Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyttää tämä omakotitaloelämä.

Vierailija
13.10.2025 |

En tiedä, jaksanko enää kauan. En jaksa jatkuvaa polttopuiden raahausta ja lämmitysrumbaa, piha on ihan räjähtänyt, kun en vaan jaksa pihatöitä. Selkä on kipeä ollut jo jonkun aikaa ja kipeytyy lisää kun raahaan puita ja hoidan pihaa.

Pian alkaa lumityöt, putkien jäätymiset ym. Sähkön hinta huolestuttaa. Täällä on kauhea sotkukin, pitäisi siivota. Mutta ensin pitäisi hakea niitä puita ja lämmittää, kun täällä on niin kylmä, etten pysty nousemaan peiton alta.

Tätä taloa ei varmasti koskaan halua ostaa kukaan jos tämän myyntiin laittaa. Eli täällä olen sitten vaan vankina. Toivon, että tämä on nyt vaan ohimenevä vaihe. Viimeistään keväällä sitä varmasti taas nauttii kaikesta ha on onnellinen maalauselämästä. Kunhan nyt vaan jaksaisi tämän syksyn ja talven.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut remontoinnista? Puulämmityksen voi vaihtaa vaikkapa vesi-ilmalämpöpumppuun. Toimii kovillakin pakkasilla.

No kun ei ole varaa tehdä yhtään mitään täällä. Ihan umpikuja on koko tilanne.

Sitten täytyy mennä vain töihin.

Mitäs työtä sinulla on tarjota?

Mäkin voin tulla! Minne? Voiko ottaa pari kaveriakin mukaan? 

Vierailija
42/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asennekysymys pitkälti tällaisessa vanhassa talossa asuminen. Itselläkin särkee vähän joka paikkaa, mutteivät kivut uudemmassa tai kerrostalossa helpottaisi, eikä muualla olisi tätä ihanaa tunnelmaa ja ihan omanlaistaan vanhan hirsitalon rauhaa kompensoimassa.

Tämä. Puuhellalla ruuanlaitto ja pihasaunan lämmittäminen on niin ihanaa ja rentouttavaa puuhaa, että jaksan kivutkin helpommin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut remontoinnista? Puulämmityksen voi vaihtaa vaikkapa vesi-ilmalämpöpumppuun. Toimii kovillakin pakkasilla.

Itse me muutkin ollaan työpaikkamme haettu. Osaat sinäkin, kun yrität!!

Vierailija
44/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö ole mitään muuta lämmitystapaa kuin puu? 

Itse asun 130-vuotta vanhassa talossa yksin. 90m (yläkerta tyhjillään lasten löhdettyä) ja pari pönttöuunia ja ilp. Lämmitys sujuu todella näppärästi kun ilppi hoitaa suurimman osan ja pönttikset otan yksi kerrallaan käyttöön kovimmilla pakkasilla (-10c alaspäin). Uunit lämpeää kerran päivässä, niin ei tartte olla puuta kantamassa sisälle joka päivä. 

Mietin, miksi alunperin muutit tuollaiseen taloon? Kyllä mä mietin omaa jaksamistani ja talon jälleenmyyntiarvoa jo ennen kuin ostin. Valitsin riittävän pienen tontin ja talon, jotta pärjään ja jaksan yksin hoitaa. Toki ymmärrän, että elämäntilanteet voi muuttua. Sinuna laittaisin myyntiin ja muutat helpompaan asumismuotoon. Tsemppiä! 

N54

Onnea sulle, minä ampuisin itseni mieluummin kuin raahaisin jotain helvetin puukali

Niin, toisille 5-10 minuuttia jotain tehtäväksi on jo liikaa. Mulle ei. Klapia kuluu parisen kuutiota talvessa ja tällä hetkellä liiterissä on muutaman vuoden puut, joten eipä tässä mikään homma todellakaan ole tuoda yksi korillinen 10 metrin päästä joka toinen päivä sisälle lämpenemään lämmityskaudella. Pönttöuunit on hyvin toimivat, että sytyttämiseenkin menee kokonaista 3 minuuttia. Mielelläni enemmänkin tekisin. Jotkut ihmiset on v itun velttoja ja silloin on parempi asua kerrostalossa. 

Vierailija
45/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa, kun voin kitata halpaa kaljaa palmun alla. Säkin käyt töissä viitenä päivänä viikossa, eikö? Lähetänkö kiitoskortin? Palaan kun Suomesta alkaa löytymään maksuhalukkaita työnantajia. 

Vierailija
46/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä. Kyllä tuollainen asuminen on monen unelmaa! Eli hyvinkin saat myytyä, jos hinta on kohdallaan.

Itsekin noin asun, on vieläpä ulkosauna ja -huussi. Puulämmityksen tueksi laitettiin ilp. Puita pitää kantaa, samoin vesiä, mutta niitä kun kantaa kerralla paljon, ei joka päivä tarvitse. Lisäksi voi käyttää vaikka maitokärryjä tai talvisin kelkkaa/pulkkaa puiden kuskaukseen jos haluaa. Itse kannan vielä ilman, kun pystyn. Pihaa ei tarvitse hoitaa kuin nurmikko leikata.

Olen monisairas, ja nuo askareet on tärkeää jumppaa, teen sitä niin kauan kuin voin.

Lisään tähän vielä, että asenne. Ei kannata laskea mitkä kaikki asiat on tekemättä, vaan huomata että jes, tämänkin sain nyt tehtyä, hyvä!

Omalla kohdallani tuntuu että tämä vaihe on kaikkein kylmin vuodesta. Kun kesä on ohi ja kylmenee. Pätee nimenomaan ulkohuussin käyttämiseen ja

Eipä se asenne niitä töitä tee. Rännit putsattava viimeistään ennen pakkasia ja kattotikkaat korjattava, ettei nuohooja putoa. Kaiken muun syyshomman lisäksi. Tekisikin asenne edes osan. 

Vierailija
47/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan puulämmitystä, se on jotenkin niin aitoa ja rauhoittavaa. Ilmalämpöpumppu tuli, koska pattereita ei ole ja kotoa pois ollessa pitää joku lämmitys olla. Hyvä myös vaikka sairastaessa. Ja nyt tänä syksynä ilp pitää 19 asteen peruslämmön koiran takia 😄 Itse olen vaan tykännyt siitä tunteesta kun aamulla herää, aiemmin usein 13-16 asteessa, pukee ja sytyttelee hellaan ym tulet. Puulämmityksessä on oma tunnelmansa, jota en vaihtaisi.

Tiedän kyllä että jotkut eivät sietäisi ollenkaan 😊

Minä myös tykkään tulisijoilla lämmittämisestä. Ilp:a/pattereita en ottaisi mistään hinnasta. Ilp:n kanssa asuin vuokrakämpässä muutaman vuoden ja se jatkuva humina oli viedä minulta järjen. Patterit puolestaan kuivattavat ilmaa, tai eivät patterit itsessään, vaan se, että ne pitävät lämmön koko ajan tasaisena, jolloin sisäilma on aina kuivaa. Atooppinen ihoni voi paljon paremmin, kun on pelkät tulisijat ja lämpö pääsee välillä laskemaan sekä hirsirakenne päästää ulkoa kosteampaa ilmaa sisään.

Meillä on makuuhuoneessa pieni kamiina ja kylminä aamuina on ihana tehdä siihen tuli ja mennä sitten vielä hetkeksi peiton alle kuuntelemaan tulen laulua. Työhuoneessa tykkään jättää kakluunin luukut auki niin lämpö pääsee huljumaan huoneeseen, eikä tule vilu koneen ääressä. 

Vierailija
48/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eipä se asenne niitä töitä tee. Rännit putsattava viimeistään ennen pakkasia ja kattotikkaat korjattava, ettei nuohooja putoa. Kaiken muun syyshomman lisäksi. Tekisikin asenne edes osan."

Rännien putsaus 10 minuuttia, tikkaiden korjaus kerran kymmenessä vuodessa, jos niinkään usein. 

Mutta kerrostalot on keksitty heille, jotka haluavat rajoittaa asunnon huoltotyöt sisätilojen puhtaanapitoon. Toki imurointikin on varmasti laiskalle liikaa.

Vierailija
49/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eipä se asenne niitä töitä tee. Rännit putsattava viimeistään ennen pakkasia ja kattotikkaat korjattava, ettei nuohooja putoa. Kaiken muun syyshomman lisäksi. Tekisikin asenne edes osan."

Rännien putsaus 10 minuuttia, tikkaiden korjaus kerran kymmenessä vuodessa, jos niinkään usein. 

Mutta kerrostalot on keksitty heille, jotka haluavat rajoittaa asunnon huoltotyöt sisätilojen puhtaanapitoon. Toki imurointikin on varmasti laiskalle liikaa.

Sinäpä nopea olet tai sinulla on tosi pieni mökkeröinen. Kyllä meillä rännien puhdistukseen menee tunteja. Tikkaitakin on siirrettävä moneen kertaan ja sitä lehti - ja neulasroskaa riittää, kun on sekä lehtipuita että mäntyjä pihalla ja lähimetsässä. Kattotikkaat on nyt tosiaan korjattava. Saattaa olla, että kymmenen vuotta sitten ne on viimeksi korjattu, mutta se kun ei ole ainoa korjattava asia omakotitalossa. Koko ajan on jotain korjattavaa ja huollettavaa. Tiedät sen kyllä, jos asut ja omistat talon. Vaikka nykyään sanotaan, että lehdet voi jättää haravoimatta, niin se varmaan tarkoittaa niitä kymmenen neliön pihoja keskellä tiivistä pientaloaluetta, jossa kaikilla on Tuija-aita ja pari koristepensasta, tai todella metsäinen tontti jossain korvessa. Hyvä, että nautit asumismuodostasi mutta jos joku muu ei nauti, ei kai sen ainoa vaihtoehto ole laiskuus, jossa ei edes jaksaisi imuroida, vaan arvostus ja halu elää ja asua toisenlaisessa ympäristössä. 

Vierailija
50/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 350 000 työtöntä osaa ja yrittää. Lisäksi ne, tuhannet, joiden työpaikkojen on ilmoitettu kohta katoavan, kun paperikoneet pysäytetään tai muut syyt sulkevat ovet lopullisesti. Siinä ei auta, että aikoinaan ollaan se työpaikka osattu hakea, niinkuin sinäkin. Kun sinäkin kohta joudut töitä hakemaan, niin tervetuloa osaavien  ja yrittävien hakijoiden joukkoon.

Vierailija
51/51 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan puulämmitystä, se on jotenkin niin aitoa ja rauhoittavaa. Ilmalämpöpumppu tuli, koska pattereita ei ole ja kotoa pois ollessa pitää joku lämmitys olla. Hyvä myös vaikka sairastaessa. Ja nyt tänä syksynä ilp pitää 19 asteen peruslämmön koiran takia 😄 Itse olen vaan tykännyt siitä tunteesta kun aamulla herää, aiemmin usein 13-16 asteessa, pukee ja sytyttelee hellaan ym tulet. Puulämmityksessä on oma tunnelmansa, jota en vaihtaisi.

Tiedän kyllä että jotkut eivät sietäisi ollenkaan 😊

Minä myös tykkään tulisijoilla lämmittämisestä. Ilp:a/pattereita en ottaisi mistään hinnasta. Ilp:n kanssa asuin vuokrakämpässä muutaman vuoden ja se jatkuva humina oli viedä minulta järjen. Patterit puolestaan kuivattavat ilmaa, tai eivät patterit itsessään, vaan se, että ne pitävät lämmön koko ajan tasaisena, jolloin sisäilma on aina kuivaa. Atooppine

Tuohon ilmalämpöpumppuun on kommentoitava, että ainakaan uudesta Mitsubishi Electricistä ei kuulu juuri mitään ääntä, ellei mene aivan alle kuuntelemaan. Ja siinä on vielä äänetön-asetuskin, josta ei kuulu yhtään mitään. Ja kyllä kuuloni on kunnossa 😄 Ainakin paremmat mallit ovat siis kehittyneet siitä mitä joskus olivat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan