Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin Prismassa ja kysyin missä heillä on kuokat, kolme työntekijää ihmettelivät että mitkä

Vierailija
12.10.2025 |

Kunnes neljäs tiesi mistä puhutaan.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta  näkee miten yleistietous on  hukassa nykyihmisiltä

Juuri eilen oli yhden opettajan kanssa puhetta nykyisten lasten sanavarastosta. Kirjoja lukeva yläkoululainen osaa keskimäärin 75 000 sanaa ja tietää niiden merkityksen, kirjoja lukemattomalla vastaava luku on 15 000.

On äärettömän surullista, ettei nykyisille lapsille enää lueta, vaan isketään tabletit käteen, ettei tule tylsää. Myös mielikuvitus on kadonnut lähes kokonaan, ei osata kirjoittaa esseitä tai keksiä tekemistä, kun tylsistyy. 

Taisi tulla kuule nollat liikaa.

Vierailija
62/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako niitä Prismasta? 

Kyllä niitä oli useampaa mallia siellä. En vain meinannut löytää  hyllyväliä ja puhelin oli autossa.

ap

Kuinka puhelin liittyy asiaan?

Sovelluksesta voi tarkistaa hyllyvälin.

ap

Eikö työntekijä pysty tarkastamaan hyllyväliä???

Näköjään ei. Tämä varmaan aloituksen pointti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kuokka?

Tästä tulikin mieleen, että vuoden 2020 Uuden Testamentin käännöksessä on pyritty nykyteineille ymmärrettävään kieliasuun. Yksi erityinen huomioitu asia oli runsas agraarisanaston käyttö. Käännöstoimikunta oli sitä mieltä, että nuoret eivät ymmärrä maataloussanastoa.

Eivät varmaankaan ymmärrä, mutta onko se nyt joku syy jättää ikonista tekstiä pois? Ihan yhtä outoa se oli 40 vuotta sittenkin, mutta silloin oletettiin, että kiinnostuneet selvittävät asian. Silloin oli paljon hankalampaa ja hitaampaa selvittää joku sana kuin nykyään, kun on linkit ja hypertekstit ja googlet.

Vierailija
64/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu myös millä sanalla jotakin kysyy, vaikka voisi kuvitella että kuokka on kuokka koko Suomessa. Omalta osalta kysyin kaupasta "tukkaskrapaa" ja kaupan nuori väki ihmetteli että mikä se on? Selitin että sellainen kämmenen kokoinen pyöreä muovilätkä jossa on pieniä piikkejä pystyssa, muistuttaa siilin selkää, ja sillä pestään hiukset ja päänahka. Kyllä se kapistus sitten löytyi.

Itse nuorena olin rautakaupassa töissä monta kesää. Asiakas tuli kysymään "kalapeetiä" josta en ollut ikinä kuullutkaan ja kysyin tietysti mikä se on? Asiakas selitti että se laitetaan kiveä vastaan ja sitä lyödään vasaralla tai moskalla jotta kiveä muotoillaan. Jaa, siis jonkinlainen talttaa. Nyt asiakas suuttui ja sanoi, nyt länsi-suomen kaupungissa, että hänen kotikonnuillaan se on kalapeeti. No, vein asiakkaan sinne talttahyllyn tykö ja sanoin että valitse noista, olkoon sen työkalun nimi sitten mikä tahansa.

Vierailija
65/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt kun mene johonkin kauppaan ja kysyn jotain tuotetta, että missä on niin vastaus on että en tiedä, tai kun kysyn tuotteesta jotain he eivät tiedä. Jos et teidä missä tuote on tai mikä tuote se on niin kuinka tällainen ihminen on saanut töitä saatika pystynyt sen pitämään? Suhteiila saatu työ?  Itse jos olisin työssä niin päivänselvä että asia selvitetään heti ja jos ei tiedä.

Jotkut on aivan järjettömän tyhmiä. Tietenkään kukaan voi muistaa kaikkia tavaroita isossa kaupassa, mutta myyjä voi katsoa koneelta. Esim Motonetissä on kone josta asiakas voi katsoa itsekin.

Vierailija
66/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei sit osanut mennä rautakauppaan tai Prisman puutarhaosastolle. Kaikissa Prismoissahan ei ole. Kaikissa rautakaupoissa on.

Se on oma vika jos mene väärään viitekehykseen. Tuskin sinä etsisit rintaliivejä tai hammaslankaa K-raudasta.

Olen työskennellyt K-raudassa. Meiltä tivattiin, missä on hienoa sokeria ja ihmeteltiin, eikö ole hedelmiä ja kasviksia myynnissä. 

Eräs näyttelijärouva raivosi, kun valikoimiimme ei kuulunut madeveitsiä. 

Vierailija
67/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen vastaus epäkäytännölliseltä Helsinkiläiseltä. Ei voi muuta sanoa.

Mistä sinä hänen sukunimensä tiedät? Vai luuletko, että tuo olisi etunimi? Itse olet tyypillinen epäkäytännöllinen oman kielen perusasioita osaamaton pölhö, jonka ei pitäisi arvostella ketään, koska omat taitosi ja tietosi ovat niin ja näin.

Vierailija
68/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen vastaus epäkäytännölliseltä Helsinkiläiseltä. Ei voi muuta sanoa.

Maalaistampio ei siis osannut käyttää nettiä ja suunnitella hankintojaan etukäteen vaan lähti Helsinkiläisestä Prismasta kuokkaa hakemaan (sic).

Mä katson lähes aina nettisivulta, vertailen hintaa eri kaupoissa ja menen sinne missä tuotetta on sopivaan hintaan hyllyssä riittävästi. Katson hyllypaikankin valmiiksi, koska se lukee siinä tuotesivulla.

Ap, oletko yli 60-vuotias tampio vai henkisesti kalkkeutunut teinipoika maalta?

Et sitten osannut lukea Ap:n selvityksiä. Jos älysit lukea, sinun olisi pitänyt osata ymmärtää sekin asia, että se puhelin oli tuolla kertaa jäänyt autoon. Kaikki eivät kuljeta sitä alvariinsa mukana joka paikassa. Itsekin oletan automaattisesti, että kaupan henkilökunta älyää opastaa oikein, jos joku etsimäni tavara ei ole juuri siinä paikassa kuin itse oletan sen olevan. Tekstisi perusteella sinä se tampio nyt olet. Kielitaitosikin perusteella taidat olla joku urbaaniksi itseänsä luuleva koulupudokas.

Vierailija
69/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut nuoren , joka ei millään osannut antaa takaisin rahasta kassalla.  Piti asiakkaan avustaa .

Vain yhdenkö? Kyllä niitä on ikävän paljon. Koetapa antaa 34 euron ostoksesta viidenkympin setelin ja päälle kahdeksan viisikymmensenttistä. Siinä se huuli vasta pyöristyykin monella.

Vierailija
70/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut nuoren , joka ei millään osannut antaa takaisin rahasta kassalla.  Piti asiakkaan avustaa .

Vain yhdenkö? Kyllä niitä on ikävän paljon. Koetapa antaa 34 euron ostoksesta viidenkympin setelin ja päälle kahdeksan viisikymmensenttistä. Siinä se huuli vasta pyöristyykin monella.

No syystäkin jos tyhjennät säästöpossusi kassalla. Kasvava jono takanasi kiittää.

Vierailija
71/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvemmalla saat jostain verkkokaupasta.

Jos tänään katkeaa varsi vanhasta kuokasta ja tarvitset välittömästi uuden, tilaatko verkkokaupasta? 

Teen tietysti uuden varren.

Jos sinun autosta puhkeaa rengas ostatko uuden auton?

Nykypäivänä ei enää osata tehdä mitään, uusavuttomuutta.

Vierailija
72/72 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No syystäkin jos tyhjennät säästöpossusi kassalla. Kasvava jono takanasi kiittää.

Sinäkö menet kauppaan säästöpossun kanssa, raukkaparka? Itse käytän lompakkoa ja säilytän kolikoita sen kolikkotaskussa. Suurimmalta osalta käytän kyllä pankkikorttia, mutta joskus käytän käteistä pikkuostoksissa ja lisäksi älyän käydä kaupassa silloin, kun ei ole ruuhka-aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän