Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen sanapyramidi on outo

Vierailija
12.10.2025 |

Huonosti tehty. Siinä vaan yhtäkkiä hupsista vaan ratkaisee pelin itse.  No Yle niin ei voi odottaa laatua. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on liian helppo.  Tänäänkin ratkaisin se varmaan minuutissa. 

Sinänsä ideana hyvä kyllä.

New York Timesin sivuilla on vastaava nimellä Connections.  Siinä on haastetta. 

Vierailija
2/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vaan nyt ärsyttää, kun ei oma keskittymiskyky tai hoksottimet riitä. Sanapyramidissa kannattaa pysähtyä miettimään, mikä sanoja yhdistää, eikä kokeilla ensimmäistä ilmeisintä ratkaisua, jos sellainen on. Siinä on annettu muutama erehtymisen mahdollisuus, jonka jälkeen peliä ei voi enää pelata vaan oikea ratkaisu näytetään.

Itse saan sanapyramidin yleensä läpi ilman vihjeitä, joskus muutaman erehdyksen jälkeen. Osa pyramideista on niin vaikeita, etten ole niitä ratkaissut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itsehän se pitääkin ratkaista tai voihan naapurikin sen ratkaista. 

En nyt ymmärrä aloitusta. 

Vierailija
4/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tarkoitettu m oniosaajille!

Vierailija
5/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupsista vain, ohjelma sallii kolme väärää vastausta ja sitten tuomitsee pelisi hävityksi ja näyttää oikean vastuksen.

Vierailija
6/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat siis takaa sitä, että erehtymisen mahdollisuuksia pitäisi olla enemmän tai peräti loputtomiin?

Vierailija
7/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis peli ratkaisee itse itsensä. 

Ei ihme, ettei tuon tasoisella kielellisellä logiikalla oikein sanapyramidi luonnistu. 

Vierailija
8/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat siis takaa sitä, että erehtymisen mahdollisuuksia pitäisi olla enemmän tai peräti loputtomiin?

Joo kyllä enemmän sais olla. 

Ap. 

Vierailija
9/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli huvikseen kokeilet eri yhdistelmiä sen sijaan, että miettisit mitkä sopii yhteen. Vasta neljästä virheestä peli päättyy.

Vierailija
10/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, ettei tuon tasoisella kielellisellä logiikalla oikein sanapyramidi luonnistu. 

Niin se tekee! Jos painelen ehkä pelin mielestä liikaa niitä sanoja. 

Ap

Vierailija
11/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että et ymmärrä asioita ei tee niistä typeriä. Hyvä peli minusta,helpohko mutta ihan viihdyttävä.

Vierailija
12/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se tekee! Jos painelen ehkä pelin mielestä liikaa niitä sanoja. 

Ap

Ylen sivuilla on helppoja pyramideja suomea opetteleville. Kokeile niitä. 

Vierailija
13/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mikään Ylen laatuongelma ole, jos yksinkertaiset ohjeet ovat sinulle liikaa.

Väärää puuta haukut nyt.

Vierailija
14/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sanapyramidi on ihan typerä. Useinkaan sanojen yhteenkuuluvuudella ei ole mitään yhteistä tai yhtenäistä logiikkaa. Jos sanat alkavat samalla kirjaimella, niin sekö liittää tai yhdistää ne toisiinsa?

Esim: koira, kipsi, kuha, kari ja korianteri alkavat k-kirjaimella, mutta mitään muuta loogista ja yhteistä niillä ei ole.

Oletan, että ihmiset lähettävät sinne omia ehdotuksiaan, jotka ovat heidän mielestään hassunhauskoja ja joissa on usein virheitä, joita YLE ei viitsi edes tarkistaa.

Sen sijaan Hesarin "Sanajuuri" on hauskaa aivovoimistelua, varsinkin kun se vielä tällä hetkellä on ilmainen.

Vierailija
15/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sanapyramidi on ihan typerä. Useinkaan sanojen yhteenkuuluvuudella ei ole mitään yhteistä tai yhtenäistä logiikkaa. Jos sanat alkavat samalla kirjaimella, niin sekö liittää tai yhdistää ne toisiinsa?

Esim: koira, kipsi, kuha, kari ja korianteri alkavat k-kirjaimella, mutta mitään muuta loogista ja yhteistä niillä ei ole.

Oletan, että ihmiset lähettävät sinne omia ehdotuksiaan, jotka ovat heidän mielestään hassunhauskoja ja joissa on usein virheitä, joita YLE ei viitsi edes tarkistaa.

Sen sijaan Hesarin "Sanajuuri" on hauskaa aivovoimistelua, varsinkin kun se vielä tällä hetkellä on ilmainen.

Tai: lempi, kellari, liima, olio, palko? Kaikissa sanoissa on l-kirjain 🤣

Vierailija
16/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne koskaan noin muodostu,  että yhdistävä tekijä on vain sama alkukirjain. 

Kyllä niissä nimittäjänä on jotain muuta aina. 

Vierailija
17/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne koskaan noin muodostu,  että yhdistävä tekijä on vain sama alkukirjain. 

Kyllä niissä nimittäjänä on jotain muuta aina. 

Sinulla näköjään luetun ymmärtämisen vaikeuksia? Valitan.

Vierailija
18/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina niissä on esim.  jokin kulttuurijuttu,  kieliopillinen tekijä tms.

Luulen,  ettei vain kaikkien ymmärrys riitä ja jää tunne, ettei yhdistävää kulmaa ole.

Olen tehnyt jo satoja pyramideja. Joskus logiikka on vähän ontuvaa, mutta ei se koskaan noin triviaalia ole kuin esimerkissäsi. 

Vierailija
19/19 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet Hesarin sanalouhosta?

Se on minulle mahdoton ilman vihjeitä. Vihjeidenkään kanssa en saa aina läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi