Lahjoitin sotaveteraaneille
Lahjoitin sotaveteraanien keräykseen 5e tänään Prismassa, kun oli varuspoikia rahalippaineen paikalla. Olen siis parempi ihminen kuin sinä, senkin kitupiikki.
Kommentit (36)
Siis kelle? Ne on kaikki haudassa, lahjoitit jonkin järjestön pomojen lapin matkakassaan
Minkä sodan veteraaneille? Vietnamin? Ukrainan? Australian Emusodan veteraaneille kenties?
Vierailija kirjoitti:
Minkä sodan veteraaneille? Vietnamin? Ukrainan? Australian Emusodan veteraaneille kenties?
Hän lahjoitti tietenkin suomalaiselle toisen maailmansodan veteraaneille, jotka taisteli Suomen itsenäisyyden puolesta. Miksi kaikesta täytyy vääntää? Oletko kateellinen veteraaneille?
Heitä on edelleen elossa.
Olen se vajaa vuosi sitten kuolleen sotaveteraanin tytär.
Sotaveteraanien kaikki kulut pitäisi nyt maksaa suoraan valtion pussista, sen verran vähän heitä on. Nuo keräykset menevät vain järjestön pöhöttämiseen ja varusmiehet joutuvat pakosti noille kierroksille. Joitakin vuosia sitten ovella käyneelle kiertäjälle sanoin nuo samat ja annoin kotoa kaikki löytyneet kolikot, ehkä parinkympin arvosta ja pyysin häntä laittamaan ne suoraan omaan taskuunsa. Kyllä pojan suupielet nousivat korviin, ilmeisesti hänellä oli todellinen tarve lisärahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän lahjoitti tietenkin suomalaiselle toisen maailmansodan veteraaneille, jotka taisteli Suomen itsenäisyyden puolesta. Miksi kaikesta täytyy vääntää? Oletko kateellinen veteraaneille?
Osanotot.
Mitä veteraanit saa/ on saaneet näillä rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä vähättelet muita sodassa olleita? Toisessa maailmansodassa taisteli muitakin kuin suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanotot.
Näkyvyyttä. Sen arvoa ei voi mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanotot.
ja mitä rintamalla kaatuneet suomalaiset hyötyivät sodassa? heidän perheensä tuhoutuivat isien kuoltua ja ainoa joka hyötyi oli rikas eliitti joka oli kaukana turvassa ja tavalliset ihmiset laitettiin tykinruuaksi
ei kukaan nainen tai mies lähde rintamalle nykyään eihän siinä ole mitään järkeä, ihmiset ymmärtävät 2020-luvulla että on turha puhua sankarikuolemista sillä ei kukaan muista kuolleita eikä heidän hajoavia perheitään eikä kuolemasta saa mitään hyötyä... ei todellakaan laiteta enää tavallisia ihmisiä tykinruuaksi eturintamaan vaan sen sijaan laitetaan rikas eliitti ja poliitikot eturintamaan niin sodat päättyvät välittömästi - otetaan tästä kansanäänestys Suomessakin se on demokratiaa...
2020-luvulla kukaan ei enää lähde rintamalle rikkaan eliitin omaisuutta puolustamaan
Vierailija kirjoitti:
Sotaveteraanien kaikki kulut pitäisi nyt maksaa suoraan valtion pussista, sen verran vähän heitä on. Nuo keräykset menevät vain järjestön pöhöttämiseen ja varusmiehet joutuvat pakosti noille kierroksille. Joitakin vuosia sitten ovella käyneelle kiertäjälle sanoin nuo samat ja annoin kotoa kaikki löytyneet kolikot, ehkä parinkympin arvosta ja pyysin häntä laittamaan ne suoraan omaan taskuunsa. Kyllä pojan suupielet nousivat korviin, ilmeisesti hänellä oli todellinen tarve lisärahalle.
Varsinkin kun nämä sodat olivat typerien ministereiden aikaansaannoksia. Talvisota olisi voitu välttää jos hallitus olisi kuunnellut Paasikiven ja Mannerheimia ja jatkosota....liitouduttiin nastien kanssa suur suomi sotahulluuen silmissä kiiltäen.
Kyllä heitä on vielä hengissä, vaikka nuorimmatkin ovat yli 100-vuotiaita.
Kiitos lahjoituksestasi.
Vierailija kirjoitti:
En minä näistä ole kuullutkaan, luulin että kyse oli kokkisodasta kun oon tykännyt sitä katsella televisiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanotot.
ja mitä rintamalla kaatuneet suomalaiset hyötyivät sodassa? heidän perheensä tuhoutuivat isien kuoltua ja ainoa joka hyötyi oli rikas eliitti joka oli kaukana turvassa ja tavalliset ihmiset laitettiin tykinruuaksi
ei kukaan nainen tai mies lähde rintam
Jos Suomi päättää laittaa poliitikot ja eliitin, ketä nämä lienevätkään, etulinjaan, luuletko, että vihollinen siitä välittää?
On myös nuorempia sotavateraaneja, suomalaiset ovat osallituneet rauhanturvajoukkohin monessakin maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkos sinä ajatellut, minkälaisessa myllytyksessä sota-ajan lapset ovat olleet? Joutuivat tekemään lapsena aikuisten työtä, kun miehet olivat rintamalla. Jälleenrakennuksen aikaan kun olisi pitänyt kouluttaa itseään, niin ei, raskaisiin töihin piti mennä eikä ollut varaakaan. Moni menetti jo tuolloin nuorena terveytensä, kun eivät tietenkään päässeet kalliisiin lääkäreihin ja töitäkin piti tehdä. Olisi nyt heillekin voinut yhteiskunta antaa jotakin helpotusta, mutta ei, vaan työelämässäkin kohta jo buumerit painoivat päälle ja ilkkuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun nämä sodat olivat typerien ministereiden aikaansaannoksia. Talvisota olisi voitu välttää jos hallitus olisi kuunnellut Paasikiven ja Mannerheimia ja jatkosota....liitouduttiin nastien kanssa suur suomi sotahulluuen silmissä kiiltäen.
Jep, ja tää kaikki myytin sodankäyneille kiitoksin, vaikka valtion olisi kuulunut maksaa sota korvaukset menetetystä nuoruudesta, ja terveydestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanotot.
En tiedä, mitä noilla kerätyillä rahoilla saa. Muistan, että veteraanilehdissä on ollut ilmoituksia, että hyvin köyhille veteraaneille olisi ollut aiemmin saatavilla erittäin niukasti esim siivousapua tai pientä nikkarointiapua. En tiedä, onko se noista rahoista vai mistä. Mun Isäni ei ollut sellainen köyhä, joka olisi tarvinnut tuota.
Mun isälle ehti tulla joululahja kai kolmena viimeisenä vuotena. Se tuskin oli noista keräysrahoista. Joululahjakassissa oli: puuroriisiä, luumuja, piparkakkuja, glögiä, suklaakonvehteja ja jotain vielä en muista, mitä. Sitten tuli reserviläisliitolta tms 3 vuotena joulukukka. Viimeisenä vuotena se oli sellainen, että joku oli sen kaupassa suoraan veteraanille osoittanut. Se oli amaryllis (Joka on edelleen elossa) Aiempi joulukukka oli todella pieni, mutta erittäin sitkeä ja kaunis joulutähti. Se on edelleen elossa.
Isäni oli viime hetkeensä saakka täydessä järjessä ja itse kävelevä. Oli todella iloinen, kun häntä muistettiin veteraanina. (Oli aika, jolloin veteraaneja ei kunnioitettu) Isäni joutui lähtemään sotaan kesken lukion kolmannen luokan, kuten muutkin siitä koulusta. Olen havainnut tämän koulun vuosikirjasta, jossa jokaisen pojan kohdalla mainitaan, että lähteneet sotaan.
Vierailija kirjoitti:
On myös nuorempia sotavateraaneja, suomalaiset ovat osallituneet rauhanturvajoukkohin monessakin maassa.
Oltiin kerran jossain etelä-euroopassa matkalla ja samaan koneeseen tuli joukko barettimiehiä. Yhdellä oli mukana kaksi autonrengasta, oli kai jostain edullisesti saanut. Kun jonotettiin koneeseen, niin joku ukko tokaisi, että poijilla ei ole enää paljon vaille autosta, kun renkaat on jo hankittu. Näille pojille maistui juomat niin hyvin, että koneen takaosassa ei kukaan ehtinyt juomista sillä lennolla saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanotot.
En tiedä, mitä noilla kerätyillä rahoilla saa. Muistan, että veteraanilehdissä on ollut ilmoituksia, että hyvin köyhille veteraaneille olisi ollut aiemmin saatavilla erittäin niukasti esim siivousapua tai pientä nikkarointiapua. En tiedä, onko se noista rahoista vai mistä.
Nyt kun noita veteraaneja on elossa niin vähän, niin enemmän saa eurolla kullekin. AP:n 5 euroakin riittää nyt sentään johonkin, jos ihmiset yleisemminkin lahjoittaisivat tuon summan eikä 1 - 2 euroa tai senttikolikkohiluja.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että Suomen varusmiehet keräävät rahaa Vietnamin sodan veteraaneille? Tai Australiaan?
Ei kannata tyhmyyttään noin julkisesti julistaa.
Kiitos paljon! Isäni kuoli vajaa vuosi sitten. Sotaveteraanina ilahtui kaikista muistamisista. Myös itsenäisyyspäivän korteista. Oli 3 vuotta sotimassa.