsän elämää: hirviä, kauriita, jäniksiä, kettuja, mäyriä, lintuja joka lähtöön. Oletettavasti myös susia, vaikkei omaa havaintoa ole, mutta lähimmät varmennetut havainnot on alle puolen kilsan päässä.

Kaikkea tuota kun miettii, ei ne lumityöt oikeastaan haittaa.

Vierailija
74/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan omakotitaloon. Ihmettelen sen osumismuodon ihannointia. Mulla on mielekkäänpääkin tekemistä kun lämmittää asuntoa ja huolehtia pihasta kasveineen ja lumineen. 

66 vuotta eli koko elämäni olen asunut omakotitalossa. Helppoa kuin heinänteko. Mitä vaivaa on lämmittämisessä? Osa lämmityksestä puulla ja osa sähköllä. Silloin tällöin pidät hellassa tulta.Ei pihakasveista tarvitse huolta kantaa. Minulle pihakasveiksi on aina riittänyt ne, mitkä kasvavat luonnossa itsekseen. Ja lumityöt ovat hauskaa hyötyliikuntaa ihmiselle, joka on vielä terve.

Vierailija
75/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan puulämmitystä, se on jotenkin niin aitoa ja rauhoittavaa. Ilmalämpöpumppu tuli, koska pattereita ei ole ja kotoa pois ollessa pitää joku lämmitys olla. Hyvä myös vaikka sairastaessa. Ja nyt tänä syksynä ilp pitää 19 asteen peruslämmön koiran takia 😄 Itse olen vaan tykännyt siitä tunteesta kun aamulla herää, aiemmin usein 13-16 asteessa, pukee ja sytyttelee hellaan ym tulet. Puulämmityksessä on oma tunnelmansa, jota en vaihtaisi.

Tiedän kyllä että jotkut eivät sietäisi ollenkaan 😊

Samaa mieltä puulämmityksen tunnelmallisuudesta. Maalaistalossa kasvaneena yksi perusääni oli tuvan uunin humina, kun halot olivat syttyneet. 

Vierailija
76/83 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut neljässä omakotitalossa ja minusta ei se lämmityshomma mitenkään ylivoimaista ollut. Puita pesään ja tulille. Eihän sitä uunin tai hellan vieressä tarvi koko ajan kytätä. Samalla voi puuhailla ihan mitä vaan, laittaa ruokaa tai tehdä muita kotihommia. Pihan kasveineen voi muokata mieleisekseen ja tosi helppohoitoiseksi jos haluaa. Erästä mökkiä piti kovimmilla pakkasilla lämmittää aamuin illoin eikä sekään mikään ongelma ollut, jos ei viitsinyt herätä ajoissa ennen firman avaamista asiakkaille niin säkö lämmitti. Sähköä meni tosi vähän mielestäni vaikka oli eteisessä ja ulkosaunassa lattialämmitykset, 5000- 6000 kWh vuodessa. Naapuri kolasi isommat lumet nelivetotraktorillaan. Minä sitten huolsin sen traktoria vastapalvelukseksi. Ei omakotitalossa ole juurikaan yhtään enempää vaivaa kuin vaikkapa tässä luhtitalossa. Tyttäretkin tykkäsi kun metsä ja luonto oli siinä lähellä ja fillareilla ja myöhemmin mopoilla saattoi ajella huoletta ja turvallisesti ympäri pihaa ja lähimetsää.

Vierailija
77/83 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama rumba 20v ja keväällä myytiin talo ja muutettiin krstaloon.Ylin krs,kivat hiljaiset naapurit,iso lasitettu partsi.Asutaan keskustassa,kaikki lähellä.Niin nautin!!Turvallista ja huoltoyhtiö tekee työt.Ah!

Vierailija
78/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei viitsi puilla lämmittää, lämmittää sähköllä. Eihän se sen kummempaa ole. Eristää ne putket kunnolla, niin ei jäädy. Ja kolaa talvella kulkuväylät vain ja kesällä nurmikkoa leikkaa harvemmin. Syksyllä ajaa ne lehdet leikkurilla. Sehän on ihan, miten itse haluaa tehdä, ei sitä kukaan muu määrittele.

Ja jos ei viihdy ja on noin kamalaa ja raskasta, ei muuta kuin kamat kyytiin ja muutto muualle  

Turha valittaa omista valinnoista.

Vierailija
79/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin omakotitalossa, siinä oli sähkölämmitys. Varaava takka oli mukava lisä ja sillä sai sähkölaskua alas. En pysty kylmässä asustelemaan, huono ääreisverenkierto.

Nykyisin asun pienessä luhtitalossa alakerran asunnossa. Oma pieni piha on, mutta ei juuri hommia kuin vähän nurmikon leikkuuta kesällä.

En tiedä, miksi ap on tuon asumismuodon vaalinnut? Omakotitalo, varsinkin vanha, vaatii jatkuvasti rahaa ja työtä.

Vierailija
80/83 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmalämpöpumppu ei ihan hirveitä maksa ja kuittaa kyllä etenkin ostopuut hyvin nopeasti.  Pelkällä puulla ei muuta ehdi tekemäänkään kuin lämmittämään.

Sitä en tajua, miksi siitä pihasta täytyy niin stressata. Kyllä se siellä pysyy haravoimattakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme