Kyllästyttää tämä omakotitaloelämä.
En tiedä, jaksanko enää kauan. En jaksa jatkuvaa polttopuiden raahausta ja lämmitysrumbaa, piha on ihan räjähtänyt, kun en vaan jaksa pihatöitä. Selkä on kipeä ollut jo jonkun aikaa ja kipeytyy lisää kun raahaan puita ja hoidan pihaa.
Pian alkaa lumityöt, putkien jäätymiset ym. Sähkön hinta huolestuttaa. Täällä on kauhea sotkukin, pitäisi siivota. Mutta ensin pitäisi hakea niitä puita ja lämmittää, kun täällä on niin kylmä, etten pysty nousemaan peiton alta.
Tätä taloa ei varmasti koskaan halua ostaa kukaan jos tämän myyntiin laittaa. Eli täällä olen sitten vaan vankina. Toivon, että tämä on nyt vaan ohimenevä vaihe. Viimeistään keväällä sitä varmasti taas nauttii kaikesta ha on onnellinen maalauselämästä. Kunhan nyt vaan jaksaisi tämän syksyn ja talven.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
okt on aina parempi kuin kt.
Toki verot ja sähkölaskut ovat aivan liian suuria -niillä kerätään sikamaisesti keskiluokan rahat eliitille.
Se on väärin se.
No tämäkin riippuu ihan talosta. Ja siitä sähkönkulutuksesta 😄
Alottajan kanssa samaa mieltä. Sit piha tai terassi on aina linnunpaskassa kun noita talitinttejä on niin paljon.
Jos käy metsässä niin joutuu aina varoo noita isoja koiria jotka juoksevat vapaana
Muutin tuollaisista oloista kerrostaloon. Elämäni suurin virhe. En sittenkään tykkää elämästä missä kaikki tehdään puolesta, tylsistyn kuoliaaksi. Jotkut tykkää ettei tarvitse ponnistella elämisensä eteen vaan on aikaa olla ja käydä kulttuuritapahtumissa. Minua varten sellainen ei ole, muutan takaisin vanhaan taloon. Vaikka aina ei huvittaisi, kyllä se kuitenkin palkitsee kun on tulet takassa ja monenlaista puuhaa niin sisällä kuin ulkonakin.
Mikä siinä sähkön hinnassa nyt huolestuttaa? Sinähän lämmität puilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki verot ja sähkölaskut ovat aivan liian suuria -niillä kerätään sikamaisesti keskiluokan rahat eliitille.
Se on väärin se.
Ainakin tähän vuodenaikaan vielä alle 200kwh/kk. ilp lämmittää edullisesti pikkupakkaasiin asti, sitten puuta uuniin kun pakkanen paukkuu nurkissa. Puuhellasta lämpöä ja samalla valmistuu ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Alottajan kanssa samaa mieltä. Sit piha tai terassi on aina linnunpaskassa kun noita talitinttejä on niin paljon.
Jos käy metsässä niin joutuu aina varoo noita isoja koiria jotka juoksevat vapaana
😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut remontoinnista? Puulämmityksen voi vaihtaa vaikkapa vesi-ilmalämpöpumppuun. Toimii kovillakin pakkasilla.
Jos on puuta, miksi maksaa uusista laitteista ja sähköstä? Ryhtiä vaan ja tupa lämpöiseksi
Puita itsekin tuon takkaan ja ikää 68
Vanhemmillani ikää + 80 vee lämmittää tulipesillä talon. Faija lämmittää ihan mielellään; pitää itsensä aktiivisena ja kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Keksitkö keksimälläkään mitään positiivista??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut remontoinnista? Puulämmityksen voi vaihtaa vaikkapa vesi-ilmalämpöpumppuun. Toimii kovillakin pakkasilla.
No kun ei ole varaa tehdä yhtään mitään täällä. Ihan umpikuja on koko tilanne.
Sitten täytyy mennä vain töihin.
Mitäs työtä sinulla on tarjota?
Omakotitaloasumisen hyviä puolia on nimenomaan se, että tulee touhuttua monenlaista. Talvisin etenkin lumihommat menee treenistä. Meillä kuluu puolitoista tuntia kahdella henkilöllä, että saadaan piha ja tienpätkä lumettomiksi.
Yksin minulla menee se kolme tuntia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin siivoan oman talon terassilta linnunpaskaa kuin elän ahtaasti kaupungissa missä kymmenet koirat kusee ja paskoo siihen pihapolulle ja naapurin tupakansavut tulee ikkunasta sisään.
Jos tuntuu, ettei mitenkään jaksa, kannattaa kokeilla myydä. Mutta vähän mietin noita lumitöitä ja nurmikon leikkuuta. Voiko pihaa muuttaa sellaiseksi, että se vaatii vähemmän hoitamista? Vähemmän nurmikkoa ja kolaa vain autopaikan ja pakolliset polut. Voi kyllä vaatia myös oman "tason" laskua, siis ettei stressaa siitä, jos vaikka kukkaniityksi muuttuva nurmikko ei olekaan ensimmäisinä kesinä kovin siisti tai nurmikko aina lyhyeksi ajettu.
Nimim. OKT-asuja, joka leikkaa nurmikon vain harvoin ja kolaa vain pakolliset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on väärin se.
Ainakin tähän vuodenaikaan vielä alle 200kwh/kk. ilp lämmittää edullisesti pikkupakkaasiin asti, sitten puuta uuniin kun pakkanen paukkuu nurkissa. Puuhellasta lämpöä ja samalla valmistuu ruoka.
Kyllä, meillä meni syyskuussa 155 kWh. Koko vuonna tähän mennessä mennyt 1820 kWh. Vuonna 2024 meni 2472 kWh.
Suht vaatimatonta asumista, valinnoilla säästää paljon.
Minä asun kerrostalossa, asunto on ihana, valoisa, on ilmalämpöpumppukin, ei tarvitse kesällä kärsiä kuumuudesta. Ja koska tämä on uusi talo, niin ei myöskään kylmyydestä, mitä syksyllä välillä vanhoissa kerrostaloissa on. MUTTA huhtikuun alusta yläkerran rauhallinen vuokralainen muutti pois ja tilalle tuli airbnb. Pääsääntöisesti ihan asiallista porukkaa siellä on ollut, mutta kaksi viikkoa sitten kuuntelin ensin biletystä koko yön ja aamulla herätessäni yläkerrasta oli oksennettu ja sitä oli parvekelaseissanikin. Ja pe-la oli taas kovaääninen poikaporukka, jytinää, töminää, tavaroiden pudottelua, basson jytkettä, huutoa ja yhteislaulantaa: Mökkitie. Että mieti vielä, onko tämä helppoa elää sittenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on puuta, miksi maksaa uusista laitteista ja sähköstä? Ryhtiä vaan ja tupa lämpöiseksi
Puita itsekin tuon takkaan ja ikää 68
Vanhemmillani ikää + 80 vee lämmittää tulipesillä talon. Faija lämmittää ihan mielellään; pitää itsensä aktiivisena ja kunnossa.
Samoin omat vanhempani, yhä 85-vuotiaina puilla lämmittävät ja puutkin tekevät moottorisahan ja klapikoneen avulla itse 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Toi jälkimmäinen, mä joudun varoa omia isoja juoksevia koiria kotipihassa, aina saa pelätä törmäystä!
Ja aina saa varoa ettei yli lentävä lintu kakkaa päähän!! Joutsenen kakka ei ole pieni.
Vierailija kirjoitti:
Muutin tuollaisista oloista kerrostaloon. Elämäni suurin virhe. En sittenkään tykkää elämästä missä kaikki tehdään puolesta, tylsistyn kuoliaaksi. Jotkut tykkää ettei tarvitse ponnistella elämisensä eteen vaan on aikaa olla ja käydä kulttuuritapahtumissa. Minua varten sellainen ei ole, muutan takaisin vanhaan taloon. Vaikka aina ei huvittaisi, kyllä se kuitenkin palkitsee kun on tulet takassa ja monenlaista puuhaa niin sisällä kuin ulkonakin.
Minä en muuta takaisin Ok-taloon. Parvekkeella kasvattelin ekoina kesinä kurkkuja, tomaatteja, yrttejä, jopa pottuja saavissa. Nyt vain kukkia ja persiljaa. Tekemistä löytyy ihan tarpeeksi kerrostaloasunnossa ja luonnossa silloin, kun sinne kaipaa. Kynttilälyhdyt riittävät tuliksi. Kertaakaan en ole itkenyt pihatien blokkaavan jäisen lumivallin perään ennen töihin lähtöä.
Omistatko kottikärryt? Minä tuon niillä puut liiteristä portaiden eteen, ei tarvitse raahata kuin raput ylös ja tuvan puulaatikkoon. Itse en pidä lämmittämistä itsessään isona työnä ja tulen humina on ihana, rauhoittava ääni.
Mitä pihatöitä nyt enää pitää tehdä? Haravointia? Jätä hyvillä mielin tekemättä ja aja keväällä ruohonleikkurilla silpuksi lehdet, saa nurmikko ravinteita.
Asennekysymys pitkälti tällaisessa vanhassa talossa asuminen. Itselläkin särkee vähän joka paikkaa, mutteivät kivut uudemmassa tai kerrostalossa helpottaisi, eikä muualla olisi tätä ihanaa tunnelmaa ja ihan omanlaistaan vanhan hirsitalon rauhaa kompensoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasumisen hyviä puolia on nimenomaan se, että tulee touhuttua monenlaista. Talvisin etenkin lumihommat menee treenistä. Meillä kuluu puolitoista tuntia kahdella henkilöllä, että saadaan piha ja tienpätkä lumettomiksi.
Yksin minulla menee se kolme tuntia kerralla.
Ja kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla, jos ei kunto riitä. Itse monisairaana teen pihassa vain sen verran lumitöitä kun pakko on, ja nekin osissa. 10-20 minuuttia kerrallaan, riippuen lumesta. Höttölumen nyt saa melkein puhallettua pois 😄
Se on väärin se.