Todella arka aihe!!!
Voiko 3-4vuotiaasta lapsesta nähdä jos häntä on käytetty jollain tavalla seksuaallisesti hyväksi? Mitkä ovat ne merkit jotka voivat paljastaa tälläisen hirveän asian? Puhuuko pieni lapsi yleensä tälläisestä asiasta?
Itse koin 4vuotiaana tälläisen namusetä kokemuksen ja en ole tähän ikään mennessä asiasta puhunut muille kun terapeutille, mietin että jos tälläinen tapaus käy omalle lapselle tai jonkun tutun lapselle ja tekijä on lapsen isä tai muu sukulainen/tuttava niin voiko näin pienen lapsen käyttäymisestä huomata että tälläistä on tapahtunut. Siis käyttäytyykö lapsi oudosti tätä ihmistä kohtaan?
Kommentit (8)
ei ole aikaa kovin paljoa.
Mulle nää kokemukset sattuivat 3-5-ikävälillä, en muista ihan kaikkea. Pelkäsin miehiä kuollakseni yläasteen loppuun saakka, jonka jälkeen pidin heistä liikaakin.. Vieläkään tunne- tai seksielämäni eivät ole normaaleja, en mm. ole saanut orgasmia kuin kerran.
Lapsena.. olin sulkeutunut, pelkäsin kovia ääniä, saunaa, nukkumista jne. Toisaalta olin todella kiltti lapsi aina. Mitä haluaisit tietää?
ja näyttävät mitä se muka on, emme ole siis tehneet mitään seksuaalista esim. lastemme edessä, pahin heidän näkemänsä voi olla joku tissin hipaisu tai pepusta nipistys, pussaillaan kyllä paljon, muttei mitään kielareita..
Lapsi itkee aina ennenkun hänet peitellään sänkyyn. Muuten hyvin iloinen ja normaali lapsi kaikin tavoin. Pitäisikö tästä huolestua. Poika räplää paljon pippeliään, voiko nämä olla merkkejä joista pitäisi huolestua?
mutta jossain vaiheessa lapsille tulee ihan normaali (kovakin) kiinnostus sukupuoliasioita kohtaan ilman että siihen liittyy mitään kummallista. Pimpit ja pippelit ovat vakkari puheenaihe ja kaikesta ympärillä olevasta napataan aiheeseen liittyvää sanastoa kuten juuri hinkkaaminen. He osaavat jotenkin napata " tulenarat" termit hyvin herkästi. Tällaista puhettahan kuulee vähän kaikkialla. Teinit puhuvat todella huolimattomasti , mikseivät aikuisetkin, ja pienet padat korvineen ovat lähettyvillä. Itse olen miettinyt samaa, että mistä voin tietää onko lapseni kokenut jotakin sopimatonta. En vieläkään ole varma, mutta luotan intuitioon. Ammatissani olen kohdannut paljon hyväksikäytettyjä lapsia ja jopa asiasta tietämättä olen osannut epäillä. Se on vaan " jokin" . Luotan, että tämä tunne tulee jos jotain olisi vialla omieni kohdalla. Todennäköisintä on, ettei mitään erityistä ole tapahtunut, mutta aina kannattaa olla kuulolla ja puuttua asiaan. Voithan kysyä, miksi he ovat niin kiinnostuneita puhumaan aiheesta. Uskon, että jos pidät avoimen ilmapiirin huomaat onko aihetta huoleen vai ei.
ä? liittyykö tämä vain normaaliin pimeän pelkoon vai voiko se olla jotain muuta? Lapsi kyllä pelkää pimeää ja puhuu möröistä jonkun verran.
vaikka olisi mustaa valkoisella (ainakaan tietyissä kunnissa SATAKUNNASSA!!!!!!) :(:(:(:(
EIKÄ OIKEUSKAAN PUUTU!!!!!
Vierailija:
ä? liittyykö tämä vain normaaliin pimeän pelkoon vai voiko se olla jotain muuta? Lapsi kyllä pelkää pimeää ja puhuu möröistä jonkun verran.
Kauttarantain kysellä lapselta, onko joku tehnyt hänelle jotain ikävää pimeässä? Tai keskustelette vaikka nuken avulla, mitkä paikat ovat niitä mihin toiset eivät saa koskea... Jos poika ei " oirehdi" millään muulla tavalla, niin ei tuo pelkkä nukkumaanmenon pelkääminen ihan selkältä hyväksikäytöltä vaikuta...
Siis sitä että näkeekö lapsesta sen jotenkin.
Minulle sattui nuorena (n.15v) outo kokemus noin 3v pojan kanssa. Olin kylässä ja siellä leikin sen lapsen kanssa. Tuli päikkäriaika ja menin nukuttamaan poikaa viereen. Poika yritti kosketella minua alapäästä eikä meinannut lopettaa vaikka estin.
Silloin en ajatellut asiaa muuten kuin että " onpas häiriintynyt lapsi" . Nyt kun mietin asiaa niin on hyvinkin mahdollista että lasta on käytetty hyväksi :/