Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö pikkulapset tee enää palapelejä?

Vierailija
12.10.2025 |

Tää kysymys noussut mieleeni, kun mulla ollut myyntipöytiä lastenkirppareilla?

Joskus 5-6 v sitten palapelit menivät pöydistäni aina ekana. Nyt tänä vuonna eivät ole menneet ollenkaan. 

Kyseessä olleet silloin ja nyt ihan samanlaiset lasten palapelit: suosittuja hahmoja esim Ryhmä hau, uudenveroisia ja aivan puhtaita, tieto että kaikki palat mukana, hinta pari euroa. 

Mun lapset on 7 ja 11 ja heidän kanssa palapelejä tehty innolla kaikkina vuosina.

Onko kyseessä joku että nyt lapset tekee palapelit padilla tms digijutut?

Palapeli on hirveän hyvä opettamaan myös käden ja silmän yhteistyötä, se palan paikalleen asettelu. Rauhallinen, mutta iloinen juttu, niitä yhdessä tehtiin, samoin päikyssä ja tuttavaperheissä?

Onko nykytaaperoiden ja -lasten vanhemmat niin digi-ihmisiä, etteivät tajua/halua tätä? 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä alle kouluikäisille ei pitäisi antaa lainkaan älylaitteita. Ehtii ne taidot myöhemminkin oppia. Oma lapsi oli esikoulussa ainoa joka ei osannut käyttää tablettia (koska meillä lapset ovat leikkineet leluilla ei laitteilla) ja opettajat jopa syyllisti vamhempia siitä. Mutta lapsi osasi kasata helposti sadan palan palapelejä...

Vierailija
62/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee kyllä, monet ei varmaan vaan uskalla enää ostaa kirppareilta luteiden yms ötököiden pelossa.

E osta mitään  leluja lapsilleni kirppareilt.  Pehmot on täynnä tiesmitä..  palapeliä pelattu isän pesemättömillä kusisrmilla ym ym.  Muuta yököttiä. 🤮🤮🤮🤮

Mä ajattelen että liika hygienia tappaa vastustuskykyä, kyllä meillä ostetaan kirpparilta kaikenlaista tavaraa ja vaatetta. Lapset saa vaikka matkustaa julkisilla tai uida pallomeressä ja ei tarvitse vaihtaa kotona vaatteita, vaikka itse jouduin lapsena niin tekemään ja pallomerestä ei voinut edes haaveilla, kun äiti oli hygienian suhteen neuroottinen ja meillä lapsilla oli vaikka mitä allergioita, omilla lapsilla ei juuri lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös lastenkirjat myy huonommin nyt kuin aikaisemmin. Ja mullakin niissä samat jutut eli hyvä laatu ja halvat hinnat.

Minä äitinä oon kokenut, että ihan oikean kirjan lukeminen sängyssä yhdessä on jotenkin laatuaikaa lastenkin mielestä. Kyllä me myös kuunnellaan eri palveluista ja luetaan diginä, mutta jotenkin spessua on lukea kirjaa, jonka kuvia voi koskeakin ilman että hipaisunäyttö laukkaa eteenpäin.

Todella huolestuttavaa, että tavallisen kirjan lukeminen on "spessua". Ihan tavallista jokapäiväistä arkitekemistä se on meille, ja niin pitäisi olla ihan kaikille lapsiperheille. Vain se, että hyvää tekevät asiat ovat tavallinen normaali osa arkea, auttavat lasta ja voivat vielä kääntää yhteiskunnallisestikin suunnan parempaan. Jos ulkoilu on "laatuaikaa" ja kirjan lukeminen "spessua", ollaan hyvin kaukana siitä, mitä lapsen elämän pitäisi olla.

Kirjastoista saa ilmaiseksi kirjoja. Se on syy, miksi ostan vain harvoin kirjoja kirpputoreilta. Meillä on kotona kyllä paljon kirjoja, mutta tilanpuutteen vuoksi en halua kovin paljon niitä hankkia enää lisää. Palapelit olivat pian 4-vuotiaalle tytölle pari vuotta sitten ihan hitti, mutta viime aikoina ovat kiinnostaneet muut asiat. Viikonloppuna kyllä ostin pitkästä aika Ryhmä Hau -palapelin kirppiksellä, ja varmistin ennen ostopäätöstä monta kertaa, että tuleehan peli varmasti käyttöön. Lapsi teki saman tien kotiin palattuamme palapelin pari kertaa ja vielä seuraavanakin päivänä muutaman kerran.

Vierailija
64/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on 4-vuotias ja hän ei kyllä ole kauhean innokas palapelien tekijä. Muutamia olen ostanut kirppikseltä mutta ei niitä kymmeniä tarvitse. Nuorempi on vielä opetteluvaiheessa. Katsotaan innostuuko hän enemmän.

Vierailija
65/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös lastenkirjat myy huonommin nyt kuin aikaisemmin. Ja mullakin niissä samat jutut eli hyvä laatu ja halvat hinnat.

Minä äitinä oon kokenut, että ihan oikean kirjan lukeminen sängyssä yhdessä on jotenkin laatuaikaa lastenkin mielestä. Kyllä me myös kuunnellaan eri palveluista ja luetaan diginä, mutta jotenkin spessua on lukea kirjaa, jonka kuvia voi koskeakin ilman että hipaisunäyttö laukkaa eteenpäin.

Todella huolestuttavaa, että tavallisen kirjan lukeminen on "spessua". Ihan tavallista jokapäiväistä arkitekemistä se on meille, ja niin pitäisi olla ihan kaikille lapsiperheille. Vain se, että hyvää tekevät asiat ovat tavallinen normaali osa arkea, auttavat lasta ja voivat vielä kääntää yhteiskunnallisestikin suunnan parempaan. Jos ulkoilu on "laatuaikaa" ja kirjan lukeminen "spessua", ollaan hyvin kaukana siitä, mitä lapsen elämän pitäisi olla.

Kir

Samaa mieltä. Meillä luetaan paljon. Ja nimenomaan niitä paperikirjoja. Mutta haetaan niitä kassikaupalla kirjastosta. Ei meillä ole kotona tilaa omalle kirjastolle.

Vierailija
66/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella ei taida keskittymiskyky riittää sellaiseen.

Kyl todella huolestuttavaa, jos taapero ei pysty keskittymään palapeliin (jos se siis on ikätasoisesti valittu). Mitä hän sitten pystyy elämässään opettelemaan?

😂😂😂😂   no ei varmaankaan  mitään.. tule koulupudokas ja juoppo  kun kukaan ei pienenä neuvonut palapeleissä.   No kyllä huolestuttaa iha hirrvveesti. 

Vierailija
67/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella ei taida keskittymiskyky riittää sellaiseen.

Kyl todella huolestuttavaa, jos taapero ei pysty keskittymään palapeliin (jos se siis on ikätasoisesti valittu). Mitä hän sitten pystyy elämässään opettelemaan?

😂😂😂😂   no ei varmaankaan  mitään.. tule koulupudokas ja juoppo  kun kukaan ei pienenä neuvonut palapeleissä.   No kyllä huolestuttaa iha hirrvveesti. 

Kiitos 😆

Vierailija
68/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsilla ole digilaitteita mutta palapelit eivät ole napanneet. Lapset ovat nyt 4- ja 1,5-vuotiaita. Vanhempi kyllä tekee niitä varsin hyvin mutta ei vain ole lempipuuhaa. Pelaa mielummin lautapelejä esimerkiksi muuttuvaa labyrinttia ja carcassonnea tai tekee puuhakirjoista sokkeloita. Eniten tekee sellaista automattopalapeliä.

Vierailija
69/73 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni lapsityövoimaa käytetään edelleen kiinassa, mutta en osaa sanoa tekevätkö ne juuri palapelejä.

Vierailija
70/73 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee kyllä, monet ei varmaan vaan uskalla enää ostaa kirppareilta luteiden yms ötököiden pelossa.

Itse laitan kirpoariostokset viikoksi pakastimeen, palapelitkin, oikeesti

Sama täällä! Nytkin yksi palapeli ja yhdet talvikengät pakastimessa (parin muovipussin sisällä).

Olispa pakastin...

Vierailija
71/73 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä selvästi provo mutta vastaan kuitenkin. Eihän se, menevätkö sinun kirppistavarasi kaupaksi, kerro siitä mitä muut tekevät.

Todellakin nykyään tehdään palapelejä ja luetaan. Ehkä ainoa ero on siinä, että katsotaan vähän tarkemmin, minkälaisia kirjoja kotiin ostetaan omaksi. Kirjastosta kun saa lainata ilmaiseksi. Koitan ainakin itse ostaa ainoastaan ne parhaat ja oikeasti tykätyt sitten kotiin. 

Vierailija
72/73 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aina mietityttää onko kirppiksillä myytävissä palapeleissä ja lautapeleissä kaikki osat tallella. Kurja tehdä palapeli josta jää paloja puuttumaan.

Ostin kuusi palapeliä kirppikseltä, neljästä puuttui pala. Ei mitään mainintaa laatikon päällä. En osta enää koskaan, otan jos ilmaiseksi annetaan mutta en maksa euroakaan. Siinäpä sitten yritätte myydä niitä.

Vierailija
73/73 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni lapsityövoimaa käytetään edelleen kiinassa, mutta en osaa sanoa tekevätkö ne juuri palapelejä.

😂