Ylen sanapyramidi on outo
Huonosti tehty. Siinä vaan yhtäkkiä hupsista vaan ratkaisee pelin itse. No Yle niin ei voi odottaa laatua.
Kommentit (39)
Oletteko pelanneet synapsia? https://synap.fi/ vähän samantapainen kuin Sanapyramidi mutta sanaryhmissä on aina sama määrä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Se on liian helppo. Tänäänkin ratkaisin se varmaan minuutissa.
Sinänsä ideana hyvä kyllä.
New York Timesin sivuilla on vastaava nimellä Connections. Siinä on haastetta.
Tänään oli kyllä varsin helppo. Kategoriat on usein samanlaisia, niin yhden keksittyään saa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet Hesarin sanalouhosta?
Se on minulle mahdoton ilman vihjeitä. Vihjeidenkään kanssa en saa aina läpi.
Se on kinkkinen. Mutta hassu juttu, ennenkuin vihjeet tulivat peliin, sain sen kuitenkin usein ratkaistua. Välillä meni vain aikaa. Nyt tulee helposti napattua suoraan vihjeet ja homma ratkeaa yleensä nopeasti.
Pakotetaanko sanapelissä näitä wokeistisia uussanoja? En ihmettelisi jos niitä on mukaan hivutettu ja ympätty.
Vierailija kirjoitti:
Sanalouhos on kiva, teen sen joka päivä työmatkalla. Mut ei se kyllä mitenkään erityisen vaikea ole. Joskus menee hetki pidempään. 😊
Mitä tässä pitää tehdä? En ymmärrä yhtään, klikkailen ruutuja, värit vaihtuu, peli loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä pitää tehdä? En ymmärrä yhtään, klikkailen ruutuja, värit vaihtuu, peli loppuu.
Etsit sanoja, joilla on jokin yhteys keskenään samalle, jolloin ne muodostavat aina rivin keskenään oikein päätellessä. Kyseessä voi olla vaikka yhdyssana (jää) vuori, pala, salaatti. Tai sanat voivat olla myös verbin käskymuotoja sen pelkän sanamerkityksensä lisäksi. Joskus yhteinen tekijä voi olla esimerkiksi väri.
Voit kokeilla ottaa vihjeen/t, jolloin peli paljastaa riville kuuluvan sanan. Niitä on mahdollista saada kolmelle alimmalle riville.
Ruotsinkielistäkin voi käydä kokeilemassa, vaikkei aina edes ymmärrä kaikkia sanoja, puhumattakaan niiden yhteydestä toisiinsa.
Se on outo, koska sillä on monta tekijää. Ikinä ei tiedä mikä niitä yhdistää, koska ne on yhdistävät tekijät muuttuu tekijän mukaan; onko väri, laulu, kirja tai sanallinen yhteys tai numeerinen. Joskus on aivan liian helppo ja joskus liian korkealentoinen.
En ole minäkään koskaan oikein päässyt Ylen sanapyramidin makuun. Siinä on (tai ainakin oli alkuun, nyt en ole pitkään aikaan kokeillut) jotenkin se logiikka outo. Usein oli mielestäni ihan perusteltavissa toinen ratkaisu, mutta sitten se oikea ratkaisu olikin jotenkin ajateltu ihan eri tavalla. Hesarin sanalouhosta ja nyt sitä uudempaa "sanajuurta" olen pelannut paljon, sanajuuri on aika nopea ratkaista, sanalouhoksessa vaikeustaso vaihtelee paljon.
Ihan liian vaikeita tämmöiset pelit, ei niitä ole varmaan tavallisille ihmisille tarkoitettukaan vaan joillekin neroille.
Vierailija kirjoitti:
Se on outo, koska sillä on monta tekijää. Ikinä ei tiedä mikä niitä yhdistää, koska ne on yhdistävät tekijät muuttuu tekijän mukaan; onko väri, laulu, kirja tai sanallinen yhteys tai numeerinen. Joskus on aivan liian helppo ja joskus liian korkealentoinen.
Kyllä! Juuri siksi se on oiva peli.
Hei tästä pelistä tuli mieleen sanapeli mistä oli aikanaan ketjuja joko tällä palstalla tai mitäs nytillä. Ne oli sellaisia ajatuskartta-tyylisiä. Muistaako kukaan näiden nimeä?
Vierailija kirjoitti:
Pakotetaanko sanapelissä näitä wokeistisia uussanoja? En ihmettelisi jos niitä on mukaan hivutettu ja ympätty.
Mene sinä persu pois älykkäämpien ihmisten keskustelusta.
Kokeile vaikka kymmeneen palan palapeliä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian vaikeita tämmöiset pelit, ei niitä ole varmaan tavallisille ihmisille tarkoitettukaan vaan joillekin neroille.
Ei nyt neroille, mutta ehkä pitää olla keskimääristä nokkelampi saadakseen näitä ratkaistua kunnialla.
Itse olen kouluaikoina loistanut kielissä. Mutta eivät nämä minullekaan mitään läpihuutojuttuja usein ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt neroille, mutta ehkä pitää olla keskimääristä nokkelampi saadakseen näitä ratkaistua kunnialla.
Itse olen kouluaikoina loistanut kielissä. Mutta eivät nämä minullekaan mitään läpihuutojuttuja usein ole.
Ei tämä Sanapyramidi mitään erityistä älykkyyttä todellakaan vaadi. Ehkä pikkuisen jonkinlaista yleissivistystä, jotta hoksaa, minkä aihepiirin sanat voisivat kuulua yhteen. Joskus joudun googlettamalla varmistamaan jonkin sanan merkityksen, mutta pelkällä googlettamisella ei selviä. Itsellä pitää ensin olla joku haju, mitä on hakemassa. Sanapyramidi ja Sanajuuri ovat kivoja; ne auttavat pitämään seitsemänkyppiset mummelinaivoni virkeinä. :)
Vierailija kirjoitti:
Hei tästä pelistä tuli mieleen sanapeli mistä oli aikanaan ketjuja joko tällä palstalla tai mitäs nytillä. Ne oli sellaisia ajatuskartta-tyylisiä. Muistaako kukaan näiden nimeä?
Löysinkin jo itse, relaatiot siis kyseessä. https://hyotynen.iki.fi/relaatiot/
Vierailija kirjoitti:
Siellä on aivan liian pitkiä sanoja, pitäisi riittää, kun keksii sieltä mahdollisimman monta sanaa eikä kaikkia kirjaimia tarvitse käyttää ja samaa kirjainta voi käyttää kahdesti.
Ylen sanapyramidi on just hauska!
Hesarin Sanajuuri on myös kiva, joskin pari kertaa olen suuttunut kun joku sana ei olekaan kelvannut. Esim. Suuli ei kelvannut vaikka oli ihan oikeat kirjaimet sille riville, taisi olla liian murresana.
IS:n Neloset-sanapelinkin teen päivittäin, joskin se on yleensä ihan naurettavan helppo ja sitten taas välillä ihan vailla logiikkaa. Tämä voisi olla aloittajalle mieluisampi kun yrittää ja erehtyä saa vaikka loputtomiin.