Mies kieltäytyy auttamasta kun vaimo katsoo muiden lapsia
Naisen kaveri on yh jolla on 1v vanha lapsi. Naisella on aviomies ja 2 päiväkoti-ikäistä lasta miehensä kanssa ja hän asuu yhteisessä kodissa miehen kanssa. Naisen yh kaveri tuo noin 3kk välein lapsensa koko päiväksi (aamusta iltaan) töiden takia lauantaiksi hoitoon naiselle.
Onko oikein, että naisen mies on kieltäytynyt katsomasta ollenkaan vierasta lasta? Kuulema omia lapsia hoitaa mielellään, mutta rajaa ajankäyttönsä siten, "ettei kuluta aikaansa harrastuksiltaan ja jaksamiseltaan muiden kakaroille". Nainen haluaisi auttaa yh kaveriaan, mutta häntä harmittaa ja suututtaakin miehensä asenne yh kaverinsa auttamista kohtaan. Onko sinusta miehen asenne ymmärrettävä vai ei?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Minusta mies on oikeassa. Jos lupaat ystävällesi vahtia lasta, niin se on SINUN lupauksesi. Et sinä lasta voi silloin lykätä miehen, äitisi tai jonkun naapurin hoidettavaksi. Älä lupaudu lapsenvahdiksi, jos et jaksa vahtia.
N, 3 lasta
Just tämä. Näin.
Miksi ihmeessä nainen vahtii ilmaiseksi toisten lasta??? Ja vielä pitäs miehenkin ruveta siihen palkatta!
Nainen auttakoon kaveriaan jos haluaa mutta ei miehen tarvi toisten kakaroita vahtia.
Vierailija kirjoitti:
En vastannut gallupiin, koska mielestäni tämä ei ole oikea/väärä -asia. Mikäli et ole sopinut miehen kanssa, että tarjoat tuollaisen palveluksen ystävällesi ja odotat hänen osallistuvan, miehellä on täysi oikeus kieltäytyä.
Toisaalta miehen käytös vaikuttaa pikkumaiselta ja itsekkäältä. Mies on siis oikeassa, mutta itse en olisi tuollaisen miehen kanssa. Meillä teemme kaiken ns. tiiminä, joten tuollaista ei tulisi edes vastaan.
Oletko sattumoisin itseäsi pidemmän, koulutetumman ja rikkaammaan miehen kanssa naimisissa? On taas kaksoisliekki löytänyt vastinkappaleensa.
Lastenhoitoapua on saatavilla ihan kaikille maksamalla siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako yh-kaverisi vastavuoroisesti myös näitä kahta päiväkoti-ikäistä lasta? Vaikka pari kertaa vuodessa?
Ei, hän ei ehdi kun käy töissä ja lapsen isä ei ole ollenkaan kuvioissa.
Noilla spekseillä en kyllä alkaisi vahtia kenenkään lasta. Vastavuoroista sen avustamisen pitää olla, oli yh tai ei. Ei se yh joka päivä töissä ole. Samalla tavoin hänellä on vapaapäivät niin kuin muillakin työssäkäyvillä ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastannut gallupiin, koska mielestäni tämä ei ole oikea/väärä -asia. Mikäli et ole sopinut miehen kanssa, että tarjoat tuollaisen palveluksen ystävällesi ja odotat hänen osallistuvan, miehellä on täysi oikeus kieltäytyä.
Toisaalta miehen käytös vaikuttaa pikkumaiselta ja itsekkäältä. Mies on siis oikeassa, mutta itse en olisi tuollaisen miehen kanssa. Meillä teemme kaiken ns. tiiminä, joten tuollaista ei tulisi edes vastaan.
Tässä on myös se haaste, että vaimon katsoessa virasta lasta hän sysää väkisin enemmän hoitovastuuta vieraan lapsen takia miehelleen eli toimii väkisinkin miehen kannalta epäreilusti jos mies ei erikseen ole suostunut katsomaan muiden lapsia/enemmän omia lapsia vapauttaakseen vaimon hoitoresurssia vieraille lapsille. Hoitaako yh vastaavasti AP perheen lapsia, tai jos ei korvaa rahallisesti hoitoa niin näkyykö esim isompina joululahjoina t
Niin, tämmöiset ovat haasteita sellaisten ihmisten kohdalla joiden elämässä kaiken on mentävä tasan. Omassa elämässäni olen tottunut siihen, että se saa eniten, joka auttaa muita. Kutsutaan pyyteettömyydeksi moista hullutusta.
Pyyteetöntä palvelua vai härskiä hyväksikäyttöä. Harvemmin siitä pyyteettömästä palvelusta kiitosta saa. Kun vahdit jonkun lasta, niin oletus on jatkossakin, että pitää vahtia ja ilmaiseksi. Sama ikäihmisillä. Jos kerran siivoat, niin seuraavalla kerralla odotetaan jo mopin kanssa ovella, että siivooja tuli.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen myös sitä koulukuntaa, että pidän tuollaista asennetta pikkumaisena. Ei kaikkia palveluksia tehdä silmä silmästä-periaatteella. Nyt sillä yh:llaon elämäntilanne, jossa tarvitsee apua, ja tuo nainen on ihana kun auttaa ystäväänsä. Mies taas on todella itsekeskeinen. Sen verran elämä on tässä jo opettanut, että ikinä ei tiedä miten asiat on viikon tai kuukauden tai vuoden päästä.
Joten en itsekään kyllä ylipäätään lähtisi kimppaan tuolla tavalla toimivan ihmisen kanssa. Yhdessä tiiminä toimitaan, tai sitten ei olla tiimi.
Tai sitten heillä on vaan hyvä ja heille toimiva parisuhde.
Omassakin parisuhteessa asiat tehdään tiiminä, eikä lasketa sitä että kaikki menee tasan ja kaikki täytyy sopia tarkasti. Kerran kumppanin ystävä oli murtanut jalkansa ja kumppanini oli lupautunut tekemään hänen lumityönsä ja jeesailemaan saunapuiden kannossa. No, kumppanini sairastui sitten ärhäkästi, joten pidin ihan luonnollisena, että menin hänen puolestaan auttamaan hänen ystäväänsä. Hän toimii aivan vastavuoroisesti, kun tulee tilanne missä minä puolestani tarvitsen jeesiä, ilman, että tarkkaan lasketaan kuinka kaiken on mentävä tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen myös sitä koulukuntaa, että pidän tuollaista asennetta pikkumaisena. Ei kaikkia palveluksia tehdä silmä silmästä-periaatteella. Nyt sillä yh:llaon elämäntilanne, jossa tarvitsee apua, ja tuo nainen on ihana kun auttaa ystäväänsä. Mies taas on todella itsekeskeinen. Sen verran elämä on tässä jo opettanut, että ikinä ei tiedä miten asiat on viikon tai kuukauden tai vuoden päästä.
Joten en itsekään kyllä ylipäätään lähtisi kimppaan tuolla tavalla toimivan ihmisen kanssa. Yhdessä tiiminä toimitaan, tai sitten ei olla tiimi.Minusta on taas törkeätä lupailla palveluksia toisen puolesta. Jos joku naapuri pyytää minulta apua, johon tarvitsen miestä, niin silloin en lupaa mitään. Minä sanon naapurille, että kysyn ensin mieheltä. En itsekään pitäisi jos mies lupailisi puolestani ylimääräisiä töitä. Onneksi oma mies ei koskaan niin teek
Käsittääkseni tuossa ei oltu luvattu mitään, vaan toivottu pelkästään toivottu mieheltä panosta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten en itsekään kyllä ylipäätään lähtisi kimppaan tuolla tavalla toimivan ihmisen kanssa. Yhdessä tiiminä toimitaan, tai sitten ei olla tiimi.Tai sitten heillä on vaan hyvä ja heille toimiva parisuhde.
Omassakin parisuhteessa asiat tehdään tiiminä, eikä lasketa sitä että kaikki menee tasan ja kaikki täytyy sopia tarkasti. Kerran kumppanin ystävä oli murtanut jalkansa ja kumppanini oli lupautunut tekemään hänen lumityönsä ja jeesailemaan saunapu
Toi nyt on ihan eri tilanne. Jos lupaat vahtia ystäväsi lasta, ja sitten et vaan viitsikään vahtia, niin ei sitä ole reilua siirtää miehen hommaksi. Mutta jos sinulle nousee korkea kuume kesken lapsenhoidon, niin silloin tietysti mies auttaa.
Älä lupaudu lapsenvahdiksi, jos tarvitset lapsen hoitamiseen miehen panosta. Ei sun lupaukset miehelle kuulu.
Jos mun mieheni lupaisi puolestani, että me siivoamme miehen veljen kodin, joka on ihan hiton törkyinen, koska sen veljen mielestä siivoaminen ei kuulu miehille, niin ihan itse saisi ukko mennä siivoamaan. Tämä nyt esimerkkinä, mitä mies voisi lupailla vaimon puolesta.
Nainen kuulostaa ihan puolisoltani. Aloittaa jatkuvasti kaikennäköisiä projekteja ja hankkii itselleen harrastuksia / lemmikkejä jotka sitten jäävät minun vastuulleni ja hoidettaviksi. Saattaa esim. aloittaa imuroinnin, jonka jättää puoliväliin ja imurin niille sijoilleen. Kerran se oli yli viikon tiellä, kun päätin katsoa mitä tapahtuu. Suuttuu, kun sanon oman mielipiteeni asioista ja tavastaan tehdä asioita..
Hoitaako vaimo miehen kavereiden lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako vaimo miehen kavereiden lapsia?
Ei, tosin mies ei ole pyytänytkään eikä kukaan miehen kaveri ole sellaista pyytänyt mieheltäkään. Miehen kavereissa ei ole yh miehiä joilla olisi yksin huoltajuus.
Miten nämä lapsilokkeilut tapahtuukin aina naisille ei miehille?
Niin, onko oikein auttaa.? Viaton se pieni lapsi on?
Voisiko se yh maksaa vaikka 20€ tunti? Miehelle osa rahoista?
Minusta on taas törkeätä lupailla palveluksia toisen puolesta. Jos joku naapuri pyytää minulta apua, johon tarvitsen miestä, niin silloin en lupaa mitään. Minä sanon naapurille, että kysyn ensin mieheltä. En itsekään pitäisi jos mies lupailisi puolestani ylimääräisiä töitä. Onneksi oma mies ei koskaan niin teekään.